Nye prints fra Sandra Chevrier

Hva er det som gjør at signaturen er en del av kunsten? Å mene at man kan kjøpe en plakat istedenfor et trykk,orginal osv,ja da har man misforstått.
Så trykk uten signatur er ikke noe å samle på??
Er det signaturen som gjør at man liker trykket.
Har dere hørt noen som sier,» for en utrolig tøff signatur»

Nei, det spiller ingen rolle om signaturen ikke vises ,hvis trykket blir lekkert innrammet,noe som gjør at evt signatur blir skjult. Man vet jo selv hva man har.

Jeg blir helt stum.Skjule signaturen & nummereringen når den er advers på verket.Jeg grøsser.
Hvis kunstneren ikke vill ha synlig signatur på verket signerer hen revers på bildet.
Når kunstneren bruker en marg på bildet å signerer der, har hen tenkt ut det.
Hvis ikke kunne kunstneren utelatt margen å signert i bildeflaten.
Å dekke signaturen til i overenstående tilfelle ville være en hån mot kunstneren.

For eksempel mann kjøper ikke en skulptur, finner ut jeg liker ikke føttene på den - jeg slenger likesågodt et pledd over de, da blir skulpturen så mye finere.

Hahh,ja du må jo gjerne grøsse. Men å mene at en signatur hører like mye til et trykk som føttene hører til en kropp er jo ikke helt samenlignbart mener jeg.

Så kunst ( trykk,orginal osv ) som ikke er signert er ikke verdt å kjøpe det da?

1.Føttene til en skulptur var et eksempel på hvordan man ikke behandler Kunstverk/åndsverk.
2.Det var ikke usignerte verk vi diskuterte i denne tråden, to signerte verk av Sandra Chevrier.
3.Usignerte verk vil i de aller fleste tilfeller ligge 1/4 under signerte i pris.
4.Jeg har kjøpt usignerte verk, dog fra kunstnere som har vært avdød & med rik proveniens på verkets historie.

Jo skjønte det. Men allikevel!!

Jeg diskuterte både usignerte og signerte verk, men jeg presiserte gjerne ikke at jeg mente alle kunstnere ,ikke bare SC.
Prisen/verdien til et usignert verk har jeg heller ikke tatt hensyn til. Verket mener jeg er like fint hvis man liker det,samme hva det er verdt.

Spørsmålet er da,to identiske verk,et signert i marg/hvit trykk-kant og et usignert kan da rammes inn forskjellig fordi at på det ene er signaturen en del av trykket?

«Har dere hørt noen som sier,» for en utrolig tøff signatur»

Ja :blush:

Futura sin signatur er et kunstverk i seg selv. Herved vedlagt :blush:

Han starter alle sine vegger og verk med signaturen

og svarer slik på spørsmålet om «Why?» (Fritt oversatt fra mitt møte med ham for et par år siden) «Skulle jeg dø eller av en eller annen grunn ikke fullføre har dere i alle fall signaturen min. Dessuten kan jeg slutte når som helst og verket er avsluttet og signert. Altfor mange kunstnere knoter med altfor mange detaljer før de endelig signerer, detaljer som ofte kun kunstneren selv ser…»

Liker tanken :+1:

Snadder. Ja da har jeg hørt ( og sett )det og. :+1::+1::+1:

Hva om du ønsker å selge, men kjøper ønsker at signaturen, evt. tittel og nummereringen skal være synlig. Da mister du jo salget. Eller det må rammes inn på nytt…

På et av bildene jeg har kjøpt var nummereringen helt i bunnen av arket. Jeg valgte å ha passepartoutet innenfor så jeg bare fikk med signaturen. Men rammemakeren limte sertifikatet på baksiden, hvor nummereringen står. Jeg tviler på at dette er noe problem for videre salg.

Ser ikke på det som noe større problem enn at kjøper evt ikke liker mitt valg av innramming uansett ,synlig signatur eller ikke. Selve dokumentasjonen ,COA’en,ekthetsbeviset om du vil,har jeg lagret i mapper ( på et hemmelig sted i boden😃 )

Takker alle som bidrar i diskusjonen, og holder den saklig.
Forstår det at det er å foretrekke å ha signatur og nummerering synlig, men ikkje eit must.
Verdimessig er det jo veldig lurt å ta vare på sertifiktatet i egen mappe eller lignende ved eit fremtidig salg :slight_smile:

Takker for alle innspill!
Flere somm har fått bildene sine? Håper folk poster bilder av sine verk ferdig innrammet eller lignende! Alltid kjekt å se og få innspirasjon :slight_smile:

Nå fekk eg mail fra UPS ang fortolling:

"Hei,
UPS fortoller noen varwer fra Giancarlo Petrucci til deg. Desverre, det er dokumentkontroll av Tollvesenet og de ønsker å se dokumentasjon på kunstverk. Kand du sende meg dokumentene om dette kunstverk?

