Som jeg tidligere har skrevet er jeg stor fan av Push, digger at han fikk gjennombruddet før han døde og har flere verk av han i samlingen.
Samtidig får jeg også litt bismak av dette, og mener at dette overhodet ikke kan sammenlignes med Banksy sine usignerte verk. Hvorfor:
-
Banksy har løpende gitt ut usignerte verk. Dette var et bevisst valg han gjorde sammen med P.O.W. for at flere skulle ha råd til verkene hans. Usignerte kostet 35 £, signerte kostet 150 £ i starten. Som regel var 2/3 usignerte av det totale opplaget. Han valgte også å gjøre dette når han var i live. Her finner dere oversikt over trykkene.
-
Push sin krets selger usignerte verk etter hans død, dette var dermed ikke planen opprinnelig. De valgte også å prise verkene til 40-50 000 NOK, noe jeg mener er alt for mye når de ikke er signerte, og grenser mot “grådighet”…
Jeg håper i alle fall at Push sin krets har satt opp gode avtaler slik at mesteparten av inntektene havner i stiftelsen, slik at de kan få realisert drømmen om et Pushwagnermuseum. Det hadde virkelig Push (og Oslo) fortjent!
Samtidig tenker jeg også at det er opp til hver enkelt å bestemme hvordan de vil bruke pengene sine, folk kjøper jo en sofa til 40 000 NOK (som er verdt null og niks noen år senere), hvis folk får glede av verkene så er det fint. For jeg synes motivene og utførelsen til de nye trykkene er topp, bare dumt at de ikke er signerte og koster skjorta…
Btw, fortsatt mulig å plukke opp trykk fra “En dag i familien manns liv” til en “billig” penge sammenlignet med de nye trykkene