Kunstnere du kanskje ikke har hørt om

Vigdis Sigmundsdóttir 1934-2023 var en færøysk kunstner og datter av maleren Sigmund Petersen.

Sigmundsdóttir var opprinnelig utdannet sykepleier, arbeidet i Danmark og fra 1983 på Færøyene som det. Hennes kunstneriske produksjon ble til på siden av sitt arbeid i helsesektoren frem til hun ble pensjonist og ble kunstner på heltid. Sin kunsteriske utdannelse har hun fra kunstskolen i Randers og interiørarkitekt fra akademiet i København.

Hun arbeidet både med maleri og tegning - men er mest kjent for sine papirklipp, spesielt serien med 10 papirklipp fra kvadet Ormurin langi er hennes kunstneriske høydepunkt - klippene ble frimerker på Færøyene i 2006.

4 Likes

Einar Sandvold. Syns han er spennende å følge.

4 Likes

Kjøpte et lite verk av han på Got If for Cheap i 2019, og det er jeg enda veldig happy med!

1 Like

Noen som har vært på årets avgangsutstilling fra KHIO? Noen man bør følge med på?

Er det i det hele tatt noen som følger med på kunst etter krakket? :thinking::grimacing:

1 Like

Hehe kanskje vi (les: mange av oss) får dreid fokus fra grafitti prints og over på mer lavthengende frukt fra unge norske kunstnere i stedet? Man får kjøpt mye bra originalverk til prisen for en Chevrier eller Whatson HF.

Men det er jo kjedelig å misse spenningen og moroa ved print releases, og all flipping, dealing og wheeling :sweat_smile:

4 Likes

Jeg fikk ikke vært på masteravgangen, men var på Favn, avgangen for bachelorstudenter i materialbasert kunst, og kan melde om at det var mye bra der.

Oliver Crowther, er kanskje den mest kjente av de jeg falt for der i alle fall, men fortsatt mulig å få et skikkelig oljemaleri til samme pris for et Whatson-print.

Linn Prepsl hadde gjort tre veldig flotte kobberetsninger som jeg vurderer å forhøre meg om.

Hun jeg gikk med, som har mye mer kunstfaglig tyngde enn meg, falt veldig for Beate Daria Kubecka.

Christine Jakobsen hadde hamret ut en rekke øyer i kobber og messing, som vi var veldig fan av.

Utstillinga står ut førstkommende helg og er gratis, så her er det muligheter for å se unge kunstnere i fri utfolding.

4 Likes

Har også sett på Oliver og liker de verkene godt!

Kjøpte selv et verk av Bror Neby Hilland: https://www.instagram.com/basel_finance?igsh=emsyOW95ZTNzbWVv

Ja, spesielt de store trykkene i andre etasje var veldig flotte, den veggen med mindre trykk i hovedbygget hadde hatt godt av litt bedre presentasjon.

1 Like