Mehdi Ghadyanloo - Remembering the Oblivion

Mehdi Ghadyanloo - Remembering the Oblivion
02.05.17 - 27.05.17
Opening 02.05.17, 19.00 - 21.00
Rod Bianco is pleased to present Remembering the Oblivion by Mehdi Ghadyanloo. This will be his first solo show at the gallery. Known for his gigantic trompe l’oeil-style murals in central Tehran, Ghadyanloo also creates paintings, with surreal and minimalistic themes. Through his works, Ghadyanloo opens a window into the mood of life in Iran today. At the same time, he provides an autobiographical perspective, portraying the landscapes of his youth, his memories of Iran-Iraq war (1980-1988), and his life experience in the Islamic Republic.

In this exhibition the artist will present a series of paintings, as well as a collection of drawings. Through the expression of seascapes Ghadyanloo explores a lost time and the lost memories of an entire people. These landscapes are simultaneously nowhere and anywhere. Like fields of memories and dreams they represent that which is gone and forgotten, places impossible to locate, but still always reachable through thought and remembrance.

After growing up near the agricultural fields in the suburbs of Tehran, Ghadyanloo studied at Tehran University’s College of Fine Arts and graduated with a BA in 2005. Subsequently he earned an MA in film studies from Tehran’s Teachers College (Tarbiyat-e Modarres).In 2016 he became the first Iranian artist to be commissioned in both Iran and the US since the revolution in 1979, when he completed a massive mural for the Rose Kennedy Greenway project in Boston, US.

For more information
rodbianco.com
gard@rodbianco.com

11 Likes

Hvilken dag / helg kommer kunstneren selv??

Mehdi kommer når han kommer. Ambassaden i Tehran flytter og har midlertidig gjort det ekstremt vanskelig å få visum.

1 Like

Oi,sier du det ja. Får håpe han dukker opp når du har åpent da. Blir sikkert sur hvis han kommer til lukket dør.

4 Likes

Møte med Mehdi før fredagens åpning. Vi gleder oss til å vise dere utstillingen!

6 Likes

Juxtapoz har en liten preview av utstillingen

4 Likes

8 Likes

Åpning om 2 timer! Håper å se mange av dere :slight_smile:

7 Likes

Noen som var her og fikk med seg utstillingen?

Jeg skal ned dit like etter åpning i dag. Ble forhindret fra å dra dit i går dessverre.

Den varer vel en liten stund, eller?

Utstillingen står frem til 27. mai.

Nå er bilder fra utstillingen på nettsiden vår
https://rodbianco.com/1705-ghadyanloo-mehdi_remembering-the-oblivion_installation

9 Likes

Mye fint der!

Takk for en fantastisk utstilling @Gard

Oppfordrer alle som ikke har vært der enda til å dra å se.

Å sitte på benken og se på det fantastiske bildet An invitation to return og se hvor vakkert det er, roen i det og kjenne på følelsen som får meg til å få klump i halsen. Ikke mange ganger kunst har fått meg til å få slike opplevelser.

De fantastiske nye kull tegningene som man igjen (Mehdis styrke) kan sitte og se på i timevis og la seg fange inn i bølgene. Som ser ut som fotografier på avstand…perfekt utført.

Skulle gjerne ha plukket opp en hel haug av de tegningene…

Gleder meg til følge Mehdi videre. Han har blitt en favoritt.

7 Likes

Var en tur i forrige uke selv. Maleriene er fantastiske. Har også sansen for etsningene.

Disse kulltegningene derimot vet jeg ikke helt om er min smak

1 Like

Pamela Karimi skrev en fin tekst om utstillingen som ble publisert hos Artsy!

https://www.artsy.net/rod-bianco-gallery/article/rod-bianco-gallery-remembering-oblivion-mapping-sublime-work-mehdi-ghadyanloo

Nå har vi endelig fått visum til Mehdi så for de som er interesert vil Mehdi holde en artist talk mandag 29. mai.

8 Likes

Håper å se mange på mandag! Jeg er på vei til Athen for å vise blandt annet Mehdi å en messe der.

Et kubemaleri på 80x80 cm har blitt tilgjengelig etter at en kunde ikke klarte å gjøre opp for seg. Hvis noen er interessert ta kontakt.

3 Likes

Tok turen på Artist Walk med Mehdi i går, og det var interessant å høre fra kunstneren selv rundt de bildene han lager.

Han fortalte litt om sin bakgrunn, livet i Iran og sitt ønske om å gjøre Teheran til et litt hyggeligere sted med sine store murals.

Han var også innom sine tanker rundt flyene han tidvis bruker i sine verk, samt sitt forhold til bruk av vann. betydningen av vann som tidligere bonde og avhengigheten av vannet, men ikke minst respekten for naturen og kreftene som også har tatt livet av flere av hans venner og familiemedlemmer.

Kunsten hans kan forstås på ulike måte avhengig av mottaker, men det var spennende å høre om hans egne tanker. Anbefaler å ta turen på slike muligheter for å møte kunstnere. For min del gir det ihvertfall en økt interesse og forståelse. Hadde håpet å se enda flere fra kunstveggen på plass, men noen gjengangere var på plass og det var som alltid hyggelig å slå av en kunstprat!

13 Likes