Originaler på papir eller Canvas - anbefalinger ønskes

Mye bra på listen! Jeg liker Euan Roberts og han er også fint priset: Originals | Euan Roberts

Max Rumbol er også veldig bra, men har etter det jeg forstår blitt en del dyrere siste tiden.

1 Like

https://www.jingzhiyong.com/collections/painting-on-wood/products/greatness-and-littleness

Mulighet til å slå til nå om noen er raske!

2 Likes

Kjøp noe som vekker nysgjerrigheten din, eller som minner deg om noe du ikke helt kan sette fingeren på. Kunst som holder seg år etter år har ofte disse egenskapene. Noe jeg også har begynt å gjøre er å ta utgangspunkt i at jeg ikke har råd til noe, så når jeg endelig finner noe innenfor budsjett er det en overraskelse.

For å finne bra kunst må du lete, og det beste stedet jeg leter er galleriene. I Norge kan jeg anbefale Peder Lund, OSL Contemporary, VIVII, Standard, Riis, Galleri K, Galleri Opdahl (eneste som ikke er i Oslo) og Golsa (mitt galleri). Alle disse jobber hardt for å fremme de kunstnerne de jobber med i Norge og internasjonalt. Jeg har helt sikkert glemt noen.

Ofte når jeg finner kunstnere jeg liker begynner jeg å undersøke hvilke gallerier de har stilt ut med, for så å se hvilke kunstnere de galleriene stiller ut. Ofte har galleriene en type smak som gjør at du finner andre kunstnere du liker i stallen deres.

Jeg kjøper personlig nesten utelukkende av gallerier. Det er galleriene som jobber for å fremme en kunstners karriere etter at du har kjøpt et verk. Unntaket er helt ferske kunstnere som ikke har et galleri enda.

For 50 000 kan du få noen fine arbeider av Charlie Roberts. Jeg lagde et private view til en kunde tidligere i dag med tilgjengelige arbeider, så deler det gjerne med dere her: Charlie Roberts

Av Mehdi Ghadyanloo får du noen veldig fine akvareller eller tegninger, men de lages det veldig få av så om man er interessert må man smøre seg med litt tålmodighet. Vi har fortsatt lister på malerier etter forrige utstilling da han bruker utrolig lang tid på nye verker.

Sliter du med å vite hvor du skal begynne så kan du starte med oss. Vi har laget en ny nettside så bare å trykke seg rundt og se hva kunstnerne våre har gjort tidligere :wink:

6 Likes

Jeg angrer fremdeles på at jeg ikke kjøpte et trykk av Gullvåg på auksjon på Blomqvist (skulle fortsatt å by!), ønsker meg et stort verk av Mette Stausland, og er råfornøyd med en skulptur jeg nettopp kjøpte av Gunn Harbitz… Og verkene hjemme spenner fra Bleken (ønsker meg en kulltegning!), Louis Masai til Ludvig Eikaas til Mette Stausland og en del i mellom der. Eklektisk, som mannen kaller det :wink:
Mitt råd er å ikke begrense deg, kjøp det du ikke klarer å glemme, og heller godta at det blir noen bomkjøp underveis.

Har du sett på sidene til Tegnerforbundet?

2 Likes

Hadde en idemyldring tidligere i dag om hvilke unge norske kunstnere jeg har tro på. Her er det garantert mange jeg har glemt, men i alfabetisk rekkefølge er det :

Anders Holen
Ann Iren Buan
Are Blytt
Audar Kantun
Bjarne Bare
Christian Tunge
Erlend Grytbakk Wold
Ingrid Eggen
Ilija Wyller
Johanne Hestvold
Jorunn Hancke Øgstad
Linn Pedersen
Mikael Lo Presti
Ragna Bley
Sandra Mujinga
Thora Dolven Balke
Tiril Hasselknippe
Tyra Tingleff
Urd Pedersen

11 Likes

Liker også Einar Sandvold!

Takk for svar @MKHe, @Gard og @Oisteinh!

Da har jeg brukt de siste dagene på å gå gjennom alle forslag av gallerier og kunstnere som er nevnt hittil.

Har notert meg det jeg liker hittil og så får vi se om hvilket inntrykk jeg har om noen uker/måneder. Hva som fremdeles er like interessant da.

Noe treffer veldig bra og noe treffer ikke. Sånn vil det alltid være. Det jeg ser er at jeg liker ting som gir Meg mening, noe jeg kan forbinde med noe enten ved egne opplevelser minner eller noe Kunstner klarerer å formidle fra kunsten som er laget som jeg liker. Mye av det jeg har sett klarer jeg ikke å forstå. Det blir litt for avansert og abstrakt at jeg Ikke skjønner det. Pent å se på men gir meg ingenting. Er det noe som vil komme etter hvert?

For eks. Et verk kan ha en tittel og når jeg ser på verket så skjønner jeg det fremdeles ikke. Jaha tenker jeg og klikker meg videre.

Takk for en fin liste Gard. Skal ta en nærmere kikk på alle som er nevnt de nærmeste dagene.

Ha en fin helg alle sammen!

6 Likes

Må si jeg syntes du gjør noen veldig gode refleksjoner og undersøkelser om dette tema!

Jeg startet selv på den samme veien du nå går for et par år siden, og jeg oppdager stadig nye kunstnere/verk som betyr noe eller gir meg en mening.
Godt å se flere får øyne opp for alt som finnes der ute, og ikke går blindt inn i hvelvet til GP…

2 Likes

Som jeg skulle sagt det selv. Det som treffer meg, som gir mening, og noe som jeg knytter meg til. