Nice Surprise - Gatekunstfestival




11 Likes

Gleder meg til å se hva de får til, har troa :slight_smile:

1 Like

Dette blir bra!

4 Likes

Søknaden fra Nice Surprice. En del kjekke kunstnere som blir nevnt i denne.

7 Likes

Conor Harrington :100::star_struck:

5 Likes

Med “Komafest” som et utgangspunkt, så finnes det jo over middels sjanse for at Irren stiller! Det hadde vert fantastisk, jubileums år for spesifikke verk, så krysser fingrene for et av hans historisk flotte verk fra 2013 epoken :hugs:

2 Likes

Ser veldig bra ut - god søknad også :relaxed: Jeg leste også Nuart’s søknad, og den var også bunnsolid. Håper Nice Surprise rekker ut en hånd til Nuart og ber om råd og tips til hvordan gjøre dette til en best mulig greie. Må jo være mulig å få over noen av ‘Nuart-kunstnerne’ også. Og tror jaggu jeg skal høre med Max om Pejac er lysten på en Stavanger-tur igjen - det hadde jo vært suverent :ok_hand:

Ser at de tre foreslått hovedverkene er:

  1. Siloen i slutten av Pedersgata - hadde vært utrolig kult med en av Pøbels fiskere på den!
  2. Ullandhaustårnet - og her håper jeg faktisk folket bak Nice Surprise ombestemmer seg. Det er altfor langt unna sentrum. Fokuser heller på noe mer sentrumsnært (evt noe i Sandnes!)
  3. Kirka i sentrum og videokunst - kan bli bra det.

Håper også på noen svære vegger!

3 Likes

Tror ikke de trenger råd fra den kanten.

De har mer enn nok kompetanse og erfaring selv og i sitt nettverk til å både få gode kunstnere på plass samt å få gjennomført på en effektiv og moderne måte.

Det er mye rart som har skjedd og som ikke kan skrives hjem om i denne prosessen. Dessverre.

Gøy med nye krefter og nye vinklinger :blush:

Litt av greia er jo å få kunsten desentralisert og ut i nye områder - derfor Ullandhaugtårnet.

Når man får 1,5 mill av Stavanger kommune blir det jo umulig å bruke pengene på produksjon av kunst i Sandnes kommune…

1 Like

Når man leser de to søknadene får man inntrykk av at NS kan nyte godt av råd og hjelp fra Nuart. Om du mener NS er mer kompetent enn Nuart hører jeg gjerne på saklige argumenter rundt det.

Litt synd at du, som tydeligvis har godt med bakgrunn i miljøet, ikke ønsker gjøre kaken større her :metal::man_shrugging:

1 Like

Logo av Taxali

5 Likes

Jeg tenker at det er mer her enn selve søknadene.

Det har skjedd mye bak kulissene her i både forkant og etterkant av tildelingen.

I Norge har vi heldigvis en Offentlighetslov som gir oss alle innsyn i offentlig saksbehandling og dermed hvordan våre skattepenger forvaltes.

www.einnsyn.no

Det er trist lesning å se hvordan konkurrenter beskrives, henvisning til advokater til 7000kr timen, «trusler» om overmaling av alle kunstverk på vegger som er oppført på privat eiendom osv.

Det blir jo også feil at noen mener de «eier» rettigheter til visse kunstnere slik at de presses til å ikke male for andre organisatorer, imo.

Da er man ikke her for å promotere gatekunst men for å sikre egen posisjon og opprettholde et tilnærmet 20 år monopol. I de fleste andre sammenhenger mener vi at konkurranse er sunt og vil øke kvaliteten over tid. Et hederlig unntak her i Norge er kanskje Vinmonopolet.

Hvis du ønsker å forstå det store bildet bør du bestille de dokumentene som er tilgjengelige. Det er mange interessante dokumenter, eposter og SMSer som gir en god situasjonsforståelse.

Her er noen få eksempler som viser litt av bildet:





2 Likes

Jeg holder ikke med noen av partene her, men hvorfor har du bare lagt ut mailene fra Martyn og ikke fra Herbjørn? I mine øyne mangler det en viktig del i korrespondansen.

5 Likes

Du kan hente alt som du eventuelt er interessert i hos einnsyn.no

En offentlig ansatt vil normalt være godt skolert i hva man sier og hvordan det sies i offentlig korrespondanse.

Nei, nei, nei Toris, det var et svakt svar. Det var du som ønsket å legge ut denne e-postkorrespondansen. Hvorfor skal jeg bruke tid på å lete opp denne informasjonen når det er du som har prøvd å komme med ett poeng?

5 Likes

Som du kan lese, sier jeg:

«Her er noen få eksempler som viser litt av bildet:»

Poenget her er hvordan det er brukt tid på å snakke ned konkurrentene og fremme press og muligens trusler.

Tror du at administrasjonen har svart og saksbehandlet pr epost?

1 Like

Dette viser vel aller mest din besettelse og personlige vendetta mot Nuart og Reed.

1 Like

Nei, det stemmer ikke. Jeg har ingen vendetta eller noe mot Nuart.

Istedenfor å komme med personlige og udokumenterte feilaktive påstander, hadde det vært fint om du kan diskutere hva du mener er bra med metodene som er brukt. I den grad du måtte mene det? :blush:

Klassisk Toris svar :clap:

1 Like

Gratulerer :partying_face:
Du bestod testen
Når man ikke har noe å komme til torgs med, kan man gulpe opp noe svada…

1 Like

Sykt å lese de mailene!

Ryktebørsen i Stavanger sier at det skal være sendt flere hundre mailer, fb meldinger og smser til politikere av ymse slag fra Nuart og hans sammensvorne for å påvirke utfallet av avstemningen. Det skal også ha blitt sendt meldinger til flere av kunstnere nevnt i Nice Surprise sin søknad for å prøve å påvirke dem til å takke nei til evt invitasjoner og vistnok blitt lagt press på en rekke personer til å signere en underskriftskampanje til støtte for Nuart + forespørsler/press om å skrive fb innlegg som backer Martyn Reed.

I ettertid skal det også ha blitt forsøkt alt mellom himmel å jord for å klage å gjøre om på vedtaket. Alt dette mens Nuart postet her på Kunstveggen «full support to Nice Surprise :+1::slightly_smiling_face:»

Om det er slik han holder på er det ikke rart at noen kan få en «personlig vendetta» mot han🤣

4 Likes