Nikolai Torgersen (NO)

Finnes det en oversikt over resultatene der ute?

1 Like

+1 (min første auksjon på fineart og kom litt som et sug i magen at jeg ikke hadde fått med meg at det tilkommer 20% av summen som en ekstra avgift. Dere som er erfarne i kunstverden, hva er det slags avgift på fineart, 20% er mye)

Den kan være lei om en ikke er obs på det. Om det er til noen trøst så tar Blomqvist 25 %. Det kalles “Buyer’s Premium”. Her er litt informasjon om du ønsker å fordype deg litt:

Jeg er på jakt etter NT – Dead. Har så langt det lar seg gjøre lyst til å unngå å kjøpe på finn, da der er en del grums blant selgerne. Tryggere her på KV.

Jeg tenker en pris rundt NOK 6.000,- inkl. kunstavgift og eksl. frakt.

Kjøpet er samlermotivert (og skal rammes inn) og ikke ment til videresalg de første årene. Håper å høre fra noen av dere.

Eksempelbilde for de som er usikker på hva jeg er ute etter:

Selger- og kjøper-salær er helt vanlig på alle auksjonshus og er slik auksjonshusene holder seg flytende økonomisk. Som @Tvaage sier heter det Buyer’s og Seller’s Premium på engelsk.

Jepp, men ofte tar de ikke salærer når det er snakk om veldedighetsauksjoner som i dette tilfellet?

8 Likes

Fineart skulle benyttet denne anledningen til å stryke bp, det ville gitt mer penger til veldedighet da folk kunne strukket seg lenger i budrundene. At de valgte å ikke gjøre det, burde ikke overraske noen.

3 Likes

Det stemmer. Tenkte ikke på at dette var veldedighet. @vidaralida nei det burde ikke overraske noen…

Syna det er helt hårreisende (igjen) av Fineart å gribbe til seg 20% på en veldedighetsauksjon. Selv eBay sin modell er ikke så kåt på penger…

Fineart :-1:t2:

7 Likes

Helt enig. Jeg satt ett maks beløp jeg ville gi ettersom FA skulle ha 20%. Gidder ikke gi dem en eneste krone mer enn jeg må. For ett forbanna søple galleri.

2 Likes

Helt enig! Her bør man pushe dem litt på at de burde donere dette beløpet.

3 Likes

Rimelig drøyt ja! Blomqvist har en auksjon til inntekt for Ukraina nå hvor 100% går til veldedighet.

Alle inntekter fra auksjonen går direkte til Røde Kors sitt arbeid for de som er rammet av krigen i Ukraina.

6 Likes

Tusen takk for en god oppklaring😊 Har kjøpt 3 kunstverker på det lokale galleriet så første debut på auksjon for min del.

1 Like

Helt enig!
Fineart har vel tvert imot heller bidratt til redusere bidraget til veldedighet, ved å senke taket til folk som ville kjøpe/støtte gode saker (og få en NT på kjøpet).

3 Likes

Fineart donerer også hele sitt beløp og det var planen helt fra start av. Så da synes jeg de også fortjener litt skryt!:slight_smile:

17 Likes

Spurte på emogutt sitt siste instagram-innlegg og han svarte med en gang:)

1 Like

Godt å høre!

2 Likes

Så bra!
Synd det ikke er opplyst om tydeligere, da det ihverfall ikke var noen tvil om hvem selve inntektene til NT gikk til. Hvem gir Fineart til?

Flott å se at de også bidrar :slight_smile:

Tror alle inntektene ble fordelt likt mellom de tre formålene. De kunne kommunisert det tydeligere, men samtidig også litt credz at de bare gjør det uten noe annet fuzz.

Så jeg gir dem en stor tommel opp:)

2 Likes

Fineart har dummet seg nok ut. Kapper tomlene mine av og forer krabbene med dem istedenfor å gi de til dem.

1 Like