Mehdi - Sothebys - auksjon

Har hele tiden sett for meg at Harrington lå i prisklassen som det faktisk gikk for. Og det virker på de fleste her at alle er enig mtp estimatet.

@Gard Når jeg vinner i lotto får du et oppdrag. Da skal jeg kjøpe den som hang/henger hos Creuna. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, men har ikke sett så små malerier gå for slike summer.
De store på 2x1,5 m har solgt for over det dobbelte av dette tidligere.

Liknende motiv og samme størrelser var til salgs på den siste utstillingen hans, men disse var solgt før jeg fikk sett utsalgsprisene.

Jeg ville nok svart kort og greit nei på veldedighetspriser…

@gnageren hvilket motiv henger hos Creuna? Og hvor? Kan ikke huske å ha sett noe conor der de gangene jeg har vært der.

@OlaNorman Som regel ligger prisene en del høyere ifm veldedighetsauksjoner (av naturlige årsaker) Har du noen logiske argumenter for hvorfor du mener at hovedregelen ikke er blitt fulgt her?

@OlaNorman Mulig de har fjernet det, men tilbake i tid så hang det to verk fra han i lokalene til Creuna;

Begge er fantastisk. :slight_smile:

2 Likes

@Toris64
Når det er snakk om vanlige auksjoner så har man en større kjøpegruppe da også bedrifter er med å by. Det er jo en fin måte å minske beskatning på…

Når det i tillegg er for veldedighet så er det enklere å legge på ytterligere kroner. Da har bedriften/organisasjonen/personen primært støttet en god sak, ikke primært kjøpt kunst for verdiøkning/gevinst for fremtiden eller for å redusere skatt.

Dette er den merkeligste argumentasjonen jeg har hørt på lenge… Mener du at bedrifter ikke byr på veldedighetsauksjoner eller mener du at de ikke får skattefradrag eller mener du at kunst solgt på veldedighetsauksjoner stiger mindre i verdi enn kunst solgt på andre type auksjoner?

Litt usikker på hvordan du kom frem til de spørsmålene, men om du stryker «ikke» i dine to første spørsmål og stryker «mindre» i det siste, så har du budskapet.:ok_hand:t3:

Du skrev: «Når det er snakk om vanlige auksjoner så har man en større kjøpegruppe da også bedrifter er med å by. Det er jo en fin måte å minske beskatning på…»

Da leser jeg at du mener at for andre type auksjoner (altså ikke vanlige auksjoner) og da tenker jeg at også veldedighetsauksjoner faller inn under denne kategorien, har man en mindre kjøpergruppe, siden bedrifter ikke byr fordi de ikke kan minske beskatningen.(??)

Men nå sier du jo 180 grader motsatt, noe som støtter opp om vanlig praksis om at prisene ligger høyere i en veldedighetsauksjoner fordi man utover produktet man kjøper støtter en edel sak.

Vi har nok misforstått hverandre et eller annet sted.

1 Like

Tror nok vi er enige, men at vi misforstår hverandre. Kan nok være jeg forklarte litt kronglete, men jeg tenkte på forskjell mellom private salg og auksjoner også. Ser at jeg ikke skrev det tydelig nok.
Auksjonssalg er jo med på å presse priser opp fordi det er der bedrifter gjerne handler.

Så rangert billigst-dyrest;
Privatsalg
Vanlig auksjon
Veldedighet

Enig? Hehe.

Men auksjonen vedr Mehdis bilde er vel ikke veldedighet. Syns det går bra oppover…

Mehdi fortjener dette! Virkelig undervurdert kunstner.

1 Like

:+1:t3: enig

1 Like

Enig jeg og!

1 Like

Da ble dette verket solgt. 10.000£ plus avgifter. Solid resultat dette!

Wow…ble det såpass ja :smiley:

Det ble solgt for 12500GBP

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/made-in-britain-online-l18163/lot.539.html

er det inkl moms, smusstillegg etc etc, eller kommer alt dette oveni ?

Tror det kommer oppå salgsprisen