Nye Pushwagner bilder i 2018

Hvilke trykk skal spys ut? Tenker kanskje noen store trykk kommer (etter Push sitt eget ønske), men noe masseproduksjon av de ordinære trykket er IKKE sannsynlig. Hvorfor skulle man bryte med Push sitt testamente?

Vet vi hva som står i testamentet? Jeg antar han ønsker å bringe inn mest mulig penger til familie / fond… så tror nok dette testamentet har åpning for mange trykk og at mange motiver har blitt godkjent. Men jeg vet ikke… men tviler på at dette var siste bolk.

En ting er jo sikkert og det er at motivene som kom ut nå er utrolig kule og at de er i begrenset opplag. Så det blir bare 250 Jobkill og det blir bare 350 Klaxton. Og jeg digger de, så en hver av de 250/350 blir mine!

1 Like

Tror det kunstneriske testament, som angitt på Fineart, blir respektert. Det er i alle fall noen av oss som tror på gamle vennskap kontra egoisme og grådighet. Push sin drøm om kunsterisk anerkjennelse ble til slutt oppfylt, og jeg er sikker på at apparatet rundt Push, med mange gamle venner, respekterer dette og ikke ødelegger livsverket med å fylle markedet med mer Push. Ja, noe mer skal sikkert ut i tråd med Push sitt ønske om silketrykk i stor størrelse. Men dette markedet, i halv-million-klassen er ganske lite i Norge. Spørsmålet er jo om Push mente mange gamle trykk skulle i storformat, eller om han har noen få utvalgte, og om utenlandsinvestorer oppdager gullet.

2 Likes

@GalleriSundgaarden Jeg skjønner ikke hvorfor du skal legitimere at det er ok å fortsette produksjonen av kunstverk av en avdød kunstner. Dette kan jo fortsette ut i det uendelige.

1 Like

Den gidder jeg ikke svare på. Du har sikkert ikke forstått det som er Push sitt “testamente”.

Kan legge til at vi får la tiden vise hvem som har rett. Jeg stoler på Push og vennene hans og spekulerer ikke.

Det var jo i tråd med Pushwagner selv sitt ønske :slight_smile: Å gå imot hans ønske ville vært verre :slight_smile: Ellers er det en del sitat som “han sparte det beste til slutt” Regner med de står inne for det, og at det ikke kommer noe mer nå. Dette var jo en utstilling Pushwagner selv var med å planlegge.

3 Likes

Venner.

Vi er forskjellige og har ulike meninger. Det er bra og skaper mangfold.

Om noen har stor glede av å betale for og eie, og beundre et Pushwagnerverk printet etter hans bortgang med et gildt stempel og nummer, fin ramme, uten Pushwagner sin egen signatur, så skal vi andre respektere det.

Respekt venner.

4 Likes

Det går sikkert mye rykter og jeg har ikke førstehåndsinformasjon. Det jeg har hørt er at pushwagner-managementet har brukt vinteren de siste årene til å lage bildene med korrekt fargesetting etc etc. Push ble ikke enkelt fornøyd og som nevt tidligere for eksempel anslagsvis 100prøvetrykk for å få Parsons korrekt.

Så når våren kommer så begynte de med utstillinger og Pushwagner med signering av bildene etterhvert som ting ble klart. Når han nå ble syk så forstår jeg det slik (aldri bekreftet, men ligger skjult mellom linjene) at han forstår at han kommer til å dø. Push skjønner at han ikke rekker å signere det han har laget ferdig gjennom vinteren og det gjøres da en stor jobb rundt sykesenga på sykehuset. Det skrives testamente. Det tas bilder. Det lages skriv med underskrifter som angir fargekoder i bildenene, hvilke bilder som skal produseres og i hvilke størrelser, hvem som skal få selge bildene. Og ikke minst hvordan skal bildene signeres, noe han aldri kommer til å rekke

Når disse bildene er solgte er det over. Selvfølgelig har Pushwagner mye liggende som ikke har vært lagt ut for salg tidligere, som alle andre. Nerdrum har vel ikke solgt et malleri på de siste 10 årene, men han maler hele tiden. Alle disse bildene tror jeg Push har en annen plan med. Ryktene sier at pengene fra disse nye bildene og mye annet skal gå til byggingen av et museum.

