Kunstsamlinger

Jeg slenger ut en tråd her om noen ønsker å dele litt historie, fotomontage og erfaring med å bygge opp en samling. Vi kan gjerne utarbeide en bedre liste før vi setter i gang med å dele, men har noen forslag under som hadde vært interessant å tilføre enn kun bilder. :slight_smile:

– Hva var ditt første kunstkjøp
– Hvilken kunstnere og verk har du i samlingen
– Ditt største kunstøyeblikk
– Hvilken endringer i samlingen ser du i framtiden.
– Ect

8 Likes

Tar å starter jeg siden jeg er ganske fersk.
Første kjøpet var et jamie xv på gatagalleriet auksjon i juni.
Etter det har det gått i ett med AFK, bliss, l!se, Sandra Chevrier, pichiavo, Chris Rivers, og noe smågreier.
Så har fyllt veggene bra opp så langt.
Beste kunst øyeblikk var vel når jeg fikk Sandra bildet på veggen. Passet helt perfekt.
Fremover blir det nok litt roligere med kjøp. Mer gjennomtenkt. Lett å ville kjøpe alt når man er blitt hekta, så takk Gud for at jeg har en bedre halvdel som holder meg litt igjen :joy:
Og så er det sinnsykt lærerikt å følge med på tips og diskusjoner her inne :+1:t2:

14 Likes

Dette kan bli en morsom tråd, så da skal jeg dele litt.

Mitt første kjøp var igjennom NRK tv-aksjonen. Bjarne Melgaard og hans daværende galleri hadde donert noen trykk og jeg endte opp med et av de. Jeg har desverre ikke det lenger, men jeg er fortsatt veldig glad i det og hele Brand X serien hans.

Mitt største kunstøyeblikk var da jeg var og besøkte Mehdi Ghadyanloo i Tehran og vi fikk se hva som fantes i kjelleren på samtidskunst museet i Tehran. Det å være så nære og å flytte rundt på viktige verker av Rothko, Bacon, Warhol, Magritte, Picasso mm. var helt utrolig.

En annen opplevelse jeg fortsatt elsker, og prøver å få med meg minimum en gang i året er Rothko room på Tate. Det er en følelse som for meg ikke kan beskrives og som er like sterk hver gang jeg går inn der. Det rommet er noe av grunnlaget for hvorfor jeg elsker kunst. Det vekker følelser i meg jeg ikke kan forklare, og det er en følelse jeg utelukkende får av god kunst.

Jeg har mye gatekunst fra da jeg startet å interessere meg for kunst. Dolk, Bäst, Faile, Shepard Fairey, Vhils, Conor Harrington. I dag fokuserer jeg på samtidskunst. Jeg driver et galleri så har et eller flere verk av alle jeg jobber med, og jeg prøver å kjøpe litt annet fra andre gallerier og kuntnere jeg liker. Har blant annet kjøpt Katja Novitskova, Eliza Douglas, Alexander Tovborg og Yu Honglei de siste årene.

Hva jeg skal henge på veggene fremover vet jeg ikke. Det er flere ting jeg ønsker meg, men det holder jeg for meg selv inntil videre.

14 Likes

Genial tråd, håper folk bidrar her :blush:

Mitt første kunsttkjøp var SNIK - Fix the Sky. Det henger fortsatt pent i stuen vår og blir nok aldri solgt. Meget tilfeldig, men en virkelig pen start, for å være dønn ærlig!

Ellers i samlingen er det forskjellig, men optil flere verker av Conor Harrington, Martin Whatson, Sandra Chevrier, Pøbel, PEZ, AFK, Mehdi Ghadyanloo, Pejac og flere.

Mitt største kunst øyeblikk er vanskelig å bestemme, håper det enda ikke er opplevd, men husker veldig godt (akkurat som @Gard nevner) første gang eg såg Rothko sin kunst på Tate i London, det fortjener et lite tilbakeblikk

Fremover ønsker vi oss gjerne flere originalverk av AFK, men har også et litt hårete mål for 2020 om å skaffe vår første banksy, gjerne med et favorittmotiv som f. eks. Laugh Now :blush:

12 Likes

Ingen andre som vil dele litt?

Mitt første kjøp var en GR av Dolk fra HMP.
Jeg har aldri hatt noen stor interesse for kunst, men fikk øynene opp for gatekunst da Dolk begynte å bli stor.

Har flere i samlingen, blant annet Roamcouch, AFK, Victor Ash, Li-Hill, Skodvin, Scott Listfield, Canevil, Pejac, Skurk, Pez, Louis Masai, John Doe, Wes21, Sage Barnes… helsikken ble svett her :joy:

Jeg begynner (håper jeg🥴) å komme meg ut av kjøp-alt-du-kommer-over-fasen, og ser for meg å selge unna trykkene som aldri kommer på veggen og heller kjøpe originaler.

