Newbie ønsker Sandra Chevrier

Hei,
Jeg er nybegynner i kunstverden og har forelska meg helt i Sandra Chevrier sine verk.
Jeg har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper dere erfarne folk kan svare på.

Jeg har vært på finn.no, og sett at det finnes flere typer, herunder trykk, originaler og lerret… Jeg skjønner, og ser av pris, at det er forskjell… Men i ren praksis og verdi - hva vil det egentlig si? Og enkelte står det ikke spesifisert på - hvordan ser/vet jeg forskjell?

Ser også at hun kommer til Norge i 2019. Er det sannsynlig å få kjøpt noe da? Og hva snakker vi av pris?

Som sagt, helt nybegynner i denne verdenen. Men syns det er spennende og ønsker å lære, så vær snille med meg;-)

3 Likes

Hei og velkommen til forumet.
Hvis du liker SC er det det du skal kjøpe. Hun ga tidligere ut en del originalarbeider på papir, men nå er det hovedsakelig trykk. Det finnes også en del lerret å få tak i.
Så må du finne ut om du skal investere eller bare ha bilder av henne på veggen. Hvis det første er det bare ett råd som gjelder og det er kvalitet - å kjøpe det beste og mest ettertraktede lerretet. Dersom det er motivet som er viktigst, så kan du likesågodt kjøpe et trykk.

Riktig pris på trykk er det andre her inne som kan hjelpe deg med.

Når det gjelder SC som investering så vil jeg anbefale deg å være forsiktig. Bruk penger du har råd til å tape (det gjelder all kunst) og ikke forvent at det skal stige i verdi.

4 Likes

Sandra slipper trykk med jevne mellomrom fra denne nettsiden: https://www.galeriecoa.com/collections/sandra-chevrier

Sett deg på mailinglisten og når de slippes så sitt klar og trykk F5, blir som regel utsolgt på minutter.

Det du finner på finn er som regel trykk kjøpt fra samme nettside, men pga. hennes popularitet må du betale en høyere pris second-hand.

Hennes tidligere trykk er har høyere popularitet enn hennes senere, og er dermed dyrere.

Lykke til!

1 Like

Enkelt forklart er et trykk noe det (som regel) finnes flere eksemplarer av. Dette vil da være nummerert, f.eks 25/100 betyr at trykket er nr 25 og at det finnes i 100 eksemplarer (pluss noen ekstra, som jeg ikke går inn på her). Original er et uttrykk som kan brukes i forskjellige sammenhenger, men folk flest tenker nok da på at det er unikt, og altså kun finnes i ett eksemplar. Et maleri eller tegning f.eks. Disse er mao IKKE nummerert. I tillegg til å være sjeldnere vil en original ofte ha tekstur som gir et “dypere” bilde, men et trykk kan se like flott ut på veggen.

Det finnes mange forskjellig metoder for et trykk, f.eks litografi, etsning, serigrafi, giclee, osv. Felles for de alle er at det finnes flere like eksemplarer. Og så har du jo noe som kan være litt midt i mellom. Nemlig trykk som er håndkolorert på en eller annen måte. Det er fortsatt x antall like eksemplarer, men iom at de er malt/tegnet/sprayet på for hånd blir hvert enkelt bilde på en måte unikt.

Jeg er ingen stor kjenner av Sandra Chevrier, men jeg tror hun stort sett lager giclee/jetprint. Da vil det si at det finnes en original (maleri el.l) og så er det tatt bilde av dette og produsert opp i x antall.

Pris og verdi er uhyre vanskelig å si noe om. Jeg har fulgt med på kunst en stund og blir ikke helt klok på hvordan noe er priset ift annet. En original vil jo som regel ha en høyere verdi fordi det kun finnes ett av de, men er det et populært trykk kan det være dyrere enn en annen original. I bunn og grunn er det et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

Så hva bør du kjøpe? Vel, det er helt individuelt hva man ønsker. Noen liker følelsen av å ha noe unikt og vite at man er den eneste som har dette bildet, så da bør man mao kjøpe en original. Finner du da noe du liker spesielt godt på finn.no bør du slå til med en gang, da muligheten for akkurat dette bilde sannsynligvis ikke kommer igjen på flere år. Andre vil (som Gammel_Erik skriver) bare ha et fint bilde på veggen, og da er det bedre å kjøpe et trykk da disse er billigere og man slipper å bruke alle sparepengene på ett bilde. :slight_smile: Nå vet ikke jeg noe om din situasjon, men på generelt grunnlag vil jeg egentlig anbefale å kjøpe et trykk hvis man er “nybegynner”. Da dukker det sannsynligvis opp flere av samme bilde på finn også, så du kan ha litt is i magen og se sånn ca hva som er riktig pris. Noen trykk er priset helt “horribelt”, mens det samme bilde kan komme betydelig billigere litt senere. På generelt grunnlag vil jeg også si ikke bruk alt for mye penger på et trykk (iallefall giclee/jetprint). Det er fort gjort at noe man liker nå, er noe man ikke liker i det hele tatt om et år eller to. Da er det dumt å ha brukt for mye penger, og så er kanskje ikke kunstneren like “hot” lenger og man får ikke solgt det til noe i nærheten av samme beløp. Originaler vil nok da holde seg noe bedre i pris.

Lykke til! Og del gjerne hva du endte opp med. :slight_smile:

6 Likes

Tusen takk for utfyllende svar og gode råd, alle sammen! Det er kanskje noe lurt i det som sies om å begynne med et trykk, også kan jeg heller oppgradere etterhvert:-) Spennende å følge med og lære litt om dette feltet også!

Bare husk på at Sandra er verdenskjent i Norge. Søk etter bilder fra henne som er til salgs, og du havner på Finn. Søk på EBay og bildene selges fra Norge. Når noe nytt legges ut så sitter halve Norge med fingeren på kjøpsknappen.
Det er inntrykket jeg sitter med.
Jeg har akkurat kjøpt et Sandra bilde, og det gjorde jeg fordi jeg liker det.
Det er det viktigste.

1 Like

Personlig har jeg blitt lei av trykkene hennes da jeg synes “alle” trykkene hun kommer med er så like. Dvs jente med superheltmotiv, men det er det som er så fint med kunst, alt er subjektiv og vi trenger ikke være enige i noenting! :slight_smile:

1 Like