Kunstsamlinger

Jeg slenger ut en tråd her om noen ønsker å dele litt historie, fotomontage og erfaring med å bygge opp en samling. Vi kan gjerne utarbeide en bedre liste før vi setter i gang med å dele, men har noen forslag under som hadde vært interessant å tilføre enn kun bilder. :slight_smile:

– Hva var ditt første kunstkjøp
– Hvilken kunstnere og verk har du i samlingen
– Ditt største kunstøyeblikk
– Hvilken endringer i samlingen ser du i framtiden.
– Ect

7 Likes

Tar å starter jeg siden jeg er ganske fersk.
Første kjøpet var et jamie xv på gatagalleriet auksjon i juni.
Etter det har det gått i ett med AFK, bliss, l!se, Sandra Chevrier, pichiavo, Chris Rivers, og noe smågreier.
Så har fyllt veggene bra opp så langt.
Beste kunst øyeblikk var vel når jeg fikk Sandra bildet på veggen. Passet helt perfekt.
Fremover blir det nok litt roligere med kjøp. Mer gjennomtenkt. Lett å ville kjøpe alt når man er blitt hekta, så takk Gud for at jeg har en bedre halvdel som holder meg litt igjen :joy:
Og så er det sinnsykt lærerikt å følge med på tips og diskusjoner her inne :+1:t2:

12 Likes

Dette kan bli en morsom tråd, så da skal jeg dele litt.

Mitt første kjøp var igjennom NRK tv-aksjonen. Bjarne Melgaard og hans daværende galleri hadde donert noen trykk og jeg endte opp med et av de. Jeg har desverre ikke det lenger, men jeg er fortsatt veldig glad i det og hele Brand X serien hans.

Mitt største kunstøyeblikk var da jeg var og besøkte Mehdi Ghadyanloo i Tehran og vi fikk se hva som fantes i kjelleren på samtidskunst museet i Tehran. Det å være så nære og å flytte rundt på viktige verker av Rothko, Bacon, Warhol, Magritte, Picasso mm. var helt utrolig.

En annen opplevelse jeg fortsatt elsker, og prøver å få med meg minimum en gang i året er Rothko room på Tate. Det er en følelse som for meg ikke kan beskrives og som er like sterk hver gang jeg går inn der. Det rommet er noe av grunnlaget for hvorfor jeg elsker kunst. Det vekker følelser i meg jeg ikke kan forklare, og det er en følelse jeg utelukkende får av god kunst.

Jeg har mye gatekunst fra da jeg startet å interessere meg for kunst. Dolk, Bäst, Faile, Shepard Fairey, Vhils, Conor Harrington. I dag fokuserer jeg på samtidskunst. Jeg driver et galleri så har et eller flere verk av alle jeg jobber med, og jeg prøver å kjøpe litt annet fra andre gallerier og kuntnere jeg liker. Har blant annet kjøpt Katja Novitskova, Eliza Douglas, Alexander Tovborg og Yu Honglei de siste årene.

Hva jeg skal henge på veggene fremover vet jeg ikke. Det er flere ting jeg ønsker meg, men det holder jeg for meg selv inntil videre.

11 Likes

Genial tråd, håper folk bidrar her :blush:

Mitt første kunsttkjøp var SNIK - Fix the Sky. Det henger fortsatt pent i stuen vår og blir nok aldri solgt. Meget tilfeldig, men en virkelig pen start, for å være dønn ærlig!

Ellers i samlingen er det forskjellig, men optil flere verker av Conor Harrington, Martin Whatson, Sandra Chevrier, Pøbel, PEZ, AFK, Mehdi Ghadyanloo, Pejac og flere.

Mitt største kunst øyeblikk er vanskelig å bestemme, håper det enda ikke er opplevd, men husker veldig godt (akkurat som @Gard nevner) første gang eg såg Rothko sin kunst på Tate i London, det fortjener et lite tilbakeblikk

Fremover ønsker vi oss gjerne flere originalverk av AFK, men har også et litt hårete mål for 2020 om å skaffe vår første banksy, gjerne med et favorittmotiv som f. eks. Laugh Now :blush:

11 Likes

Ingen andre som vil dele litt?

Mitt første kjøp var en GR av Dolk fra HMP.
Jeg har aldri hatt noen stor interesse for kunst, men fikk øynene opp for gatekunst da Dolk begynte å bli stor.

Har flere i samlingen, blant annet Roamcouch, AFK, Victor Ash, Li-Hill, Skodvin, Scott Listfield, Canevil, Pejac, Skurk, Pez, Louis Masai, John Doe, Wes21, Sage Barnes… helsikken ble svett her :joy:

Jeg begynner (håper jeg🥴) å komme meg ut av kjøp-alt-du-kommer-over-fasen, og ser for meg å selge unna trykkene som aldri kommer på veggen og heller kjøpe originaler.

Som sagt, ganske ny i kunstverdenen, så jeg oppfører meg som et barn med et kredittkort i en godteributikk for øyeblikket, men jeg håper på flere store kunst øyeblikk i fremtiden. Så langt var det da jeg fikk tilsendt et lerret av Roamcouch etter jeg kontaktet han på Instagram. Utrolig kul fyr og super hyggelig og hjelpsom!

I løpet av 2020 prøver jeg meg kanskje på et verk av Bjor Grønner. Synes han har mye tøft og er spent på de neste prosjektene hans😊

God helg!:clinking_glasses:

8 Likes

Hiver meg på!

Mitt første kjøp var AFK - Elephant in the room. Dette var et bilde med symbolikk og budskap som jeg likte godt og kickstartet min kunstinteresse.

Deretter har jeg kjøpt verk av 3Fountains (xo xo), Pez (Alter Ego) og Martin Whatson. Har også et par miniprints av Pejac som jeg lurer på å ramme inn :slight_smile:

Høydepunktet så langt var når jeg skaffet meg min Martin Whatson Dancer. Jeg har alltid vært svak for dette trykket, og jeg kjente en stor glede når jeg så det ferdige innrammede resultatet fra Fineart - virkelig et smykke.

Jeg har nylig flyttet inn i nytt hus, og mitt neste ønske er å få “møblert” veggen bak sofaen i tv-stua. Jeg synes Pez gjør seg godt i hjørnet, men jeg har et ønske om enten ett bredt bilde eller ett sett passende bilder sammen på den nå nakne veggen. Tar gjerne imot tips og inspirasjon!

10 Likes