ØK: «Modern Monarchy» av Conor Harrington

Er på jakt etter «Modern Monarchy» av Conor Harrington. Ta kontakt på PM om du har trykket og ønsker å selge:)

Hva er markedspris på dette om dagen?

Det kommer et på auksjon nå straks.

Dette auksjonshuset er kjent for å ha prisestimater i det øvre sjikt så markedsverdien er vel der omkring.

Mange av verkene er høyt priset ja. MM var derimot priset til over 2000GBP ved forrige auksjon om jeg ikke husker feil.
Det som gjør disse verkene unødvendig dyre er de ca 30% kostnadene du må betale på toppen av hammerprisen. Så kommer frakten.
Men blir spennende å se hva den ender på.

En liten rettelse på min forrige post. Det som var til salgs ved forrige auksjon ble solgt etter auksjon til 2250£. Det var rammet inn. Dette som nå skal under hammeren er ikke rammet inn.

Modern Monarchy ble også solgt her til lands tidligere i år via Vault Studio i Bergen.

Dette var innrammmet til “galleripris”… :slight_smile:

Ja den ankom jo galleriet som en byttehandel da selger ikke klarte å selge den privat.

Kanskje @KDH selv har en formening om hva han er villig til å gi?

Så trykket hos Vault da det var priset til 35 K med ramme. Det vurderte jeg som for høyt. Et sted rundt 25 K er kanskje realistisk å håpe på?

Om du ønsker å kjøpe for 25000kr inkl ramme, så prøv deg nå på auksjonen iallefall?

Eit evnt vinnerbud på 1200 GBP vil komme på ca 20 000kr hjem i stuen din - røfflig overslag i min skrantne auksjonskalkulator :wink:
Totalpris = Vinnerbud + 33% + shipping og mva (med valutta 1 GBP = 11.5kr)

Du har dessverre en regnefeil på Modern Monarchy. Dette er et Giclee trykk i opplag på 125 trykk. Med andre ord så omfattes det ikke av momsunntaket som kunstverk faller inn under da giclee blir sidestilt med foto og det kan være maks 30 i et opplag. Så med det regnestykket du har satt opp så skal det være £439,25 i MVA, ca *4743,9 kr.

Totalen blir da 22588,2 kr + fortollingsgebyr, ca. 23.000 totalt. Innramming av denne koster rundt 4-5000 kr med kunstglass.

*Jeg har brukt 10,8 som konvertering fra GBP

Så 28.000,- OM man får det til det laveste estimatet. Da er plutselig ikke 35’ hos Vault så veldig galt.

Takk for denne informasjonen. Kjente faktisk til at Giclee var fotokunst i hht forskriftene :slight_smile:

*Kjente faktisk IKKE til at… :wink:

Det er nok en vanlig feil. For at man skal kunne importert mva-fritt må det blant annet kvalifisere som kunst. Hva som defineres som kunst, se her:

Se punkt 2

Jeg har fått momsfritak på giclee i høyt opplag tidligere. Ville bare vist til forskriftene hvor det står “trykk”
Flisespikkeri å si dette er foto.

Yes. Samme her. Fått refusjon fra toll.no på alle print på opplag under 300

§ 1-3-2. Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

a) malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker

b) grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale

d) billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

e) kunstneriske fotografier.

Hører nok til under: MV - med videre :slight_smile:

Føler i alle fall at man kan argumentere for at det er et grafisk arbeid heller enn et fotografi.
Dessuten har modern monarchy et lag silketrykk over, og bladgull. Langt fra et foto…

Føler jeg trenger litt undervisning her…
Hva er forskjellen på “Screen print” og “Giclee”? Jeg trodde virkelig ikke MM var noe av disse. Når jeg holder f eks samson opp mot MM så er det vanvittig store forskjeller i kvaliteten på disse.

Giclee: https://m.youtube.com/watch?v=OkbG6R7G7Gs

Screenprint: The making of Joachim’s ‘Born To Paint’ Print on Vimeo