Økt verdi på bilde etter økt opplag?

Hei,

Har et 1/1 verk av en up and coming norsk gatekunstner. Bildet er mixed media 50x70 cm på plate. Vedkommende planlegger nå en større utstilling og har i den anledning spurt meg om å få ta bilde av verket for å trykke opp prints max 20 ifølge kunstneren.

Hva tenker dere ? yay or nay? dos and donts? Vil verdien av mitt verk øke når det blir trykket opp prints eller synke fordi det ikke lenger er eksklusivt?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger…

2 Likes

Skal Torgersen lage enda flere trykk? :wink: Høres ut som noe du bør si ja til - er jo bare kult å ha originalen til noe som blir trykk!

7 Likes

Kjenner ikke til Torgersen! Kjøpte originalen for 17k på auksjon. Har jeg noe jeg skulle sagt i forhold til antall kopier som skal lages side jeg nå eier originalen?

1 Like

Du sier selv «up and coming». Hvis vedkommende ønsker å lage trykk av din original, hvordan tenker du at det kan skade verdien av bildet du har kjøpt? Personlig hadde jeg hjulpet vedkommende og på den måten forhåpentligvis økt verdien av originalen.

5 Likes

Det er som sagt derfor jeg spør , fordi jeg aldri har vært borti «problemstillingen» før!

Beklager hvis jeg var utydelig. Det var mer et retorisk spørsmål enn ett jeg tenkte du skulle svare på. Jeg sier vel indirekte at du gjennom å hjelpe kunstner heller kan øke verdien av din original enn at den mister noen form for verdi. Du har hatt tro nok på vedkommende til å bla 17 lapper opp av lommen, har noe endret seg siden da mtp din tro på kunstnerens utvikling (retorisk)? Og for guds skyld, ta forbehold om at du spør på et forum. Svarene du får her trenger ikke nødvendigvis være det rette😅

3 Likes