MW - Passé. Skadet etter innramming. What to do?

Hei,

Har hatt print til innramming hos rammemaker og til min store fortvilelse ser jeg når jeg kommer hjem at det er en stygg brett på printet som ikke var der ved innlevering. Rammemaker har stengt for dagen så har ikke hatt anledning til å prate med de enda.

Hvordan bør jeg gå frem her? Er skaden mulig å rette opp? Krav på erstatning om det ikke kan fikses etc.

Tar gjerne i mot tips/erfaringer fra dere som har vært i lignende situasjon. På forhånd takk

Ville vært flau om jeg leverte dette ut til en kunde uten å informere om hva som har skjedd :flushed: rammemaker må fikse deg ett nytt trykk og kan beholde dette selv, de har forsikring selv om det er tvilsomt at det er lønnsomt for de å benytte den. Lever tilbake og be de fikse opp, ikke ditt problem.

2 Likes

De må jo bare orde opp (noe jeg regner med at de gjør):

  1. Fikser trykket hos papirkonservator

  2. Kjøper nytt trykk

  3. «Kjøper ut trykket» fra deg til markedspris

De burde gi greit avslag på innrammingen på 1. eller 2. også.

De ordner sikkert opp, uhell kan skje alle :slight_smile:

1 Like

Takk for svar. Vi satser på at de klarer å ordne opp. Synes det er vanskelig å estimere «markedspris» da det er få i omløp. Har du har en formening om dette?

Sjekk finn.no eller her på forumet

Jeg regner med at de løser det.
Som nevnt tidligere, utrolig flaut å levere ut en slik skade uten informasjon.

Dyreste jeg har sett, ble omsatt for rundt 14k på eBay.

Var en som lå til 20.000 og merket som solgt på Finn, tviler på at det er ekte…

1 Like

Takk for tilbakemelding. Drar innom rammemaker i morgen når det åpner og tar en prat. Satser på at det løser seg!

1 Like

Ikke glem å oppdater oss! :nerd_face:

5 Likes

Liten oppdatering:
Var innom rammemaker i går og vedkommende som var på jobb stilte seg uforstående til hvordan dette kunne ha skjedd. Fremstod med en lite ydmyk holdning og null flauhet for hva som hadde skjedd. Ikke en gang en beklagelse ble gitt.

Videre til det viktigste; Trykket blir sendt tilbake til verkstedet deres førstkommende mandag og jeg har blitt lovet en forløpende oppdatering fra deres side.

Bare å krysse fingrene for at dette lar seg fikse.

1 Like

Det der blir jo for dumt, uansett hva som har skjedd så blir det dems ansvar. Om det var ødelagt før de mottok det, så burde de gitt beskjed da og. Å ikke se det der før avlevering er jo helt elendig :see_no_evil:

2 Likes

Ny oppdatering:

Etter to måneder uten bilde fikk jeg endelig beskjed om at bildet var ferdig hos konservator og klart for opphenting hos rammemaker. Gleden ble dessverre kortvarig da jeg fikk se motivet. Skadene var tilnærmet identiske som ved innlevering av reklamasjon og det er tydelig at konservator ikke har klart å fikse disse.

At rammemaker de i det hele tatt velger å gi beskjed om at bildet er klart for opphenting når de ser tilstanden er for meg uforståelig. Jeg valgte å ikke akseptere tilstanden og lot bildet bli stående hos rammemaker. Nå skal de prøve å skaffe nytt motiv neste uke.
For meg begynner det hele å bli utrolig frustrerende, og en smule provoserende da dette har tatt så lang tid!

Har jeg rett til å forvente noe annet enn nytt motiv + penger tilbake for innrammingen? Hvordan ville dere gått frem?

Setter pris på tilbakemeldinger. På forhånd takk.

Be om å få ett erstatnings trykk, altså rammemaker må kjøpe deg ett nytt ett, og bytt rammemaker. Så kan rammemaker gjøre hva han vil med ditt gamle trykk og innrammingen han la på.

2 Likes

En annen løsning:
Det er en del rammemakere som er uforståelig på hva forvaring av kunst er. Spesielt da innramming er den beste forvaring av kunstverk. Bytt rammemaker, men få dem til å dekke utgifter hos papirkonservator.
Best i landet; Ekaterina Pasniak. Bor rett utenfor Bergen.
På Østlandet er Daniel Killberg bra.
Ta kontakt om du ønsker mer kontaktdetaljer.

2 Likes

Hvilken rammemaker er dette?

1 Like