NFT - Non-fungible token

Noen som har hørt om Slava Menes og har en formening om NFT releasen han gjorde i går?

Slava nemes holder vel til i Bergen. «Klikken» til nmg g huset(hip hop miljø). Laget noen store Murals på bestilling etter som jeg har skjønt. Også gjort noen jobber for russebusser. Ellers kan du vel søke opp hva han har sluppet tidligere av print. Kom akkurat med en utvidet versjon av tidligere slipp. Tror ikke det er utsolgt enda om du er interessert. NFT’ en må du jo nesten bare gjøre deg opp en mening om selv :blush:Ellers kan vel kanskje @azidops si noe mer om kunstneren, om det er noe mer å legge til.

  1. Har du kjøpt NFT?
  2. Har du videresolgt NFT?
  3. Har du fått printet det ut og fått en NFT på veggen?
  4. Lagde du flere kopier av den fysiske utgaven av NFT’en?

:crazy_face:

9 Likes

:joy::joy::joy:

Ifølge reporter kan dette sammenlignes med aksjer…. På ingen måte, eier du en aksje eier du faktisk en andel av en bedrift som har som mål å generere penger. Eier du en nft er du en del av et pyramidespill. Det er selvfølgelig mulig å tjene penger på dette som alt annet, men på sikt er risikoen enorm. Ps, dette er kun mine meninger om nft’s

3 Likes
5 Likes

Heftig prisen på SMS om dagen :stuck_out_tongue:

Har aldri fått tatt steget inn i denne digitale verdenen av “kunst”, men i disse strømpristider er det interessant å følge med på ntf, eth og btc holdninger her til lands. Jeg skal heller ikke ta på meg at jeg et veldig stor på miljøvern, men det er mentalt å tenke på åssen vi har strømpriser på 200+ øre/kwh og rekordhøye priser på gass og kull til strømgenerering ellers i Europa, samtidig bruker 1 transasjon av nft over 200 kw, litt mer enn en gjennomsnittelig husholdning i ei leilighet bruker per uke. Hvis dette er framtiden hvem betaler?

6 Likes

Ethereum is moving to a consensus mechanism called proof-of-stake (PoS) from proof-of-work (PoW). This was always the plan as it’s a key part in the community’s strategy to scale Ethereum via the Eth2 upgrades. However getting PoS right is a big technical challenge and not as straightforward as using PoW to reach consensus across the network.

Dette og andre oppgraderinger kommer med ETH 2.0 antatt i løpet av året en gang.

NFT fungerer fint på andre mer bærekraftige blokkjeder også, så har må man ikke se på det som en generelt problem med NFT, men med dagens versjon av ETH

1 Like

Tezos, for eksempel (Hicetnunc, Objkt, Kalamint etc) - er PoS. Å minte et kunstverk er angivelig ikke mer energikrevende enn det er å skrive en tweet eller poste en post på et forum som dette, for eksempel. Jeg kan forstå at kunstnere ønsker/blir frista til å cashe inn på de store summene man kan få på Etherum, men jeg håper virkelig hele NFT-sirkuset og web3 ender opp med å bruke PoS-blockchains.

2 Likes

Så du mener at @adriankg sine data er feil?

Nei. Etherium (PoW) = energikrevende. Tezos (PoS) = lite energikrevende.

3 Likes

Der er nok noe forskjellige data ute og går.

NFTs are most commonly minted on the Ethereum blockchain; each Ethereum transaction uses roughly 48 kWh using the proof of work consensus algorithm. Analysts estimate that the average NFT consumes 75 kWh in its lifetime (with all transactions taken into account).

Men vi er nok alle enige om at Proof of Work ikke er veien å gå, men heller Proof of Stake

1 Like

Så ETH sin framtid avhenger av oppgradering til Eth2?

Ja, det vil jeg si. Der finnes flere bra blokkjeder som er mye mer effektive på alle måter nå, men ETH 2.0 kommer nok i løpet av 2022. Se bare på transaksjonskostnadene som er på ETH om dagen, ingen som gidder det på lang sikt, når man har vel så gode alternativer som koster en brøkdel å bruke.

1 Like

Veldig mange kryptoprosjekter kan sammenlignes med aksjer. Primært de som er en såkalt DAO (desentralisert autonom organisasjon) Her er det holdere av tokens som bestemmer veien videre.
Dette forplanter seg og nå inn i NFT verden. Eksempler på dette er når NFTer deles i fraksjoner og en samlet eierstruktur styrer veien videre.

NFT bruker og til mye annet. Et eksempel som er enkelt å forklare er salg av vin. Man kjøper en NFT som er “backet” av x antall fysiske flasker på et sikkert temperert lager. Denne vinen stiger i verdi og kan omsettes via tradisjonelle plattformer for NFT eller via andre forum. Når vinen har fått sitt drikkevindu kan NFTen “veksles” inn mot de fysiske vinflaskene og den slettes fra blokkjeden. Dette gjør omsettingen av vin både tryggere og billigere enn om vi skulle kjøpt flaskene og sendt dem rundt i noen år før de drikkes.

2 Likes

Mye bra info👌 Kjekt å lese om det forskjellige.

2 Likes

Usikker på om jeg er enig i at kryptoprosjekter kan sammenlignes med aksjer. Børsnoterte aksjer er i utgangspunktet en eierandel i et selskap, som verdsettes basert på selskapets fremtidige inntjening. Hvordan dette kan sammenlignes med å eie en del av et kryptovalutaprosjekt er jeg personlig usikker på.

Om du mener som helt kortsiktig spekulasjon, så forstår jeg poenget ditt. Men grunntanken mellom de to er etter min mening helt forskjellige.

1 Like