Bekrefter det @andthenPush skriver om pris her. Fint å få det bekreftet om kompetanse så da prøver jeg dem neste gang.
Da jeg sammenlignet pris sist kom Trafo bedre ut ved innramming med artglass UV 70 også på både flytende innramming og med passpartout sammenlignet med flere jeg sjekket med i Oslo og selv med KV-rabatt.
Ved flytende innramming skulle det bli brukt celluloselim og syrefri papirhengsler og ikke tape som flere bruker. Flettede hjørner også inkludert i prisen som jeg personlig synes er finere.
Virket da som man fikk mer for pengene sammelignet mot andre rammemakere i Oslo.
Hadde jeg vært bosatt i Oslo-området ville jeg personlig benyttet meg av dem. @Ulrik tipset meg om dem i forbindelse med innramming i eikerammer for vel 2 år siden. Var i kontakt med dem og de virker veldig kompetent. Bare synd frakt til Bergen kommer på toppen. Når det er sagt så er jeg strålende fornøyd med mulighetene vi har i Bergen😎
jokke og valentinerne “Frelst”. Gul variant, kun 100 eks av denne.
Utgitt av “norske album klassiskere”, coveret er restaurert av Christoffer Nilsen.
Nydelige sak !
Bjørn Ransve: Liggende hest. - 1989. Innrammet hos Myndlist i Tórshavn med grå eikeramme, sort avstandslist uv 99 glass.
Mitt første møte med Ransves kunst må ha vært i Museet for samtidskunst, svevende ben 1 og 2 fra 1977. De skapte ett sterkt inntrykk hos meg, ett ben svevende i en rustbrun flate på ca 175 cm. Perfekt anatomisk malt med en skygge som følger benet i dybden - er få malerere i internasjonal samtidskunst som klarer å prestere like bra teknisk, samtidig som de skaper noe mere enn en avbilding av en fot.
Ransves kunstnerskap har fasinert meg fra første møte, en kunstner uten gallerist, meler i 3-4 stilarter samtidig fra de mest intrikate figurative bildene til store konstruktivistiske verk - han kunne vært norsk kunsts superstjerne, men har valgt et liv uten det store rampelyset.
Alf van der Hagens samtalebok med han - Det endelige bildet er en av de beste tekstene jeg har lest om en Norsk samtidskunstner, en kunstner som tør å åpne seg opp, ikke legger skjul på problemene i livet og samtidig reflekterer kritisk over eget kunstnerskap. Etter jeg leste boken er følelsene for Ransves kunstnerskap blitt ennå sterkere og fikk lyst til å ramme inn noen av bildene jeg har - startet med denne hesten.
Stig Andersens portrett program om Ransve er et viktig tidsbilde og et meget godt program. Man ser ikke så godt når man står mitt i en skog er en god uttalelse fra programmet om sitt valg å gå sin egen vei og ikke la seg påvirke av alle trender. I van der Hagens bok kommer han inn på programmet og hans følelser av å bli eksponert på tv i en tid med bare en fjernsynskanal alle så på.
Inspirert av @Phly og @Chrstr måtte jeg også skaffe meg en Sort sol (mono) av Gunnar S. Gundersen. Jakten tok tid, men meget fornøyd med å ha fått verket på veggen ved siden av et vindu der en ser solen gå opp om morgenen
Bildet kommer med en hilsen til lyrikeren Harald Sverdrup som var omgangsvenn med blant andre Gunnar S. Gundersen, Tor Hoff og den øvrige kretsen rundt den såkalte “Dødsgjengen” på 1950- og 60-tallet.
Grattis med Sort sol. Den har virkelig slått an her i huset også. Hvor må man lete for å få tak i denne? Lite om ikke helt fraværende hos auksjonshusene de siste årene.
Jeg hadde ønsket kjøpt-annonse på Finn i sånn 12 mnd. før jeg endelig fikk napp hos en eldre mann.
Husk at disse trykkene er over 60 år gamle og kostet lite når de ble solgt og i perioden etterpå. Antakelig er mange trykk mistet og ødelagt, så faktisk opplag er uvisst. Generelt sett er også tilstanden på Gunnar sine trykk ofte dårlig (det er normalen), så å finne «mint» eksemplarer er sjeldent.
Mono-versjonen koster fortsatt svært lite sammenlignet med Sort sol i farger som vel regnes som Gunnar sitt grafiske hovedverk. Her må man vel ut med 130-200’ i dagens marked…