Making a Martyr - AFK (02.04.2018)


Bilde: Øystein Jakobsen

Instagram link til AFKs post:
https://www.instagram.com/afk_artworks/

2 Likes

Vel, vel - nå blir noen krenket :slight_smile:

2 Likes

Er vell ikke helt tilfeldig at denne dukket opp i Hans Holmboes gate, i påsken, like etter Land Day protest?

Detaljer:

  • Naglene har rødt sin partilogo
  • frp-logoen på venstre skulder
  • korset rundt halsen
  • “Min Kamp” under navlen
  • mikrofonene og rosehavet forran…

Tekstene på bilde sier:

  • free palestine
  • YEMEN
  • norsk våpeneksport
  • HUNGER
  • legalization
  • mass surveilence

Etter min mening er kraftigt stykke gatekunst, som peker på høyaktuelle saker i nåtiden!

3 Likes

Hva er spesielt med Hans Holmboes gate?

Paste up?

Jepp

Kjenner ikke historie veldig godt, men fant nå dette på Wikipedia. Korriger meg gjerne, men tror ikke dette er helt tilfeldig heller:

3 Likes

Skulle gjerne hatt denne til utstilling :slight_smile: AFK… hvis du leser dette… kom til Eidsvoll.

1 Like

Wow. Endelig noe gatekunst med litt trøkk i.

3 Likes

Denne var fet!

2 Likes

Rått!

3 Likes

Ja som @IXOYE påpeker. Der kom det gatekunst med skikkelig slagkraft. Etter mye rosa skyer og stuffed animals. Her har AFK laget etter min mening et jævlig godt stykke gatekunst. For all del. Pøbel sitt nyslupne verk (pipen) er også et solid verk. Jeg sikter mer til de andre som har produsert mye fjas den siste tiden.

AFK har virkelig gått ALL-in på denne. Det er mye symbolikk her.

4 Likes

Tror dere Bergen kommune beskytter verket slik de har gjort med tidligere arbeid fra Dolk? :joy:

1 Like

Tja… Bukseseler kan sikkert være et hipt alternativ til belte i noen sammenhenger, men jeg har tilgode å se at belte og bukseseler blir særlig bra sammen.

Her virker det som om AFK gaper over ekstremt mye samtidig, og da blir det lite treffsikkert for meg.
Utgangspunktet, med Rødts martyrisering av Sylvi Listhaug, noe som sikkert er det dummeste det ytterste venstre i Norge har gjort siden Gerd-Liv Valla agiterte for væpnet revolusjon, kan jo være interessant i seg selv.
Men så virker det som om det ikke er nok, som om kunstner er redd for at motiv og tema ikke holder for å få den ønskede oppmerksomhet. Så da starter vi å sause inn omtrent alle fanesaker ytre venstre måtte ha, som ren tekst i bakgrunnen, fra Palestina til våpeneksport. Fremdeles er ikke kunstner sikker på om dette holder, så vi slenger på en ganske billig nazi-referanse i form av en “tatovering” på magen. - Nå må det vel bli overskrifter og oppmerksomhet?
Er usikker på om korset rundt halsen er forsøk på religionskritikk (som i så fall mange andre har gjort bedre før), eller om det er for å understreke hvem det er ettersom likheten ikke akkurat er slående, noe FrP-logoen på skuldra også kan tyde på.

Så kan noen sikkert trekke den enda lengre og si at bildet henspeiler på at Rødt, ved sin martyrisering av Listhaug, fjerner fokus fra andre av sine fanesaker, som Norges våpeneksport, Palestina osv. men det blir i så fall å tillegge AFK vel mange lag som vi ikke har sett i tidligere verk.

Kort sagt skriker dette verket, for meg, mest om oppmerksomhet, ved å forsøke å score flest mulig billige poeng på en gang.

16 Likes

Enig!!

Skivebom fra høyre?

Bra skrevet, her treffer du spikeren på hodet! Håper selv at AFK neste gang klarer å spisse budskapet sitt enda tydeligere, og om mulig velger en annen sak som trenger belysning. Sylvi er vel en av de få nordmennene som det er sosialt akseptabelt å mislike, og får allerede stor oppmerksomhet i media. Det er flere som burde fått søkelyset rettet mot seg, for eksempel politikere som misbruker maktposisjonen sin uten at det får konsekvenser.

1 Like

Min mening kom ikke fra høyre slik jeg ser det. Handlet mer om å prøve litt for hardt på litt for mye på en gang.
Mesteparten av den kunsten vi alle her liker har en tydelig slagside mot venstre, noe som nok er både viktig og riktig i mange sammenhenger. Kunst med slagside motsatt vei blir fort veldig usjarmerende, og i hvert fall særdeles mye vanskeligere. Har ikke noe imot det, uansett hvilke meninger du måtte tillegge meg, men her handlet det rett og slett om et kunstverk jeg synes ble litt for mye. Selv om du altså gjerne vil ha det utstilt hos deg

Uavhengig av bakgrunn for piecen jmfr @JosteinT sitt innlegg så blir jeg mer og mer fascinert av AFK. Først og fremst er han jo norsk. I tillegg er han uredd og har en mening bak det han lager. Om noen leste føljetongen jeg la ut om Pøbel fra natt og dag så er dette ting som treffer bra på meg.

Men, ikke minst har AFK er særpreg i bildene sine som er unikt. Litt som vokalistene i de kjente bandene; sangen kan være så som så men du vet at det er Jagger som synger. Eller Kurt Nilsen. På samme måte som du kjenner igjen en AFK når du ser en! Det duse maleriske pastellaktige som går igjen i bildene hans er ulikt alt annet jeg har sett av street-art og er vakkert å se på og dyktig håndtverk

2 Likes

Snork :sleeping: