Mitt første kunstkjøp

Hei alle kunstelskere. Jeg har lenge vært interessert i kunst og er nå i posisjon til å kunne kjøpe meg ett verk. Jeg vurderte å kjøpe ett Pushwagner verk men ble veldig usikker da jeg har lest mye om forfalskninger og slikt. Dere som kan litt kunst. Hva ville dere anbefalt som første kunstkjøp? Helst noe som er rimelig sikkert vil øke i verdi og i prisklassen opp til 25k. Setter pris på alle innspill.

1 Like

Velkommen! Mye gode tråder om samme spørsmål, eks.

Mange som er ferske innen kunst føler at de må rettferdiggjøre kjøp av kunst ovenfor seg selv ved å velge noe som sannsynligvis stiger i verdi. For det første så dreper det noe av gleden ved å samle på kunst og for det andre er det lett å feile hvis det er målet. Jeg ville heller spurt meg selv om hvilken kunst jeg liker og tørre å stole på meg selv i det jeg velger. Løper du i samme retning som alle andre så vil du fort oppleve som nybegynner at det er du som sørger for at andre får fortjeneste og kjøper på topp.

For grafikk i prisklassen rundt 20-25k er det mye som allerede har tatt ut en stor prisstigning og det er vanskligere å velge rett hvis du har investeringstankegang som hovedmotivasjon. Pushwagner er en av dem som selger jevnt over 25k. I tillegg finner du noen Dolker, noe fra Sandra Chevrier, Martin Whatson, Pøbel, Invader, Banksy så klart + flere, men felles for dem alle er at prisnivået er etablert og det svinger ikke så mye i prosent.

Skal du klare å gjøre de gode investeringene er du nødt til å tørre å ta noen sjanser. I den prisklassen du nevner, og fordi du liker Pushwagner, kan Guttestreker* være verdt å ta en titt på. I vårt galleri “kaldselger” vi 1-2 trykk i uken i denne prisklassen og er definitivt blant de mest populære kunstnerne vi selger.

*Disclaimer: Gategalleriet formidler kunst på vegne av Guttestreker.

3 Likes