Som sagt, ganske ny i kunstverdenen, så jeg oppfører meg som et barn med et kredittkort i en godteributikk for øyeblikket, men jeg håper på flere store kunst øyeblikk i fremtiden. Så langt var det da jeg fikk tilsendt et lerret av Roamcouch etter jeg kontaktet han på Instagram. Utrolig kul fyr og super hyggelig og hjelpsom!

I løpet av 2020 prøver jeg meg kanskje på et verk av Bjor Grønner. Synes han har mye tøft og er spent på de neste prosjektene hans😊

God helg!:clinking_glasses:

10 Likes

Hiver meg på!

Mitt første kjøp var AFK - Elephant in the room. Dette var et bilde med symbolikk og budskap som jeg likte godt og kickstartet min kunstinteresse.

Deretter har jeg kjøpt verk av 3Fountains (xo xo), Pez (Alter Ego) og Martin Whatson. Har også et par miniprints av Pejac som jeg lurer på å ramme inn :slight_smile:

Høydepunktet så langt var når jeg skaffet meg min Martin Whatson Dancer. Jeg har alltid vært svak for dette trykket, og jeg kjente en stor glede når jeg så det ferdige innrammede resultatet fra Fineart - virkelig et smykke.

Jeg har nylig flyttet inn i nytt hus, og mitt neste ønske er å få “møblert” veggen bak sofaen i tv-stua. Jeg synes Pez gjør seg godt i hjørnet, men jeg har et ønske om enten ett bredt bilde eller ett sett passende bilder sammen på den nå nakne veggen. Tar gjerne imot tips og inspirasjon!

13 Likes

Fin tråd som jeg håper flere deltar i.

Mitt første kjøp var trolig enten et trykk av Bjørn Ransve, eller en gruppe fotografier fra en norsk fotograf jeg beundrer. Kunsten jeg eier er fra andre halvdel av 1800-tallet til 2019. Stort sett norsk, noe nordisk, og noen spredte kjøp fra andre land. Jeg er av de som må spare for å ha råd til kunst, så samlingen min er liten og neppe viktig for andre. Jeg liker disiplinen som kreves for å spare.

Tre eksempler på ulike typer kunstopplevelser jeg har hatt:

  1. Den første handler om å se. I slutten av tenårene var jeg et par ganger på Munch-museet med skisseblokk. Jeg husker en skoleklasse med små barn som var på omvisning, og uttrykket i ansiktene til noen av barna da omviseren viste dem at for Munch hadde snøen farger.

  2. Den andre handler om at kunst kan vekke følelser. Omtrent på samme tid så jeg et maleri avbildet i en bok, som gjorde et såpass sterkt inntrykk på meg at da det dukket opp på auksjon tretti år senere, måtte jeg bare kjøpe det. I mellomtiden hadde bildet blitt med meg og vokst med meg. Noen jeg har fortalt denne historien til har foreslått at det var meningen at jeg skulle eie maleriet. Kanskje har de rett.

  3. Den tredje handler om det intellektuelle aspektet ved kunst. Fra impresjonismen og gjennom modernismen har kunsten utfordret, og tildels hatt som program å utfordre, grensene i samtiden. Det er interessant i et samfunnsperspektiv å lese om kontroversiell kunst, om kunstnere som har blitt trakassert av mobben og dømt av myndighetene. Slike overgrep mot kunstnere skjer fortsatt. Jeg er så heldig å eie de ni bildene gatekunstneren Dan Park i flere runder har blitt dømt til fengsel for i Sverige. Gjennom flere tiår har han på sin helt egne måte identifisert og utfordret grensene i samfunnet han lever i.

Blant det jeg ønsker å lære mer om fremover er outsider art; kunst laget av superintelligente, autister, sinnsyke, psykisk utviklingshemmede, demente, barn. Primitiv kunst, ekte naiv kunst. Jeg har lest noe og er vidåpen for mer. Det er noe med kunstens grenser som lokker meg, et slags løfte om å se klarere.

Interessant og lese din erfaringer helt til du skriver at du er «heldig» å eie 9 bilder av en reinspikka rasist som spyr ut søppel som «kunst»

10 Likes

Året var vell 2013 hvor jeg oppdaget Handgun av DDD som trigget jakten. Umulig å få tak i og søkte råd hos DDD, popop, reedprojects, black apple +++ og endte opp her på Kunstveggen. Kom tydeligvis noen år for seint til mappesamlingen av dolk og banksy ($$$), men oppdaget lidenskapen rundt gatekunst.

Første kjøp ble Ernest Zacharevic - Style Wars via GP som ga en euforisk følelse av å kapre et verk på release , åpne en rull, forsiktig utrulling, innramming og beundring rundt greia rundt gatekunst. Innser at mye av «gatekunsten» var en illusjon da det meste oppleves via en skjerm, men har i ettertid gitt mange gode opplevelser med å se motiver sprayet på gaten og galleriverk.

