Making a Martyr - AFK (02.04.2018)

VG har nettopp publisert en god anmeldese av kunstverket skrevet av Lars Elton. Gratis artikkel.

Godt å se at media melker dette for alt det er verdt…

“Når vi ser på det kunstneriske håndverket må det sies at portrettlikheten ikke er spesielt god. Jeg har ikke vært og sett bildet på stedet, men totalt sett virker figurasjonen, eller motivfremstillingen, akseptabel. Som helhet er bildet rimelig godt malt.”

Lurer på når VG og Lars Elton skal begynne å anmelde Banksy sine verk.

Når det er sagt så er jeg jo egentlig enig i det de prøver å formidle, det er jo smått komisk at AFK presiserer at dette handler om temaene som havner i bakgrunnen, men all diskusjon i rundt verket handler fortsatt bare om Listhaug…

Hehe, rekk opp hånden den som prøvde å kjøpe døren? På toppen av både VG og Dagbladet nå;

Sikkert @GalleriSundgaarden. Han var jo ganske tydelig på at han ville ha dette på veggen :smiley:

3 Likes

Både til og fra skolen i dag var det samlet 10-20 mennesker ved verket. Hvorfor de er samlet der vet jeg ikke, men dette er i alle fall utrolig populært.

2 Likes

I dagbladet;

Aksepterer vi karikaturer av profeten Muhammed med bombe i turbanen, må vi også tåle at en kunstner korsfester Sylvi Listhaug, skriver John O. Egeland.

Sant så sant. Utrolig hvordan folk gikk av skaftet for dette. Håper ikke AFK ble på noe som helst måte skremt av mediadekningen og hylekor i kommentarfelt. Beste er om det har motsatt effekt og gir gatekunstnerne våre “blod på tann”.

1 Like

Hadde snudd i døren før tankevirksomheten hadde rukket å komme igang, er jeg redd.

Trenger mer bananer.

Espen Lervaag sin take på dette

1 Like

Tv2 nyhetene kjører ny sak på det i dag. Ikke mindre enn hovedsak i 1830 nyhetene… her er kirken på plass med flere… :slight_smile:

1 Like

Vel god anmeldelse er det ikke, men morsomt at VG har begynt med anmeldelse av gatekunst. Får håpe Lars Elton setter seg inn i temaet før neste anmeldelse og tar med aspekter rundt teknikk, plassering, materiale og verktøy for å krydre anmeldelsen med litt faglig relevans.

5 Likes

Lenge siden jeg har sett så mye mediedekning om en norsk gatekunstner… I Bergen er det nærmest pilgrimsferd for å se verket, det er artikler i alle de store avisene og hovedsak i nyhetssendinger. Way to go, AFK! :smiley:

Tja, Lars Elton får i hvertfall med seg det mange overser, nemlig effekten av kunstverket. Dette kunstverket bidrar dessverre med å legitimere synspunktet til Listhaug sine tilhengere og realiserer hennes offerrolle. Dette istedenfor å fokusere på temaene som ble malt i mørket - som vel var AFK sin hensikt. Det er dette som for meg gjør at AFK bommer, selv om hensikten er god.

Ta en rask titt i kommentarfeltet under anmeldelsen:


image
image
image
osv…

At en liten gruppe rasister, kristenfundamentalister, og reaksjonære stabbeiser opphøyer Listhaug til martyr har ingenting å si.

“Vi som støtter Sylvi Listhaug” gruppen på facebook har over 70.000 følgere, og FRP har en oppslutning på 15,8 prosent. Dette er ingen liten gruppe, det er store deler av befolkningen. Det foregår forresten en diskusjon om kunstverket på facebook gruppen deres som er ganske interessant, gruppen er åpen slik at alle som ønsker kan se.

Vet at jeg var litt kritisk til hvor dyp og intelligent kunstneren kunne være, men “totalt uforberedt” da gjør du deg dummere enn du er, når du akkurat har oppnådd eksakt det du ville, nemlig masse pr og oppmerksomhet

Personlig er jeg litt i ferd med å snu, ikke fordi jeg synes bildet har blitt noe bedre, men om det er dette som skal til for å få gatekunsten litt frem i folks bevissthet så er det forsåvidt samme hvordan det skjer :slight_smile:

3 Likes

Her er jeg enig med deg @JosteinT. Han kan ikke være totalt uforberedt på at dette kom til å få mye oppmerksomhet. Men. Nyhetsdekning på tv2 i beste sendetid? Hovedsak på dag nr2? Topp-politikere som uttaler seg om verket? Kanskje AFK så for seg at dette skulle blåse litt i byen mellom de syv fjell, ikke bli en snakkis på stortinget? Ikke vet jeg.

Jeg håper som nevnt lenger oppe at ikke AFK på noe som helst måte får kalde føtter.

Nå har til å med den Ari Behn fått uttale seg i media om verket… her står folk bokstavelig talt i kø for å få sagt sitt.

– Sylvi Listhaug er høyresidens Jeanne d’Arc, dette bildet uttrykker akkurat det, sier Ari Behn til VG.

1 Like

Klovner til høyre, klovner til venstre, hele politiske spillet som utartet seg er en stor barnehage. Politiske saker havner i bakgrunnen, bra illustrert av AFK hva vi nylig var vitne til. Veldig lett å mene/vurdere noe og kritisere andre, mye verre å komme med gode argumenter for hva man selv mener/vurderer. Man når som regel lengre med det og litt selverkjennelse. Veldig mye hykleri i politikken. AP Kolberg kom vel i sin tid med utspill som kan sammenlignes med Listhaug sine utspill, men ble stort sett stille forbigått.

Vel så spennende nå, hva gjør sameiet og politiet? :smiley: For et herlig drama :smiley:

5 Likes

Glimrende levert av AFK!
Uavhengig av mottakelsen i ulike politiske kretser eller sosiale lag- Det er kombinasjonen av debatt og oppstyr rundt noe som er tilgjengelig bare inntil noen maler over eller vandaliserer verket vi liker. Gatekunst på sitt beste!

Anbefaler for øvrig folket å ta en titt på nettsiden til AFK eller å følge ham på Instagram. Han har levert en rekke sterke verk med politisk/kritisk budskap de siste årene, og slik jeg har oppfattet det, så doneres store deler av inntjeningen til gode formål.

6 Likes

Og der er den “vandalisert” sier ryktene.
45 timer tok det ca.
Kan ikke si jeg er overrasket. ^^

1 Like