Kunstner som bruker andres foto

En profilert kunstner bruker mine foto i utstillinger, og fikk sitt gjennombrudd med disse. Vedkommende er også innkjøpt av Nasjonalmuseet, hvorav over 80% er mine foto. De resterende er skulpturer laget av vedkommende.
Jeg har bedt vedkommende om å få tilbake mine negativer. Men ingen respons.
Hva gjør jeg med dette? Vedkommendes karriere er jo i stor grad et falsum.
Jeg har ikke behov for kred for disse fotoene. Men vil ha tilbake mine egne negativer.

Værste jeg har hørt. Advokatmat?

Jeg vil ikke ha dette som advokatmat.
Men Nasjonalmuseet (og andre relevante) burde kanskje gjøres oppmerksom på dette?

Hmmm,skjønner ikke helt greien. Har du lånt vekk dine motiver,men nå vil ha tilbake negativene,eller har han stjelt de?

Vedkommende ba om å få se gjennom mine bilder. Og tok med seg alt, og forsvant.
Vi var på det tidspunktet bekjente.

Det ville jeg helt klart ha laget et nummer av. Han har jo stjålet dine bilder og gjort seg berømt på de. Hva med å snakke med nasjonalgalleriet face-to-face og spørre de om det er mulig å få hjelp til å avgjøre dette? Blir jo garantert en liten tvist ala Pushwagner

Endelig skjer det noe med litt trøkk i her på forumet! Får jeg være med på noen bilder?

Hvis dere «kun»er bekjente mener jeg jo helt klart at dette virker straffbart så lenge du kan dokumentere at dette er din eiendom.

Har du noe form for bevis på at dette er ditt arbeid? I så tilfelle er jo saken ganske så grei. Bare for ordens skyld. Jeg ber deg ikke presentere bevisene her, men ovenfor kunstneren som har tatt verket ditt.

Om han ignorerer deg så kommer du vel ikke så langt om du ikke involverer noe form for bistand. Fra en advokat eller annen part. Det viktigste er uansett at du kan dokumentere at bildene er dine.

Jeg kan ikke dokumentere at det er mine verk. Jeg er ikke kunstner.
Derfor spørsmålet - hvordan gå frem?
Skal jeg avsløre navnet på vedkommende kunstner for relevante media/museer o.l.?
Jeg vil ikke være slem. Men hele greia føles feil.
Jeg vil jo egentlig bare ha tilbake mine bilder.

Let overalt etter noe bevis. Tenk på hvem du har fremvist de aktuelle bildene til utover tyven og se hvor mye bevis du klarer å skaffe til veie. Ord mot ord kommer du nok ikke langt med her.

Du har selvfølgelig muligheten til å stjele dem tilbake også da…

Har sendt anonym mail til Nasjonalmuseet, om at det ikke er vedkommendes bilder.
Men det er vel som det blir sagt her… ord mot ord.
Det jeg ikke skjønner er integriteten til vedkommende kunstner.

Som andre her også nevner; Hvis media, museer, samlere eller norsk rettsvesen skal tro deg, så trenger de/vi alle beviser.

Det verste som kan skje for personen som har gjort dette er jo at det blir offentlig avslørt og havner i media, men tror nok ikke noen fra media vil ønske å presentere saken uten bevis…

Har du vitner? Flere kameraruller med tilsvarende motiver? Historien bak hvor/når/hvorfor bildene er tatt? Har du vist bildene til noen andre før de ble stjålet etc.?

Lykke til :slight_smile:

Har du ikke noe form for historikk som tilsier at dette er ditt verk? Ingenting skriftlig på sms eller annen form for digital kommunikasjon?

Du må gjerne stille spørsmål til integriteten. Dessverre er det folk der ute som gjerne utnytter andre for å selv fremme seg selv. Men. Når dette var en bekjent. Hvorfor i alle dager låne han negativer uten noen form for dokumentasjon? Ihvertfall om du ikke har noe form for backup. Er ikke meningen å strø salt i sår. Bare undres da jeg selv er svært glad i foto og vet at å ta godt vare på negativer er viktig. Hva som helst kan jo skje… om det så er brann, tyveri av maskinvare etc.

Vedkommende har bygd en karriere på mine bilder. H*n får selv stå for det som er gjort.
Men da vedkommende er så vanskelig at jeg ikke får tilbake mine egne bilder, sannsynligvis redd for å bli avslørt, så blir jeg litt pissed.
Har faktisk lyst til å avsløre navnet.
Vedkommende har fått mye gode kritikker. Spesielt pga mine bilder.

Jeg var sannsynligvis naiv. Tar den.

Jeg har full forståelse for at du synes dette er svært uheldig/kjedelig, men er redd du ikke kommer særlig godt ut av dette om du ikke kan dokumentere ditt eierskap på noe måte. Da vil jeg heller anbefale at du tar dette som sur lærdom til seinere.

Skulle gjerne sett noe av det du har tatt bilde av da. For om en profilert kunstner har fått gjennombrudd for ditt verk… og du selv ikke kaller deg en kunstner. Ja, da må du jo ha skapt noe bra. :slight_smile:

Kom med navnet, det er jo uansett en påstand fra “chill” Ekstremt nyskjerring her:-)

Nei dette virker helt fjernt. Du må da ha noe som viser at dine fototeknikker, bruk av motiver,lys-setting osv…er identisk med det som denne «ukjente for oss» kunstenren nå gjør sin karriere på. Ikke et eneste negativ igjen???:thinking::thinking::thinking:

Finn beviser for dine påstander, hvis ikke kommer du ingen vei. Synes også det virker rart av deg å gi en person dine negativer, la han bygge karrieren sin og selge dine bilder. For så å reagere først når du ikke får negativene tilbake i etterkant? Hvorfor har du ikke sagt noe når han begynte å selge motivene som sine egne?

At vedkommende bygget sin karriere på mine bilder har ikke gjort meg noe, foruten det jeg har nevnt med integritet etc. Vi var såpass bekjente at jeg skrev søknadene for vedkommende om arbeidsstipend, Artist in Residence, ulike prosjekter. Basert på mine ideer. Uansett, nok om det. Ville bare ha deres synspunkter.
Og mine bilder tilbake.
Skjønner at jeg ikke kommer noen vei.

Får jo lyst til å avsløre vedkommende…
Men det gjør jeg ikke.

Beklager at jeg sier det, men for meg virker dette litt tullete. Med mindre du klarer å skrape sammen noen form for bevis, vil jeg tro det også vil være svaret fra museer/medier osv. Vri hjernen og skrap sammen noen bevis, eller dropp hele greien og skriv det av på lærdomskontoen.

Ellers har jeg hørt at balltre mot knehase også kan være effektivt for å få tilbake det som er stjålet :wink: