Making a Martyr - AFK (02.04.2018)

1 Like

Se det ja. Der var litt av målet oppnådd allerede.
Er alle i redaksjonene i bergensavisene på påskefjellet, ettersom ingen av dem har snappet opp denne “sensasjonen” enda?

Stakk innom og til en titt på den idag. Uansett budskap synes jeg den var godt utført, fin detalj med ekte blomster! Blir spennende å se hvor lenge denne får stå.

Spørsmål til @JosteinT:

  • Hvis verket hadde vært utført uten “rødt-naglene”, tattoveringen på magen, tekstene bak (fri palestina, Yemen osv…), korset rundt halsen og blomstene. Ville du da likt det bedre?
1 Like

Tja… Må vel si meg litt enig med @Henrik i at det ikke er spesielt spennende med Listhaug i utgangspunktet. Blir omtrent like kontroversielt, i de kretser som brur seg, som å fortelle at Donald Trump ikke er spesielt sympatisk.
Men om den først skulle lages så måtte nok Rødt-naglene vært med, men kunne kanskje stoppet der. Spart seg for tekst, tatovering osv. som jeg føler bare er plusset på for oppmerksomhet, eller i beste fall overtydeliggjøring av poenget

I frykt for å gjøre meg selv litt for “Marianne Aulie-kopper” her, så kunne jeg fint gått med denne på en t-skjorte. Hører du AFK? Få det på!

Anbefaler å lese kommentarfeltene rundt om på Facebook. Folk HATER bildet og de HATER mediene som skriver om bildet. :blush:

1 Like

Men for all del, det er sikkert en eller annen grumsete arbeidsledig kar som sitter i helsetrøya si bak tastaturet og kaster ut en eller annen drapstrussel i retning AFK. Og da følger vel igjen noen medieoppslag. Så markedsføringsmessig er dette sikkert en OK investering fra AFK sin side. Kunstnerisk er det kanskje ikke like bra, synes jeg

Der er vi vertfall enig. Markedsføringsmessig er det bra.
Og som @Bakart skriver over her så hater “alle” bildet i kommentarfeltene. Det var litt overraskende at det ikke er én kommentar som er positiv. Eller kanskje ikke…

Selv om punchlinen, motivet og tidspunktet er veldig billig, så syns jeg dette var råflott gjort! Heftig piece. som også ser sjukt bra ut! Jeg blir ikke provosert, noe jeg forøvrig også er lei av å liksom bli. Bra jobba!

Og *Jostein, jeg er igjen enig på du, og jeg elsker at du er så dramatisk!

Håper alle har hatt digge fridager!

2 Likes

Drar oppmerksomhet

6 Likes

Vel. Nå brukte vel Listhaug «Min Kamp» når hun gikk av. Har hatt sine meninger om Israel. Og korset rundt halsen er enda en av hennes medieoppslag. Slik jeg ser dette er alle referansene til AFK saker Listhaug har fått medieomtale om.

3 Likes

Ja akkurat, dette er vel omtrent ALLE sakene Listhaug har fått mediedekning for innsauset i ett enkelt verk, med tillegg av noen generelle linjer dratt rett ut av Rødt og/eller SVs partiprogram.
Det var jo også min kritikk mot verket.
Og om Sylvi Listhaug sa noe slikt som at hennes kamp skulle fortsette på stortinget, så blir det fremdeles en meget billig nazi-referanse å gi henne en “min kamp” tatovering på magen i samme typer som på forsiden av en mer berømt bok.
Jeg personlig liker det litt mer subtilt, slik at du ikke skal tvinges til å få med deg absolutt alt som er å vite etter å ha kastet et enkelt blikk på bildet i ti sekunder.
Og dermed har @JonasLeborg, på tross av at han virkelig elsket dette verket, rett i at punchline, motiv og timing er særdeles billig :slight_smile:

Skjønner hva du mener, Jostein. Men jeg må si jeg er uenig i at det blir for mye sukring av verket. Jeg synes det er utrolig bra gjennomført og liker at det er mange virkemidler, både tydelige og noen ikke så tydelige ved første øyekast.

1 Like

Rødt er eneste parti med klart antikapitalistisk prinsippprogram. Kapitalismen er som kjent full av selvmotsigelser og vil bli etterfulgt av en verdensomspennende sosialistisk økonomisk organisering. Hvis du ikke allerede er medlem kan melde deg inn på: https://rødt.no/bli-medlem

:star_struck:

1 Like

Hehe! Har ikke tid til det akkurat nå i ferien, men får vurdere det ved en senere anledning.
Men jeg mener å ha lest et sted at noe slikt har vært forsøkt, med begrenset suksess, tidligere. Kan det muligens ha vært i Sovjetunionen, og nå i nyere tid delvis i Venezuela? :slight_smile:
Ellers er vel forholdene for kunst og ytringsfrihet ideelle i Kina om dagen har jeg hørt

1 Like

Vi snakker verdensomspennende sosialisme. Kina har vært styrt av revisjonister siden Mao, og er kapitalistisk. De vil dermed møte samme kollaps som resten når profittratene fortsetter å falle.

Ed: Vi kan gjerne ta denne diskusjonen i en annen tråd eller privar :slight_smile:

Hehe! Skjønner!
Lykke til med det da! I mellomtiden holder jeg meg her på jorden, og forsøker å klare meg så godt jeg kan under den rådende verdensorden :slight_smile:

1 Like

Usikker på hvordan jeg skal tolke verket, om det er et angrep på Listhaug eller et angrep på fokuset på Listhaug mens langt viktigere saker havner i bakgrunnen og blir ignorert.