Ny og uerfaren

La meg begynne med, dere (du) vet selvfølgelig ikke nødvendigvis hva jeg liker eller ønsker meg i bilder og kunst. Det sagt.

Jeg har for ca et år siden anskaffet meg et hus, og har i løpet av denne tiden fått flyttet meg godt inn. Jeg har noen bilder og litt diverse på veggene, men aldri tenkt skikkelig over dette med hvilken stil jeg ønsker og hvordan jeg skal sette sammen rom.

Er det noen gode “guider”? Inspirasjon? Evt. Gode litt unike bilder der ute til en nybegynner i ok prisklasse?

Teite spørsmål? Kanskje.

1 Like

Et godt tips kan være å følge med i Lanseringstråden, hvor det jevnlig postes nye lanseringer innen mange forskjellige kunstsjangre og prisklasser.

Disse trådene er også fine for å hente inspirasjon: Nye kunstkjøp - #3077 by m0rten og Kunst hjemme. Hva ser du på NÅ? - #280 by Morten72

4 Likes

Du kan og Google «street art/ gatekunst galleri» og se hva de forskjellige galleriene selger. Finner du et bilde du liker. Søk opp og les deg opp på kunstner.
Følge kunstnerne på Instagram. Så baller det bare på seg nesten automatisk. :slightly_smiling_face: Og følge med her inne på kv.
Det var slik jeg fikk informasjonen i begynnelsen :slightly_smiling_face:

Kommer helt ann på hva du er interessert i? Jeg bruker instagram veldig mye til å holde meg oppdatert. Se hva kunstnere jeg liker poster om andre kunstnere, se hva galleriene poster om, osv…

Bor du i Oslo er det også masse gode gallerier du kan besøke som er åpne tross corona.

3 Likes

Husk også at det finnes annen type kunst enn gatekunst/street art. Lett å få tunnelsyn her på forumet mtp. alle som samler gatekunst og ingenting annet :v:

5 Likes

Hei! Veldig morsom fase å være i!

Anbefaler å se denne: Thomas og den vanskelige kunsten – NRK TV

2 Likes

Det gjør det selvfølgelig :slightly_smiling_face:
. Men tror samme fremgangsmåte kan brukes på all kunst.
Dette var hvertfall veien min inn og sikkert flere som har gjort det samme :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg har laget en liten nybegynner guide her hvor jeg går gjennom både hvordan man finner kunst og litt andre ting som pris, trykk vs originaler, opplag, toll++

Guide - kjøp av kunst

9 Likes

Mitt råd er å bruke tiden nå til å lese og utforske. Ikke kjøp noe som helst akkurat nå. Lær først. Se først. Tenk først. Besøk gallerier, museum, auksjonshus, les deg opp på kunstnere og de forskjellige retningene, osv.

Så er spørsmålet hva vil du ha? Se på slikt som eksempelvis Larrys List. Der får du se hvordan en rekke samlere kjøper og tenker. Det er bilder, intervjuer og reportasjer. Også god inspirasjon for hvordan innrede smakfullt.

Husk å kjøpe det du liker.

10 Likes

Fin gjennomgang! :blush:

1 Like