Med vennlig hilsen/
Best regards
Anna Maria Koniecpolska-Lachowska
UPS Norway AS"

Giancarlo Petrucci jobber vel for Graffitiprints?
Regner med at det bør være nok å kunne legge ved invoice fra Graffitiprints, COA for printet og paragrafen fra nye regelverket som sier at alt i opplag <300 er deffinert som kunst?

Noe vesentlig er overser her - dette blir mitt første møte med dokumentkontroll, så greit å få det gjort skikkelig med det samme, regner med her er laaaang behandlingstid på disse tingene :slight_smile:

Det finnes en egen tråd for denne informasjonen, men…
legg ved invoice og en link kjøps siden som også bekrefter informasjonen som står på invoicen;

Informer mest mulig i første omgang så det ikke er noen tvil… jeg legger ved følgende
Kunstner; Sandra Chevrier
Tittel;
År; 2017
Nålevende kunstner; JA
Direktekjøp av kunstner via Graffitiprints, altså ikke 2.håndskjøp.
Trykkform; 24 Colour Screen Print On 330 gsm somerset paper
Signert og nummerert av kunstner
opplag på totalt 125
74 x 76 cm
Salgspris: £250.00

Haha, der kom du meg i forkjøpet - sjekk “inboxen” din :wink:

Tusen takk!

Her er mailen eg nå har sendt til UPS.
Skal komme tilbake om dette var nok eller ei - så kan de som måtte ønke det bruke denne som en mal for fremtiden :slight_smile:

Hei Anna Maria,

Informasjon:

Pakken inneholdt kunstverk kjøpt ved formidlingssalg av Sandra Chevrier via Giancarlo Petrucci ved Graffitiprints/THE ART FACTORY (N E) LIMITED.

Sendings nummer: xxxxxxxxxxxxxx
Kunstner: Sandra Chevrier
Kunstverk: SANDRA CHEVRIER – LA CAGE À LA TOUTE DERNIÈRE SECONDE - Edition of 125
Årstall: 2017
Nålevende Kunstner: Ja
Trykkform: 24-colour screen prints on 330 gsm Somerset paper
Unikt: Signert og nummerert av kunstner (x/125)
Størelse: 74 x 76 cm
Salgspris: £300.00 (including shipping - £332.50)

Vennligst se 6 vedlegg for supplerende dokumentasjon.

Kunstverket er fritatt for toll og mva ifølge norsk låv, etter finansdepartementet sin definisjon på kunst. Ref.: § 1-3-2 første ledd skal lyde: b) grafiske trykk signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk
Link: MVA-Fritak

Nå så du har fått all nødvendig dokumentajson regner eg med på at saken er avsluttet for min del.

Om noe er uklart, vennligst ta kontakt!

Har lagt ved bilder av: COA, Printet, Invoicen i tuben og fraktseddel utenpå tuben.
Har lagt ved PDF av: Kviteringen fra PayPal, Ordrebekreftelsen fra GP.

Oppdaterer når svaret kommer. (om dette kommer i feil tråd, kan innlegget slettes og eg flytter det over i “fortollingstråden”)

Bare det at de klarer å skrive «låv», gjør meg bekymret.

Beklager. Litt for rask på labben der. Tenkte feil mht malen som var laget.
Ikke meningen å “disse” skrifeleifen der. Alle er venner. Min feil.
Topp mal, og håper UPS gir deg et godt svar! :slight_smile:

Ja, seie meg einige med deg der :wink:

Godt gjort og gjera ein slik skrivefeil - men skal ærligt innrømma at norsken min ikkje den beste. Men eg trur dei fleste forstår innholdet?

Kom gjerne med ein oppdatert versjon som vi kan bruke, da med forbedret norks :slight_smile:

Mitt ble også stoppet i tollen og måtte sende papirer, brukte malen din så ble referert til norsk låv her også :ok_hand:t2: Får se hva de finner på der inne nå