Iht mine kilder var det Banksy selv som hadde ideen og laget en mock-up som en da 27 år gammel fine art kunstner med utdannelse fra Royal Achademy of Art malte for Team Banksy. Han fikk godt betalt for verket og en signert non disclosure kontrakt.
Mason Storm er en talentfull maler og et markedsføringsgeni. Han hadde bl a et stunt for ca ti år siden hvor han gikk ut og sa at han skulle male et maleri hvor ansiktet til Banksy skulle avsløres. Han fikk da mye PR og flere drapstrusler og dermed ble masken en del av hans image.
Han har flere ganger slått PR mynt på en mulig link til Team Banksy og senest nå med dette trykket som er en etterligning av det originale maleriet, men med mange forskjeller for de som bruker lupen godt…
Han synes å leve etter mottoet «All PR er god PR.»
Mye rykter og sprikende informasjon ute og går ja, tar du et kjapt google søk så vil du se essensen i det. Ingen vet vel 100% hva som har skjedd, annet enn at Banksy ikke selv har evnene til å male noe sånt som dette. Storm på sin side har bygget hele sin merkevare rundt disse apene - lenge før Banksy kom med dette maleriet.
Storm lagde etter eget sigende skissen, som han nå har gitt ut som trykk. Og Skissen ble så brukt som grunnlag for det større maleriet som ble kommisjonert av Team Banksy. Sånn jeg har skjønt det har Storm lov til å gi ut sin skisse som trykk, men ikke hele motivet til Banksy. Og det gir jo mening -Storm ville tjent mye mer hvis han kunne brukt hele bildet.
Hvis man leser tråden om dette på urban art association blir det i alle fall for meg helt åpenbart at Mason Storm ikke har noe med Banksy sitt monkey parliament å gjøre. Han tjener bare godt på at folk tror det og at han ikke benekter det.
Altså, akkurat det tror jeg det er enighet om. Storm har ikke noe med Banksy eller teamet å gjøre, og Banksy sitt Monkey Parliament er ikke laget av Storm. Men han sier selv han har laget sketsjen til trykket han nå har gitt ut, og det lenge før Banksy sin versjon kom ut (ref instagram). Hvis han bare ville tjene på Banksy, så burde han jo ha gitt ut hele bildet - noe han ville tjent langt mer penger på. Så jeg er tilbøyelig til å tro på det han sier, men mulig jeg er naiv. Ingen vet vel sannheten her, og at Banksy er et slags fyrtårn for etterettelighet og sannhet er nok like naivt, sånn sett.
Jeg har sansen for Storm, og hadde det lenge før de siste trykkene. Han er veldig talentfull, og lite verdsatt. Bra han får et boost nå.
Tja - det er vel kanskje 2 stykker som vet sannheten om historikken, og ingen av de er vel faste gjengangere her inne? Men man skal vel aldri si aldri…