Beste øyeblikk må være to alt for dyre kjøp og henting av originaler som man har ønsket seg i maaange år. Samlingen består hovedsakelig av Sandra Chevirer med følge av DDD, Harrington, Invader, Faile, Vhils, Mehdi og Sinnsykshit… Øverst på ønskelisten? KAWS the baws.

11 Likes

Hva var ditt første kunstkjøp:
Dolk teddy riot eller Pushwagner, en dag i herr manns liv 3D III. Litt usikker men tror det var Teddy Riot som ble kjøpt først. Begge ble rammet inn samtidig.

Hvilken kunstnere og verk har du i samlingen:
Blek leRat: Dolk, Whatson, Kaws, dotdodot, pøbel, Pushwagner, Conor Harrington, ben eine, dface, nick walker,

Ditt største kunstøyeblikk:
Litt usikker på om dette gjelder, men for meg så er det opplevelsen av å fullføre et wholetrain sammen med en gjeng kompiser en gang tidlig på 2000 tallet.

Hvilken endringer i samlingen ser du i framtiden:
har solgt alt det dyre jeg hadde i samlingen for å finansiere huskjøp. Kun et fåtall verk jeg kommer til å beholde.

7 Likes

Mitt første kjøp var et stort litografi av Olivier Debré. Motivet er det som er sceneteppet på nasjonaltheateret i Japan. Kjøpte det for en slikk og ingenting. Elsker trykket fremdeles. Tenker å få en ny ramme på det. Akkurat nå er det tatt ned av veggen i påvente av ny ramme.

Har omlag 30 verker så langt. Rookie numbers.

Mitt største kunstøyeblikk? Woof! Den er ikke godt å svare på. Får stadig aha-opplevelser. Det nærmeste må være naturromantikken til Gude.

Ser frem til flere monumentale skalaer som jeg kan slukes av. Eventuelt monumentale statement skulpturer. Hovedverk. Generelt er jeg også interessert i hva slags medium som blir mer vanlig. Digital kunst i form av videosnutter som loopes. Tror dette kan bli mer utbredt over tid. Som du kan blåse opp til den størrelsen man trenger for å få riktig virkningseffekt. Foto har allerede fått et solid fotfeste. Snart er det krypterte filer på en usb.

5 Likes

De fleste af de billedkunstnere jeg kender (både personligt og dem fra kunstbøgerne og museerne) er kunstsamlere på en eller anden måde. Feks ved de værker man kan være heldig at få i fødselsdagsgave fra kollegaer (eller i byttehandler) men også , hvis midlerne er til det, ved selv at investere i kunst på gallerier, auktionshuse mm. Derfor er det altid interessant at besøge kunstnere og se hvad de har på væggene og på gulvene. Fælles for de kunstnerkunstsamlinger jeg kender til, er at de ofte er ustrukturerede og “tilfældige” i deres udvalg af værker, selvom de måske har en indre kerne og retning. En særlig kunstnerkunstsamling har igennem flere årtier, været omtalt og diskuteret uden nogen egentlig vidste hvad der var i samlingen, og det er den amerikanske maler Jasper Johns samling af tegninger. Jasper Johns blev allerede som 25 årig en overnight sensation da han på sin første seperatudstilling hos Leo Castelli, solgte sine “flagmalerier” (malet med bivoks) til Museum of Modern Art i NY. Siden 1955 har Johns været en af de dyreste kunstnere, og som 94 årig er han stadig aktiv både som udøvende kunstner og kunstsamler. I efteåret 2023 løftede Kunstmuseum Basel i samarbejde med Johns sløret for hvad samlingen indeholder. Cezanne, Picasso og de Kooning er dem samlingen især fokuserer på, men et stort antal værker af Matisse, Giacometti, Edgar Degas, Marcel Duchamp og Johns jævnaldrende amerikanske kolleger fylder også godt, både i kvalitet og antal. Har man fulgt Johns gennem årene ved man at han kopierer de store mestre direkte ind i nogle af sine værker. Så Johns kunstsamling er ikke kun nydelse men også et direkte arbejdsredskab. Fælles for Johns samling er fokuset på menneskekroppen, som man bla kan se i de Koonings tre tegninger af kvinder. Da Picasso i sin tid så de Koonings værker første gang, omtalte han dem som smeltede Picassoer. Jasper Johns lavede et voksmaleri af de Koonings tegninger, hvor han lod voksen smelte så meget at man næsten ikke kunne se tegningerne.
Johns begrundelse for at samle på tegninger og ikke på malerier er at de bedste tegninger er mere nøgne, mere skematiske, tættere på tanken og tættere på den kraft af hvilken de er udsprunget.


9 Likes