Graffiti Prints Archive Vaults Open Again | 01.11.2018 kl 18:00

Ingenting nytt å melde her, min analyse:

Printene selges hovedsaklig til kunstig lav pris på slipp.
I tillegg så holder man X stk tilbake.
Sånn skaper man hype.
Så, av en eller annen grunn, så har X stk endt opp hos faste flippere som av en eller annen grunn kan få flere trykk fra slipp som blir utsolgt på sekunder, gang på gang på gang på gang…
Disse snikes så ut i markedet gjennom x antall kanaler hvor prisene nå er høye fordi
prisene var kunstig lave i utgangspunktet, så mange som egentlig ville ha det, har ikke fått det, og etterspørselen er dermed ikke dekket…
Vipps: Vi har nå skapt høy “markedspris”…
Så da er det bare å åpne “hvelvet” og ut kommer P/P og A/Per (og merkelig nok også main editions) til markedspris (eller til og med over)
Disse rives bort hovedsaklig fordi mange foretrekker å handle rett fra source enn via annenhåndsmarkedet.

Det komiske her blir jo at de har erklært flipperne krig.
:sunglasses:

3 Likes

Hvor mange P/P og A/P kan de komme med? Dancer main edition kom i 175 eks, og så var del vel noen special edition som kom i 20 eks.
Hvordan står P/P og A/P pris i forhold til vanlig nummerering?

Sikkert andre som kan svare bedre enn meg her, men:

Artist proof er typisk 10% av opplag, mens printers proof i utgangspunktet er trykkerens (ene) print.
I tilfellet Graffitiprints så vet jeg at de kjører edition på P/P også, siden jeg selv har en p/p x/3 på et trykk som hadde under 30 i opplag i utgangspunktet, så hvor mange de lager på større editions aner jeg ikke. Forhåpentligvis ikke veldig mange flere, for hvis det kommer ut så vil de fort oppleve at pris på p/pene slutter å gå over markedspris.
I utgangspunktet har de samme verdi, men ikke uvanlig at de kan gå over, først og fremst fordi de i
prinsippet er mer “sjeldne”, eller kanskje t.o.m har små avvik/feil fra mainedition.

Hva angår “hemmelige” editions som ikke kommer på release så er vel det vanlig blant de aller fleste kunstnere tror jeg.
Personlig så legger jeg til ca 20% på hovedopplag for å ta høyde for APer/PPer og “special editions”, så slipper jeg å bli skuffet når slike viser seg og finnes.

1 Like

Jeg fikk tilslag på Sailboat! Ifølge GP solgte de nummer 4, 5 og 6 av den i dag.

Jeg skvatt litt da kjøpet gikk gjennom, det er første gang jeg har klart å kjøpe noe Martin Whatson fra sidene deres, og jeg har prøvd maange ganger!

Jeg liker bildet veldig godt, men føler at prisen var ganske stiv. Hva tenker dere? Har vært i kontakt med GP, som sier at det går fint å få pengene refundert hvis jeg vil det.

Var det ikke en her på veggen som solgte det billigere?

3 Likes

Det der er laaaaangt over markedspris!
Mtp frakt og potensiell (garantert) mva problematikk hadde jeg bedt om penge tilbake.
Det er vel noen på uaa/eBay som har blitt solgt rimeligere enn 12k også.

Utrolig bra du la ut dette @Munch. Dette er bevis på «opplegget» deres.

1 Like

Jeg skjønner ikke helt det voldsomme hatet mot GP. For meg ser det ikke ut som de har så voldsom annerledes modell enn andre gallerier/utsalgssteder. Det er også tvilsomt GP sin skyld at Posten er vriene med import :wink:

De selger ut mesteparten på release til en pris og holder tilbake noe for fremtidig salg i forbindelse med arrangementer de kjører. POS/ABC/Puswhwagner etc. gjør jo gjerne det samme hvor en andel selges til samarbeidspartnere eller i forbindelse med arrangementer tilknyttet kunstnerne. AP’er dukker også opp med ukjente fargekombinasjoner hos en del andre kunstnere.

Nesten alle gallerier jeg har vært i kontakt med har også operert med forhåndssalg til “gode” kunder. De holder ikke det hemmelig, så dette er heller ikke unikt. Det gjelder også alle kunstsjangere.

Når det gjelder prisene, så så det ut for meg til at de fleste prisene på dette slippet var sånn nogenlunde i tråd med andrehåndsmarkedet. Noen av de lå litt høyere enn jeg forventet, mens andre lå litt under forventning. Her må en jo også ta i betraktning valutakurser mot Dollar/NOK. Og markedet til GP er litt større enn Norge. Når de gjelder de Whatson prisene, så har jeg ingen anelse om hva “Sailboat” vanglivis går for. Det er jo et lite opplag, så regner med den har begrenset med andrehåndssalg. “En Pointe”-prisene så ut til å ligge i nedresjiktet, “Toucan” omtrent der de går, mens “Dancer” var i øvre sjiktet. Alle ble jo solgt, så det var ihvertfall ikke feil priser. Jeg tenker at det er bra at GP ikke legger seg langt lavere enn markedet generelt og ødelegger prisnivået.

/DISCLAIMER: Ingen relasjon til noe galleri. Heller ikke en kunde av GP som får noen fordeler.

