Mehdi - Sothebys - auksjon

Om noen er interessert :slight_smile:

http://timed.sothebys.com/auction-lot/MEHDI-GHADYANLOO-Undercurrents_8CD46078E4/

4 Likes

Meget flott! Legg merke til at budet allerede er 3x høyeste prisestimat. Denne var nok kraftig underestimert. Printene i serien går jo for 1000GBP

Latterlig prisestimat i mine øyne. Kun for å lokke.

1 Like

Gikk en original av Conor Harrington ganske høyt over estimatet i dag også - riktignok i en veldedighetsauksjon til inntekt for Movember Foundation.

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2018/contemporary-curated-l18027/lot.82.html?locale=en

2 Likes

Tullete lavt estimat på denne også :stuck_out_tongue:

Helt klart. :slight_smile:

Husk at lave estimat tiltrekker seg flere som byr. Har du et bra verk har det ingenting å si hva estimatet er.

Veldig hyggelig å se at Conor går i den prisklassen.

Skulle tro at det eksisterte et lovverk som forbød auksjonshus å bruke lokkepriser :thinking:

Husk på at dette har den første Mehdi (original) som ble solgt på auksjon, så det finnes ikke så mange referanser.

Jeg er enig at det er hyggelig, men kan man legge noe som helst vekt på resultater fra veldedighetsauksjoner som “prissetter”?

2 Likes

Tja, tror jeg er det beste svaret der.

Har hele tiden sett for meg at Harrington lå i prisklassen som det faktisk gikk for. Og det virker på de fleste her at alle er enig mtp estimatet.

@Gard Når jeg vinner i lotto får du et oppdrag. Da skal jeg kjøpe den som hang/henger hos Creuna. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, men har ikke sett så små malerier gå for slike summer.
De store på 2x1,5 m har solgt for over det dobbelte av dette tidligere.

Liknende motiv og samme størrelser var til salgs på den siste utstillingen hans, men disse var solgt før jeg fikk sett utsalgsprisene.

Jeg ville nok svart kort og greit nei på veldedighetspriser…

@gnageren hvilket motiv henger hos Creuna? Og hvor? Kan ikke huske å ha sett noe conor der de gangene jeg har vært der.

@OlaNorman Som regel ligger prisene en del høyere ifm veldedighetsauksjoner (av naturlige årsaker) Har du noen logiske argumenter for hvorfor du mener at hovedregelen ikke er blitt fulgt her?

@OlaNorman Mulig de har fjernet det, men tilbake i tid så hang det to verk fra han i lokalene til Creuna;

Begge er fantastisk. :slight_smile:

2 Likes

@Toris64
Når det er snakk om vanlige auksjoner så har man en større kjøpegruppe da også bedrifter er med å by. Det er jo en fin måte å minske beskatning på…

Når det i tillegg er for veldedighet så er det enklere å legge på ytterligere kroner. Da har bedriften/organisasjonen/personen primært støttet en god sak, ikke primært kjøpt kunst for verdiøkning/gevinst for fremtiden eller for å redusere skatt.

Dette er den merkeligste argumentasjonen jeg har hørt på lenge… Mener du at bedrifter ikke byr på veldedighetsauksjoner eller mener du at de ikke får skattefradrag eller mener du at kunst solgt på veldedighetsauksjoner stiger mindre i verdi enn kunst solgt på andre type auksjoner?

Litt usikker på hvordan du kom frem til de spørsmålene, men om du stryker «ikke» i dine to første spørsmål og stryker «mindre» i det siste, så har du budskapet.:ok_hand:t3: