Ny kunstner og signering av malerier

Hei.
Første innlegg av meg her og det blir nok fler. Jeg er ny kunstner, div at det er første gang jeg prøver å selge maleriene mine. Tidligere har jeg solgt mye digitalt tegnet kunst og personlige portrett-bestillinger.

Jeg har en del spørsmål og håper noen kan guide meg litt og gjerne gi meg råd og tips også.

-Jeg har begynt å male en del akrylmalerier. Disse ønsker jeg å selge og planen er og også ta gode bilde av disse så jeg kan selge de i prints i begrenset opplag. Hvordan er det best å signere disse da for at de skal falle inn under reglene for kunst til skatteetaten? Kan jeg signere originalen 1/1? Og resten av trykkene 1av 50 osv?

Setter stor pris på svar. Hvis noen vil se hva jeg holder på med så er min Instagram https://www.instagram.com/lisen_vennesland

Legger ved det siste bildet jeg har jobbet med. Jeg maler også abstrakt.

12 Likes

Velkommen til forumet!
Originalene og edisjonene kan lages som du skisserer. Viktig med nummerering og signering av grafiske verk, da opplaget har noe å si for om det regnes som kunst eller ei. For foto er maksimalt opplag 30, for grafikk er maks 300.

Vil på generelt grunnlag anbefale deg å legge litt innsats i trykkene og ikke falle for fristelsen å lage masse billige digitale kopier. Silketrykk feks trenger ikke være utrolig kostbart men resultatet blir mye bedre - da kan du ta deg bedre betalt på sikt.
Bomullspapir av god kvalitet og god pakking er også viktig for at helhetsinntrykket skal bli bra.

4 Likes

Kult, masse lykke til med kunsten☺️