Making a Martyr - AFK (02.04.2018)

Her har pengene sannsynligvis gått til en passende og god sak: studenter og utdannelse! Kanskje vi får høyere utdannede politikere på stortinget.

5 Likes

AFK originaler til salgs her for de som skulle være interessert;

http://www.exhibitionnorway.com/afk

1 Like

Syntes du bør gjøre akkurat det de vi med pengene. Verket var vel overmalt og ferdig i bybildet. Dette har vi jo sett gang på gang. At disse jentene får en luddi ide er jo bare supert. Tipper både AFK og Petter er happy med at de holder liv i saken, og skaper enda mer mediatid for dem. Er det mange av dere som hadde gitt bort pengene i studietiden?
Tenk så morro det blir neste gang han lager et lerret på gaten. Masse KV flippere og studenter som sniker seg rundt om natten for å nappe det.

11 Likes

Usedvanlig bra flippet, though.

2 Likes

Må si meg enig med Nord her.

“Personen som fungerer som talsperson for kunstneren, AFK, har uttalt seg i skarpe toner om beslutningen om å beholde pengene selv. Etter noen dager har sinnet gått over i skuffelse.
– Alle kunne kommet godt ut av dette. Det ble skapt noe som betydde så mye for mange. Ergo var det felleseie, og det at både bildet og pengene går til privat eie, er skuffende, sier Nord til TV 2.”

2 Likes

Flott finish på historien. Alle har tilsynelatende kommet ekstremt godt ut av dette. AFK har virkelig satt streetart på agendaen med dette verket. Hvem sa streetart er dødt?

5 Likes

Jeg synes ikke studentene har kommet godt ut av dette i det hele tatt!
Med mindre de faktisk gir pengene til en god sak så har de omsatt gatekunst ikke ment for omsetning til egen vinning, mot kunsters ønske.
Og det der fattige studenter argumentet kjøper jeg ikke, de har det sikkert helt forferdelig i hverdagen, I-landsproblemer!

7 Likes

Sudentene har virkelig ikke kommet godt ut av det. De brukte media for å få seg raske penger. Når penga er i lomma er det tyst.

Interresant hvor mye is i magen disse studentene har hatt?

Om man stikker ut på en “røvertokt” på nattestid, bruker partre timer på å fjerne sortmalingen for så å ganske kjapt få bud på 5000,10000,15000kr - hvorfor solgte de ikke med det samme?

De er bra kalde til å holde på det og avvente helt til maks budene på flere hundretusener tikker inn…
Enten kjenner de markedet bedre enn de fleste, ellers så har de god kontakt med noen som forstod tidlig hva dette lerrete kunne bli verdt.
Uansett, hadde håpet at iallefall litt av salgssummen kunne gått til veldedighet, etter AFKs eget ønske :slight_smile:

4 Likes

Forstår egentlig at fattige studenter takker ja til penger når de “detter” opp i lommen på de på denne måten. Tror ikke penger var grunnen til at de “reddet” maleriet, men når noen banker på og tilbyr 300k for bildet så ville de fleste sagt ja.
Ser at flere kritiserer de for og beholde pengene, bl.a talspersonen til AFK. Om han mener studentene bør gi pengene til et godt formål, så regner jeg med at han også gir pengene som galleriet han driver gir overskuddet som de tjener på street art til veldedige formål ?

2 Likes

Hvordan er salg av stjålet gatekunst og kunst i et galleri sammenlignbart?

3 Likes

Meg bekjent var det en “svart fille” som var hang på en vegg de tok ned. Ville sikkert blitt malt over av borettslaget om ikke studentene hadde revet ned denne svarte fillen.
Om noen stifter opp reklame ulovlig på postkassestativet ditt, er da da tyveri om noen andre river den ned igjen?

Det jeg ville frem til er at disse studentene faktisk gjorde et stykke arbeid for og redde dette bildet, har fått mye pes for at noen ville kjøpe det. Jeg tror at enden på visen om ikke de hadde gjort dette ville vært at huseier malte veggen sin hvit igjen, og bildet tapt for alltid.

Og hvem vet, kanskje kjøper velger og dele dette renoverte kunstverket med oss alle på et galleri? Med tanke på publisitet og pris burde Nasjonalmuseet få lov og stille det ut :slight_smile:

5 Likes

På andre måter enn det rent fysiske har jo bildet blitt felleseie, slik kunstneren ønsket det. Det har gått inn i vår felles bevissthet på en måte som er få kunstverk forunt. Mye takket være studentene og den ukjente kjøperen. De har bidratt med et element av skattejakt og hemmelighet til fortellingen. Slikt egger fantasien og høyner muligheten for at bildet vil bli værende i folkeminnet.

3 Likes

Det var da fælt så mye skryt disse studentene skal få for at Making a Martyr har “gått inn i vår felles bevissthet”.

I motsetning til oledunk så skal jeg ikke spekulere all verdens i hva borettslaget hadde gjort, de fikk vel ikke hatt en diskusjon rundt det før bildet ble fjernet.

Slik jeg ser det så er dette en gråsone, og når kunstneren selv oppfordrer til å gi litt av pengene til et godt formål så oppfatter jeg det som frekt å ikke respektere det ønsket. Det har hele tiden vært bilder av 4 studenter, så jeg antar at de bare er 4 stk. Bildet er solgt for “minst” 260k, altså 65 på hver. En passe greit betalt sommerjobb altså. Ser ikke helt hvorfor det skulle være problematisk å respektere ønsket til AFK, og gi 60k til et godt formål samtidig som de selv sitter igjen med en bra slant penger.

2 Likes

Vet man med sikkerhet at ingenting er betalt til veledig formål, at handelen er fullført og at studentene “vasser” i pengene nå?
Alt jeg har fått med meg er at høyeste bud var over 260 000 og at studentene har sluttet å kommentere saken.

Personlig tror jeg at noe av årsaken til at dem hadde is i magen ved bud er gjerne at 10-15 000 er en vurderingssak om det skal henge i kollektivet eller ei, men når noen er villig til å bruke så avsindig mye penger på dette så blir det for dumt å si nei.

Sikkerhet og sikkerhet

“Tre dager etter vil ikke studentene kommentere saken lenger. De sier mediepresset har vært høyt, og at de ønsker å gå tilbake til hverdagen. De ønsker ikke å si noe om hvor mye de solgte for, til hvem, eller om de ga noe til veldedige formål slik kunstneren ønsket.”

Det er vel nærliggende å anta at hvis de hadde gitt penger til veldedige formål, så hadde de bekreftet det for å unngå kritikk og for å legge saken død. Mediepresset var ikke all verdens til problem når det var budkrig og det var kjekt med mer publisitet.

1 Like

Markedsføringsverdien av en uke eller to i alle medier må potensielt være mange millioner for kunstneren og sakene hans. Det finnes sikkert noen eksperter her på Kunstveggen som kan komme med mer kvalifiserte anslag. Studentenes del kan i så fall være større enn de 300 000 kr. de skal ha fått.

Må det betales kunstavgift her?

Tror det holder med å betale avlat her.

4 Likes

Hvert år skal man gi en tiende av det som vokser på marken din…

1 Like