Making a Martyr - AFK (02.04.2018)

Kanskje de burde spørre huseier om de vil ha det igjen?
Snike seg ut i nattens mulm og mørke i frykt for å bli oppdaget, for så å stå frem i avisen dagen derpå? Klovner…

Og historien fortsetter:

1 Like

Anbefaler forresten folket å ta en titt på Vimeo-videoen litt nede i denne linken. Skru opp lyden og len dere tilbake😊

2 Likes

Spørs om det blir budkrig. Høyeste bud i kommentarfeltet i BA nå er 15 000.

Oppe i 60k nå (tv2)

De skal visst ha fått bud på 100k i følge noenlunde sikre kilder :laughing:

Om det stemmer så vil jeg tro AFK har økt litt i pris de siste dagene😊

Forøvrig ble jeg skuffa da jeg skjønte at bildet er et ferdigmala lerret hengt på veggen det. Er det vanlig? Trodde den var spraya rett på…:blush:

1 Like

Samme trodde jeg. Trodde det var litt av magien å få gjort piecen uoppdaget i le av mørket. Hmmmffrrr…:triumph: ,nei ferdig sprayet lerret hjemme ifra var det siste jeg hadde trodd.

Paste up kalles teknikken når man limer et motiv opp på veggen.
Hvorfor er det skuffende? Det er en meget velbrukt teknikk i ulovlig gatekunst.
Forøvrig i all hovedsak malt og ikke sprayet.
Tror ikke det er mulig å få den looken der med spray, jeg har i alle fall aldri sett noe som
ligner.

1 Like

Sprayet/malt,ja du har sikkert rett. Trodde bare man sprayet rett på veggen. Måtte nå vært enklere og raskere også da,for hun eller han som malte over det,og bare ta det ned. Men men,man lærer så lenge man lever.

Vanligvis noe skikkelig herk å bli kvitt paste ups, som regel er det bare å finne fram skrapen.
I det tilfellet her er det nok brukt ganske tykt papir til paste up å være, og i kombinasjon med kuldegrader og at AFK nok har vært litt snill med limet, så har nok ikke denne sittet fullt så fast på veggen som den gjennomsnittlige paste upen.
Så ja, han/hun som sprayet ned piecen burde nok prøvd å rive den ned, for nå ser det ut til at piecen
lever på overtid, og det var vel neppe intensjonen! :joy:

2 Likes

Ifølge studentene “Kunsthandlere sier vi kan få opp mot en million kroner.”…
Tror noen har misforstått. Kan ikke se for meg denne høyere enn de 100k som er bydd. Kanskje 150, men ikke mer.

Mer en kuriositet enn et kunstverk nå, har liten verdi i mine øyne. De kunsthandlerne har ikke snøring.
Men som alltid, folk blir grådige…

Selg mens liket er varmt. 100 000 delt på fire er 25 000 på hver. Får noen bøker for det og historien på kjøpet. Den kunstneriske verdien er nok nærmere Wendelboes bud.

Stjelt gatekunst. Ser ingen plass at AFK har gitt tommelen opp til dette. Akkurat som de stjelte Invaderne som selges på Juliens… En uting rett og slett.

Det står vel i artikkelen at AFK har sagt de kan gjøre hva de vil med bilde.

Om ikke dette hadde blitt “tatt” hadde det vært borte idag. Det er egentlig forkastelig, men likevel er jeg glad for at mye av dette blir bevart

Joda, det sa han, men ikke bare:
Iflg NRK:

"Fredag ettermiddag fikk de fire studentene melding fra kunstneren AFK, som står bak bildet av Sylvi Listhaug. Han setter pris på det studentene har gjort for å berge gatekunstverket, og sier at de kan beholde det hvis de vil.

Samtidig presiserer han at han hadde blitt glad om de vil gi det videre til inntekt for en god sak, som for eksempel Gatekunstauksjonen for Palestina.

– Men igjen, dette er en gave fra meg til gatene og det er deres avgjørelse, skriver AFK"

Etter hvert som stadig nye saker har blitt produsert, så har er dette mer nyanserte svaret gjennomgående begynt å bli til “Kunstneren sier de kan gjøre som de vil” ser det ut som.

Og nettopp det kommer de antagelig til å gjøre regner jeg med. Jenta som uttalte seg i 18.30 nyhetene så i hvert fall ikke til å like spørsmålet om de kommer til å gi til veldedighet.

1 Like