Korriger meg gjerne, og kom gjerne med ytterligere innspill om dere vet noe

3 Likes

Jeg er veldig ambivalent til disse bildene uten signering. Mange kunstnere har etterlatt deg kunst som har blitt produsert og solgt etter deres død, gjerne av stiftelser som er opprettet for å forvaltet arven. Av de mest kjente kan nevnes Picasso, wharhol, Dali ( signerte blanke ark før han døde) og sikker mange, mange flere! Hvis du ønsker kan du idag kjøpe Picasso trykk( nummeret og signerte )utgitt i tråd med hans testament for en veldig mye lavere pris enn hva disse pushwagner trykkene koster. Personlig har jeg drømt om at apokalypsen skulle gjøres grafisk, men har landet på at jeg rett og slett ikke tør å kjøpe disse bildene! Tror det er en stor risiko for at disse skal falle mye i verdi ! Men skal kjøpe utstillings plakaten :wink: og hey… Det er selvsagt mulig jeg tar helt feil her !!

Hva med å kjøpe bildene som kunstinvestering og ikke pengeinvestering? Har du kunst på veggen som er der FORDI den har en egenverdi?

1 Like

Tror det @Jambo mener å si er at man kan ha to tanker i hodet samtidig.

3 Likes

Det er godt mulig, men han lufter bare den éne.

Selvsagt kan du bruke pengene dine på hva du vil her i verden, og de blir kjempe fine på veggen disse :)Men vi snakker om et trykk til ca 40 000 kr, mye penger synes jeg. Når grafisketrykk koster så mye, så dreier det seg om mer enn å ha noe fint på veggen! Kanskje ikke for deg… men for de som selger deg det og resten av markedet ? Du får jo knapt kjøpt dyrere trykk i Norge! Jeg har kjøpt ganske mye dyr kunst som aldri skal selges, og er helt komfortabel med å betale for det. Men er du som kunstintresert villig til å betale 40k for en plakat du liker?:wink: pushwagner galleriet tar tydeligvis altfor lite for utstillings plakaten :wink:

Banksy har vel vist at det usignerte verk kan ha sin verdi dem også, til og med stige noe vanvittig og i mye høyere opplag enn Pushwagner, enkelte usignerte mer verdt enn andre signerte motiv. Så har ikke Pushwagner verk internasjonal interesse, men tilgjengjeld mer populære i Norge enn noen annen internasjonal artist. Ren gjetting, men tipper kanskje 10% av dem som kjøper Pushwagner har tanker i det hele tatt om hvordan de er produsert, og færreste bryr seg om det, det har ikke hatt noe betydning for etterspørsel. Det å eie hovedverk av Pushwagner, med eller uten signatur, vil være å ha noe av det beste innen norsk kunsthistorie på veggene.

1 Like

Alt det høres fornuftig ut, men det som ikke resonnerer bra med meg er mengden. Du bruker Banksy som eksempel. Han har produsert betydelig færre trykk enn Push og har «hele» verden som marked. Det må jo snart være en Pushwagner for hvert norske hjem. Når hypen har lagt seg vil hverdagen komme krypende.

Om det IKKE kommer flere arbeider fra dette maskineriet skal jeg ete et trykk!

2 Likes

Hvor mange Push er produsert? La oss si det finnes 200 forskjellige trykk å velge mellom (tall tatt rett ut fra Eidsvoll-lufta), og det er 250 eksemplar i snitt for disse… Da finnes Push i maks 50,000 Norske hjem. Litt færre siden jeg (og mange andre) eier flere. Det tilsvarer en bydel i Oslo. Antall husstander i Norge er ca. 2.2 millioner, så da vil Push finnes i maks 2.2% av Norshe hjem :slight_smile:

Jepp, men det viser poenget mitt, motiv kan bety mer enn signatur. Og kvalitet foran mengde :slight_smile:

1 Like

Ja, motiv er selvsagt utrolig viktig. Sikkert noen av Push sine som kommer til å holde seg godt i verdi veldig lenge, men det virker som om et overveldende flertall har en urokkelig tro på at alt hans er og blir gull, og de kommer til å bli skuffet :slight_smile:

Sungaarden - det var satt litt på spissen for å få frem et poeng…

1 Like