Making a Martyr - AFK (02.04.2018)

Forøvrig melder tv2 “flere bud over 260k” nå i 21 nyhetene.

1 Like

Ser det blir kommentert at bilde kan bli et viktig historisk motiv og knuser vel alle prisrekorder på norsk street art?

Er vi vitne til norsk kunsthistorie???

Ingen som kunne forestille seg en slik utvikling da bilde ble publisert😆

1 Like

Det ser ut til å ha blitt stille om bildet i media. Venter vi på en politianmeldelse fra huseier eller hva? Imens ligger høyeste bud på nesten 300 000.

Mine tanker om AFKs bilde. Det er dårlig kunst. Innholdet er et oppsop av klisjeer og symboler. På den positive siden signerer AFK på en av mikrofonene, så han innser kanskje at han og bildet hans blir del av problemet i medieverdenen. Mediekritikk var visst viktig for ham. I tillegg er håndverket bra.

Spennende å følge med på, både kunstverkets ferd og tøysepengene som følger det.

1 Like

Nå er ikke jeg noe jurist, men observerer at en luring av en advokat(?) har gått ut å sagt at det studentene gjorde kan defineres som tyveri? Noe spesielt når AFK selv har sagt det er helt greit at studentene tok verket.

Er det slik at om jeg fester en banner på et hus så er det per def huseiers banner? :slight_smile:

Det tilhører i alle fall ikke noen tilfeldige som går forbi banneret ditt og rapper det… Ref. Invaderne som nylig ble rappet på gatene i Paris - etter tips fra bl.a. Spacerescue-gruppen ble tyvene funnet og tatt hånd om av politiet.

Men de som rappet Listhaugmaleriet gjorde ingen skade på eiendommen. De tilbakeførte den til slik den var før AFK klistret opp lerretet.

Spørsmålet her er jo hvem eier det? AFK som laget det og hang det opp har sagt han synes det er helt greit de tok det… kan huseier/gårdeier kreve eierskap på verket? :slight_smile:

Huseierne virket ikke særlig begeistret over hverken bildet eller publisiteten, og huset er nå tilbake til opprinnelig stand. AFK har i tillegg vært tydelig på at han er positiv til stuntet til studentene som nå har det på veggen.

Spiller det da noen rolle hva en mediekåt advokat mener?

Er det forresten noen som vet status i dag? Falt studentene for fristelsen å cashe inn? I så fall, noen som vet hvilke summer vi snakker?

2 Likes
1 Like

Jeg synes disse pengene burde uavkortet gå til veldedighet. Evt minus kostnaden for negllakkfjerner og lønn for de to-tre timene studentene brukte på å få frem bildet, hvis de vil være gniene på det vel å merke.

7 Likes

I hvert fall ikke mange AFK verk som blir hengende ute nå fremover…

1 Like

Det vil nok ikke bli det samme å omsette uskadde gatekunstverk. Husker fortsatt Dolk motivet som ble knabbet.

1 Like

Kan til dels være enig, men synes også disse studentene kan beholde noe selv også.

At Nord er forbanna forstår jeg ikke. Dette verket kunne fått mange ulike skjebner. Som feks totalt ødeleggelse. Han synes jeg bare må klappe igjen brødboksen. Jeg synes faktisk han bommer totalt med sine uttalelser. Kanskje dere vet. Gikk han hardt ut mot Statens vegvesen når de fjernet gatekunst fra bybildet? Jeg spør fordi jeg ikke vet… men sånn som han nå gauler burde han stå på SVV’s dør neste gang de fjerner gatekunst.

Nå var det nå slik at noen smarte studiner oppdaget at selve verket var laget på lerret/tekstil. De fikk det med seg og reddet det i stor grad. Verket var mer eller mindre totalt vandalisert. For mange var dette verket borte for alltid. AFK har uttalt via sine kanaler at det er greit at jentene gjorde som de gjorde. Verket lever videre. Nå solgt til en hemmelig kjøper (enn så lenge). Dette verket vil jo nå ha en litt unik historie. Kult etter min mening.

