Nye Pushwagner bilder i 2018

Som jeg tidligere har skrevet er jeg stor fan av Push, digger at han fikk gjennombruddet før han døde og har flere verk av han i samlingen.

Samtidig får jeg også litt bismak av dette, og mener at dette overhodet ikke kan sammenlignes med Banksy sine usignerte verk. Hvorfor:

  • Banksy har løpende gitt ut usignerte verk. Dette var et bevisst valg han gjorde sammen med P.O.W. for at flere skulle ha råd til verkene hans. Usignerte kostet 35 £, signerte kostet 150 £ i starten. Som regel var 2/3 usignerte av det totale opplaget. Han valgte også å gjøre dette når han var i live. Her finner dere oversikt over trykkene.

  • Push sin krets selger usignerte verk etter hans død, dette var dermed ikke planen opprinnelig. De valgte også å prise verkene til 40-50 000 NOK, noe jeg mener er alt for mye når de ikke er signerte, og grenser mot “grådighet”…

Jeg håper i alle fall at Push sin krets har satt opp gode avtaler slik at mesteparten av inntektene havner i stiftelsen, slik at de kan få realisert drømmen om et Pushwagnermuseum. Det hadde virkelig Push (og Oslo) fortjent!

Samtidig tenker jeg også at det er opp til hver enkelt å bestemme hvordan de vil bruke pengene sine, folk kjøper jo en sofa til 40 000 NOK (som er verdt null og niks noen år senere), hvis folk får glede av verkene så er det fint. For jeg synes motivene og utførelsen til de nye trykkene er topp, bare dumt at de ikke er signerte og koster skjorta…

Btw, fortsatt mulig å plukke opp trykk fra “En dag i familien manns liv” til en “billig” penge sammenlignet med de nye trykkene :slight_smile:

15 Likes

Det var dette jeg mente :point_up_2:

Sammenligningen går på attesteringen for å unngå forfalskninger, mener den er fullgod som Pest Control. Og om det er bevisst eller ubevisst at man ikke signerer spiller egentlig ikke noe rolle etter min mening, de er fremdeles usignerte, og usignerte verk kan ha høy verdi, og kan også stige i verdi.

“Push sin krets selger usignerte verk etter hans død, dette var dermed ikke planen opprinnelig” Hvordan kan du trekke den konklusjonen “var ikke planen” utifra det? Dette var jo utstilling Push jobbet for og planlagte selv. Men det faller jo egentlig på om man vil tro på dette, eller velge å tro noe annet.

Inversteringsmessig, tror jeg ikke man skal generalisere alle verkene. Veldig mange signerte verk har solgt dårlig, null stigning, men bedre motiver har steget mye. Hovedverkene til Push er norsk kunsthistorie i topp klasse, spesielt malerfrisen apokalypse, og tror attesterte verker i dette tilfellet vil holde seg bedre i verdi og stige mer enn mange signerte…feks “Line”.

4 Likes

Noen som vet om de nye trykkene som ble sluppet av Pushwagner i høst har ar(t)-glass i innrammingen , mens de eldre er uten?

Ja jeg tror de har brukt UV70 som standard det siste året eller to (alle innramminger med den nye push listen). Tidligere var klart glass standard, selv om mange valgte å oppgradere.

1 Like

Korrekt :slight_smile:

To Pushwagner-trykk signert venn solgt for 470.000: – Helt feil pris

Varmt brød dette her! (Selv har jeg ikke råd til DN+ da jeg sparer til kompissignert Push✌️)

1 Like

Veldig lite nytt i den artikkelen. Litt gjentagelse av gammel kritikk, men det selges veldig mye, noe som de samme folka de har spurt tidligere fremdeles ikke skjønner noe av så de oppfordrer til forsiktighet. Samtdig bruker Blomquist anledningen til å reklamere for en original Pushwagner de har til salgs.

Hvilken Parson variant er det snakk om?

En litt festlig greie er at hver gang det står om prisene på de nye Pushwagner-bildene i en eller annen avis, her inne eller et annet sted, så dukker det opp folk som enten ikke har peiling, eller som bare prøver seg, på finn.

Som f.eks Rosita-bildet til 17k, selv om de fleste vet at det koster 8k på pushwagner.no.

Den røde Cosmosen er også til salgs på finn for MER enn den koster på pushwagner.no.

Så blir det jo spennende å se andrehåndsmarkedet på de nye og usignerte bildene. Jeg spår at det ikke blir ellevilt, med tanke på den smått komiske utgangsprisen på disse bildene.

Helt korrekt. Ser blant annet Jobkill annonseres som at den er utsolgt, men det vanlige salget er jo bare stoppet da det foregår en utstilling et annet sted

Jeg har en usignert Pushwagner-bok jeg vurderer om jeg skal selge. Lurer på hva jeg får om jeg får en kompis til å signere den? :face_with_raised_eyebrow: Sikkert tusenvis av kroner.

Litt info i forhold til testamenteringsbiten og stemplingen/signeringen av de nye bildene på fineart

Desto mer ord og plass som brukes til å beskrive noe helt enkelt, desto mer skeptisk blir jeg.

Enten er bildene signert av Pushwagner eller så er de ikke det. Punktum finale!

6 Likes

Om ti-tjue år vil man se tilbake på de kompissignerte trykkene til Pushwagner som en farse.

2 Likes

Dette må da være riktig tråd å sende avgårde et Push spørsmål :slight_smile: Jeg har et håndkolorert SIGgNERT AV Push lasergun love i familien… Mener opplaget er på 7. Hva kan markedsverdien på dette være ?

Kostet forøvrig 75.000,- for 6-7 år siden

Ingen som har noe på dette?

Ta en sjekk med Blomqvist og hør hva de tenker. Jeg vil tippe at de prissetter det til 60-80K et sted, som vil være et moderat anslag for å friste til budgvining. 75.000 var vel galleriprisen for 6-7 år siden, og du vil nok slite med å få igjen de pengene på privatmarkedet.

Takk…