Nikolai Torgersen (NO)


American dream på Emogutt :printer::dollar::dollar::ok_hand:

2 Likes

Dette vil jeg tro er kontraproduktivt, eller?:sweat_smile:

1 Like

Norge: misunnelsens høyborg hvor man ikke unner naboen noe bedre enn sitt eget. Dette innlegget kan koste’n mer enn den bilen :rofl:

12 Likes

Haha ja :sweat_smile: Han gir skamløst F i Janteloven.
Men hele Avatar of love-salget gikk strengt tatt til narkomane/Ukraina/fattige familier, så han har ikke helt glemt sitt egalitære, sos.demokratiske opphav :pray:

8 Likes

Vi har nye tegninger og malerier og skulpturer og grafikk rett rundt hjørnet - hvor mange og går det å skrive i en setning har ikke emogutten hørt om komma eller tankestrek - blir helt utmattet av alle ogene til gutten, de er i like store opplag som plakat/dga trykkene.
Emogutt vær så snill, ikke lag mere grafikk på en lang og lang og lang og lang tid.
PS: bare kjøp Porsche - den så fin ut, jeg klarer meg bra med min tyve år gamle bruktkjøpte christiania sykkel.

9 Likes

Noen som har tipsa han om at det fins noe som heter Rolex?

3 Likes

Det er på tide med internasjonalisering.

1 Like

Noen E.A trykk tilgjengelig på Gategalleriet.

https://gategalleriet.no/shop/?_kunstnere=6501

2 Likes

I svarte skogen av NT tilgjengelig på gategalleriet for alle som har tidligere handlet hans verk derfra

4 Likes

Nikolai Torgersen - Untitled (BL RV) - Markedsplassen / Til salgs - Kunstveggen

Fem nye trykk neste uke… :eyes:

1 Like

Ser ingen dyremotiv der😉

1 Like

Bbrrrrrr!

12 Likes

Dere som kjenner Pushwagner langt bedre enn meg:

Jeg ser at fra år 2000 så ble det sluppet 140 edisjoner (seriegrafier, DGA og litografier) i store opplag.
I tillegg til 17 opplag med håndkolorerte trykk. Pluss originaler, selvsagt.
Kilde: pushwagner.no

Grunnen til at jeg poster det i denne tråden her, er fordi jeg lurer på om det kan trekkes noen paralleller til Torgersen,( f.eks hvis kunstnerskapet hans plutselig skulle opphøre)?

Torgersen har fortsatt en bred apell, men samlere/selgere har blitt forsynt, og vel så det. Hadde Push i sin mest produktive periode også sine kritikere, à la Torgersen, eller er dette absolutt ikke sammenlignbart?

Torgersen er jo unektelig et fenomen - men er det mest mtp salgstallene/nedslagsfeltet? (Opplagene hans er riktignok relativt lave: >100trykk).

[disclaimer: jeg har et NT-verk på veggen sjøl. Ingen Push. Dessverre]

Hodet ligger herved på blokka :thinking::axe:

6 Likes

Fikk ikke så mye respons på parallellen mellom Pushwagner og Torgersen, så har måttet google litt:

Alt fra forretningsfolk til fiskere har kjøpt Pushwagner-kunst hos oss. Han er i en helt unik posisjon, og treffer alle lag av befolkningen, sier studio-manager Audun Hopland i Studio Hugo Opdal til DN

I løpet av en knapp måned har han solgt grafikk og malerier for nesten 23 millioner kroner

– Pushwagner har fått til noe veldig få andre samtidskunstnere i Norge har klart. Uttrykket hans er tilgjengelig for et bredere publikum enn dem som vanligvis er interessert i kunst, har tidligere leder av kunstavdelingen hos Blomqvist, Gunnar Krogh-Hansen, uttalt til DN

Til Brofors’ forsvar, så peaka han i høy alder, med skrantende helse og gikk forståelig nok all-in før lyset brant ned.
Men også han appellerte - som Torgersen - til det brede lag, og trykka tydeligvis på printeren.
Godt mulig at folkene bak utnytta han - slik som etter hans bortgang, men produktiviteten mtp slipp, og ikke minst str på opplagene kan neppe bestrides.

Det jeg lurer på:
Kan man skamløst ha Push på veggen og samtidig melde på pengeprintinga til Torgersen?
Og:
kan vi om x antall år se at DGA-trykkene til Emogutt få samme verdiøkning? (Selvsagt avhengig av hvor lenge kunstnerskapet varer).

Og, ja - hodet er fortsatt på blokka :melting_face::axe:

12 Likes

Da er nye trykk fra Pu… jeg mener Torgersen tilgjengelig på forsalg

Kommentarer om pengeprinting kan skrives under her :sweat_smile: :woman_technologist::point_down:

2 Likes

Hehe :slight_smile:

Ny oppdatert liste - med forbehold om regnefeil

Uoffieiell oversikt over trykkslipp siden august 2021:

20 aug 21: 2x30
28 sep 21: 6x30
10 nov 21: 2x50
15 des 21: 3x50
20 feb 22: 3x50 (Trykk som ble tilbudt som «kompensasjon» til kunder som fikk feilaktig bekreftelse på mail forrige slipp)
30 mars 22: 4x40
28 april 22: 2x50
25 aug 22: 13x75 + samlerboks a 14x25
2 nov 22: 5x75 + samlerboks a 6x40
26 jan 23: 1x100
1 mai 23: 1x100
23 mai 23: 3x75, 1x60, 1x50

Totalt 3375 trykk.

5 Likes

Snittpris 5k+?
Så nærmere 20 mill.

Det blir ikke slutt for alle hjem har sin emogutt.
Og takk for statistikken, jeg har ikke klart å følge med uten.

3 Likes

Bra regna! Jeg har prøvd å se på opplagene til Push, de varierer fra 120ish (En dag i en manns liv) til 250-350prints på de øvrige edisjonene. Tar man et snitt på 300 da, så kom jeg til rundt 40.000 trykk.
(Med forbehold om regnefeil)

Da har Torgersen bare nådd skarve 8,5% av Push sitt volum, og må virkelig holde trykket (baddabisj) oppe for å kunne matche Hariton.

Nå er det tydeligvis kun jeg som syns at den sammenligninga var noe passende og gøyal da. Det var litt kjedelig :pensive:

6 Likes