Nytt fra Tabby

Tabby slipper dette i dag:

1 Like

Kan godt lide det.

Jeg er lidt ambivalent med Tabby, nogle af hans billeder er jeg rigtig glad for, og andre synes jeg er kedelige eller intetsigende.

Men har ønsket han lavede denne som tryk siden jeg så hans streetpiece.
Så til denne pris vil jeg gå for en grå st. ed. Den vil stå fint til min How to be loved st. (om end det er forskellige størrelser).

1 Like

Veldig pent. Sikret meg en gul og en grå.

kl 17 salget åpner ?

Ekstremt platt klisje, liker på noe som kunne ha blitt sluppet som print for 5-8 år siden…

2 Likes

Så det du prøver å si er at det er tidløst?

1 Like

Jeg likte det godt. Kanskje fordi det minner meg litt om god gammel Street art. Enkelt og treffende.

Hvorfor hvis jeg må spørge ??

Grundet til at jeg kan lide det er at det er simpelt, og berører et emne der er interessant at diskuterer og er samtidskritisk.

Cheers

Gøy! Tabby sier noe om hvordan barn vokser opp i dag, hvordan færre folk kan lage mat og i større grad vokser opp på ferdig mat. Passer et sånt motiv best på veggen så den matcher sofaen (ser jeg 5 forskjellige farger??), eller burde det akkompanert et leserinnlegg i SiD??

1 Like

Et “statement” som alle kan si seg hjertens enig i, helt uten kontrovers. Jeg nikker bare, har fått det med meg, er enig og håper jeg aldri ser bildet igjen.

3 Likes

Bildet er flott. Mye mer symbolikk enn middels og kjedelig norsk gatekunst i dag (med Dolk ute av bildet). Tabby evner å sette globale problemer på tapetet… norske gatekunstnere, som Pøbel, klare til noe grad å se på særnorske problemer, som internasjonalt er bagateller.

Så oljeutvinning vs. fornybare ressurser som fisk er et særnorsk problem??

Det verste med Tabby er ikke en gang motivene, det er bruken av nøyaktig samme fremgangsmåte, 10 år etter - intet nytt - det er en kakeoppskrift.

Norge er i en særstilling ja. Når det gjelder MacDonalds og Amerikanisering av fattige land, er det et meget større problem enn 4.9% arbeidsledighet i Norge og at Norge, som et av verdens rikeste land, må innse at vi er på god vei inn i Hollandsyken pga. ganske ensidig satsing på oljeindustri.

Jeg spør på en annen mer detaljert måte da, slik jeg tolker det. Er det faktum at verden satser på olje som er i ferd med å ødelegge kloden vår sammen med verdenshavene og våre fornybare ressurser, et særnorsk problem?

Og hvorfor Tabby når andre har sagt det samme før, bare så mye bedre!

Akkurat nå trenger vi norsk olje. Mindre oljeproduksjon fører til høyere energipriser, som igjen fører til dyrere mat for de fattigeste. Vi trenger oljen og en gradvis overgang til fornybar. Bildet du viser her er forøvrig veldig sterkt og ett eg absolutt mener er viktig. Men norsk gatekunst generelt er nasjonalistisk og tar lite fokus på de virkelig store problemene i verden. Norsk olje er ikke et slikt problem.

Motivet setter fokus på noe som har blitt gjort 100 ganger bedre 1000 ganger før.

Ja ja, USA, kapitalismen og McDonalds er slemme, buhu, Tabby lager dette trykket for å redde verden. Jeg vil se noe nytt og spennende! Som @Gammel_Erik sier, det minner om en dårligere og platt kopi av verk Banksy laget for årevis siden…

1 Like

Ja, mulig Tabby blir den nye Banksey, i den grad noen kan sette opp et like kommersielt apparat som Banksey etter hvert gjorde, Teknikken er selvsagt den samme, og innholder er provoserende. Ingen i Norge er i hvert fall i nærheten av Banksey, og spesielt nå når Dolk bare riper biler.

Viste bildet til tre kolleger i dag, som ikke er bevandret innenfor feltet. Alle tre ble provosert og reagerte med forakt på motivet. Hun ene fikk til og med en dårlig følelse i magen.

Ser for meg dette fort kan bli en vinner hos flere førstegangskjøpere i alle fall. Og for en skarve tusenlapp er det ikke et dårlig kjøp. Synes jeg.

Kan legge til at jeg ikke har kjøpt det selv. :blush:

At de reagerte med forakt er bra. Da fungerer bildet utmerket.

He he, nå vet jeg at du bare tuller. Tabby den nye Banksy :laughing: God natt!