1 Like

For å være litt pirkete. Vi vet ikke om alle ble solgt. Det vi vet er at alle ble markert som solgt. En vesentlig forskjell og en vanlig metode for å skape et inntrykk av at markedet er varmt og ofte varmere enn hva det egentlig er.

4 Likes

Det er mulig, men de danserne og fuglene ble markert som solgt med en gang etter de ble lagt ut.

Det er akkurat det du sier der som er mye av poenget og det mange ikke forstår.:+1:t2:

1 Like

For min del så har jeg intet hat mot Graffitiprints, men man observerer jo hvordan de “manipulerer” markedet, og for oss kjøpere kan det jo være greit å ha en formening om hvordan de (og andre) opererer.
Jeg tror på ingen måte at de er alene om å holde tilbake trykk for å skape inntrykk av høyere etterspørsel enn den faktiske/tjene penger i et inflatert annenhåndsmarked, eller fenomenet å forfordele enkeltkunder. Det skjer over en lav sko hos de fleste gallerister tror jeg.
Det jeg synes blir komisk/teit er at de jakter på flipperne med til dels tilfeldige metoder
(Det ligger en annonse på Finn med et postnummer, så derfor så kansellerer vi ordren til en person med det postnummeret, uten å vite at det faktisk er samme person), samtidig som de åpenbart har sine faste flippere som kan bestille x antall trykk på samme release og flippe disse gang på gang uten at det får konsekvenser. Den kyniske siden i meg mistenker at denne jakten på flippere skyldes at “godkjente” flippere skal kunne operere uten alt for mye konkurranse, for mye flipping presser jo prisene ned, dette i tillegg til at det er bra for imaget til GP å være anti-flipper, men dette blir naturligvis spekulasjon fra min side.
Jeg er heller ikke fan av at de selger til over galleripriser. Ingen husleie på attraktiv adresse som skulle tilsi at de trenger “galleripåslag” oppå markedspris såvidt jeg vet. Men det selger jo som du sier, så da er vel prisen grei? Uansett ikke noe poeng å la seg irritere av dette, selger de for høyt kan man jo bare la være å kjøpe.

PS Toris! Jeg satt med flere faner oppe igår. Tipper +/- 70% sto som sold out før resten forsvant, så jeg fikk i hvert fall ikke med meg at alt sto som utsolgt. Denne strategien synes jeg også er noe uryddig (men ikke overraskende).

PPS! Disclaimer: Aldri flippet et eneste trykk fra GP, så er vel strengt tatt “bra” for meg om de luker ut flipperne.

3 Likes

Via Instagram meldte GP at ved gårsdagens vaultopening varte i ca 45min,med randomisert slipptid på trykk. Nå de hadde solgt “maks antall” eksemplarer de kunne klare å sende ut ila denne uken, så lukket de dørene og fjernet alt som var tilsalgs. Dette er iallefall deres historie.

Hvis de bruker 5 minutter å pakke hvert trykk blir det 12 stk per time per person. Siden de sier «we» er de minst 2 personer. Dvs 24 trykk i timen. Jobber de 7 timer per dag blir det 840 trykk i løpet av 5 dager. Tviler på at det er flaskehalsen. :wink:

1 Like

Ser poenget ditt!

Men så tror eg nok det også tar litt mer en 5 timer å pakke et trykk. Det skal vell gjøres litt mer logistikk og papirarbeid, for å sende trykk verden over, enn kun rulle sammen og slenge det inn i tuben :wink:

Wow…her er det mange konspirasjonsteoretikere ute og går.

GP har selv forklart følgende om sin ‘slipp-prosess’ på UAA:

De selger alle editions foruten om print nr 1-10 samt alle PPs. I tillegg beholder selvsagt kunsteren sine APs.

De trykker og administrerer alle slipp med meget høy kvalitet og liten stab. I tillegg pakker de alle trykk best i klassen (min egen mening). Og om du ønsker at de hjelper til i prosessen med å få tollavgiften tilbake fra posten, så er de meget behjelpelig med det. Alt som skal til er en liten email.

Og så, en gang i blant, og for å dekke løpende utgifter, så kjører de vault sales. Der selger de sjeldne trykk for ca 10-30% under markedspris (basert på salg på ebay og finn). Slik jeg ser det er dette en utmerket anledning for folk til å kjøpe trykk for å henge uten å risikere månedslønnen på en shady deal med en random flipper. Også får du kvittering i tillegg. Greit - de bommet med seilbåten, men det er den eneste jeg har sett de har overpriset. De solgte en White Dancer for 2200 gbp. Spør om noen her inne er villige til å selge sin for tilsvarende :wink:

GP er one of the good guys. Nå må folk her inne stoppe og bitche om et galleri som faktisk lever for gatekunsten og attpåtil gjør sitt ytterste for å levere for sine norske følgere.

6 Likes

Og om du f.eks er bekymret for om de boksene til La Staa ikke ble solgt, så tror jeg det er en stjerneide å skrive en email til GP hvor du spør om du kan få kjøpe en. Da er jeg ganske sikker på at du får et positivt svar.
PS! Jeg har selv ingenting med GP og gjøre og baserer kun mine utsagn på egne kjøp og observasjoner rundt GP. Om det var noen tvil.

Da var det på’n igjen.

Blir billig denne gangen. Ikke noe som frister noe særlig

Synes mye var overpriset. Men blir nok solgt uansett.

1 Like