Norske Auksjonshus - tid for endring

Jeg blir ikke lenger spesielt overrasket, men det er smått fascinerende hvordan norske auksjonshus holder det gående i samme gamle tralten. Blomqvist. GWPA. Christiania. EK. Sikkert flere. Er det ikke snart på tide å ta inn ung frisk kunst til egne spesialauksjoner lik det vi nå ser i det store utland hvor Banksy, Stik, Invader etc får stadig større plass og oppmerksomhet.

Gjentatte norske auksjoner av en blass Fritzvold skog i høyt opplag, eller en nasjonalromantisk norlandsbåt av ukjent norsk kunstner. En sliten sløv kniv og en knust gammel ølbolle til 250 kroner. Felles for mye av det som selges er jo at det aldri har vært populært. Og sannsynligvis aldri kommer til å få sin renessanse heller. Joda, smaken er selvfølgelig ulik og en sjelden gang dukker det opp et Pikehode eller en Amerikansk sommerfugl. Men hadde det ikke vært så uendelig mye kulere om vi ihvertfall en gang i ny og ned kunne slippe å scrolle oss igjennom alt skrotet og heller satt oss ned i godstolen med en Ipa og kost oss. Til farger og kruseduller av Whatson. Roboter av Push. Sløve apekatter av Østrem. Fiskere av Pøbel. Pastellfargede AFK piker. Gamle slitne dolker og nye skinnende riper i metall. Og alt det tøffe kunstnorge faktisk har å by på.

Nei folkens, ja til norske contemporary art auctions så det blir litt fart på sakene før vi blir gamle gubber hele gjengen

33 Likes

Store skrekken for mange er nok kostnaden med å bruke et slikt tilbud. premium-påslag i begge ender for noe som “enkelt” kan omsettes for en bedre pris for begge 2.

Jeg personlig tror auksjoner på varer som er “prisgunstige” og enkelt tilgjengelig vil være umulig å omsette, for samme pris som den kan dumpes å finn. Som du sier da, en sommerfugl fra Martin Whatson eller fiskere fra Pøbel.

2 Likes

Om interessen er der i auksjonshusene bør det bli motsatt, da bør de som en husmegler kunne gi deg et bedre resultat enn propr

1 Like

Blomqvist sin neste auksjon har flere Dolk, og et Keith Haring. Så det kommer kanskje sakte men sikkert?

1 Like

Kanskje det bør åpnes et kunstveggen auksjonshus i Oslo?

13 Likes

Ja hvorfor ikke? Lets go!

1 Like

Jeg er definitivt med.

4 Likes

Tror absolutt det er et stort marked for dette i Norge.

Fikk meg til å tenke tilbake til 2013 hvor Kunstveggen gjorde et samarbeid med et galleri ifm. lanseringen av nytt forum:

Vi presenterte allerede “back then” en kombinasjon av spennende navn man ikke alt for ofte så utstilt i Norge, og i allefall ikke sammen. Funny å tenke på: Under denne utstillingen kunne man plukke opp usignert Banksy for 20 000 kr :laughing:

26 Likes