4 Likes

Og kunstneren “ville ha satt pris på om utbyttet av et salg vil bli bli gitt videre til en god sak…”

3 Likes

Det er imot alt gatekunst står for at folk fjerner kunsten fra gaten og selger den for egen fortjeneste. Dette verket ville levd perfekt videre dekket til av svart maling - det er en del av gatekunsten at verk blir ødelagt og dekket over. I tillegg til at dette er tyveri (håper eierne av bygården anmelder), så er det en oppmuntring til videre tyveri av annen gatekunst. Hva skjer neste gang AFK lager en piece? Skal vi heie på disse studinene og håpe de rapper den neste også? Kanskje får de en kompis til å male over piecen først slik at de får kred for å ‘redde’ den?

Jeg er helt enig med Petter Nord her. Dette er stjålen gatekunst og det er en grell uting.

7 Likes

Jeg må si meg veldig uenig. At noen mener at AFK har eierett eller noe han skulle sagt er for meg veldig forunderlig. Jeg er fan av street art, og blir like nysgjerrig hver gang jeg ser noe nytt oppført på en vegg. Både av «proffe» og amatører. Som Bergenser er jeg også så heldig at vi har dedikerte vegger en kan beskue. Men graffitti er pr definisjon hærverk. Jeg, som alle andre som er glad i street art, håper gode verk får bli i fred på veggen lenge. Men det er likefullt hærverk i lovens forstand. Ergo kan ikke AFK her ha eierett eller noe han skulle sagt om hva som skjer med verket videre. At han har et ønske om at de skal gi deler av overskuddet til et veldedig formål er nobelt, men likefullt ikke noe han kan kreve. En gatekunstner kan liksom ikke kreve at huseier ikke kan male over bildet heller. I sp henseende, om noen skulle hatt eierett, burde det være huseier. Men heller ikke her er jeg enig i det. For deres del er veggen nå lik som før.

Jentene har bevart bildet, det er blitt en god historie og de har tjent noen kjappe penger. I tillegg har AFK fått ganske god pr. Og sannsynlig blitt mer kjent blant folk enn han noen gang ellers ville blitt.

9 Likes

Enig med deg Asaklitt. Og som faktisk AFK selv sa i sammenheng med hans oppfordring til studinene om å gi salgssummen til et godt formål;

«Men igjen, dette er en gave fra meg til gatene og det er deres avgjørelse»

AFK krever ingenting, men kommer med en oppfordring.

@jbroks er jo inne på noe. At det kan oppfordre til tyveri av andre verk. Men nå er det ikke slik at gatekunst vanligvis er like lett å få med seg. Så tror ikke akkurat at det kommer til å gå sport i å dra med seg hjem verk. De fleste er jo faktisk gjort direkte på vegg, og ikke på tekstil som i dette tilfelle.

At du videre påstår verket hadde levd videre i sin beste velgående tviler jeg sterkt på. Huseier snakket jo allerede om å fjerne verket når det var helt inntakt. Da er det rekativt stor sjanse for at de hadde fjernet en svart «fille» fra husveggen som hadde tatt skade fra vær og vind. Og de hadde sikkert bosset hele greien. Men det blir min spekulasjon.

Det vil være positivt om verket dukker opp til offentlig beskuelse av noe slag, men det tviler jeg på. Blir spennende å se.

2 Likes

Noen her inne som kjøpte det eller ?:slight_smile:

2 Likes

Om det er med du sikter til, så nei.
Ikke er jeg fan av AFK, ikke er jeg spesiellt imponert av bildet og tema. Men først og fremst… jeg har ikke 260K…

Dette er det råeste som har skjedd for norsk streetart siden ghetto spedalsk spø du meg, gleder meg til fortsettelsen

5 Likes