Omega klokke - noen som kjenner til denne?

Har noen av dere med peiling på klokker noe informasjon om denne? Er dette en snasen klokke? Hva kan den være verdt? Reima er visstnok original.



Vet ikke noe om klokken, men jeg tror du får bedre svar på Tidssonen :slight_smile: som forøvrig også er et meget bra forum

1 Like

Alternativt spør på klokkeriet på Facebook, en veldig stor og meget aktiv gruppe.

1 Like

Inntrykket er vel ofte at quartzklokker ikke holder verdien på samme måte som mekaniske klokker.
Det finnes selvsagt unntak, som jeg ikke kjenner til. Tilstand er også viktig.

1 Like

Dette er et stemmegaffelur, som ble produsert en periode på 60-70 tallet. Uret er batteridrevet med stemmegaffel som svinger med 300Hz (ref. skiven). Dette gjør at sekundviseren ikke tikker, som ved vanlige quartzverk, men glir jevnt.

Verdien på disse urene i dag er dessverre begrenset og det kan være krevende å reparere disse. Min erfaring er at det er få urmakere som har kunnskap om disse verkene, i tillegg er det begrenset tilgjengelighet på deler.

Anbefaler for øvrig også Tidssonen - mye kunnskap der. Også om disse modellene.

6 Likes

Takk for tilbakemeldinger!

Rotet meg inn på Tidssonen og føler nå et snev av at klokker er noe det er lett å bli hekta på… Legger nok ut samme forespørsel der etterhvert.

Om andre har noe kunnskap er det bare å si ifra. :slight_smile: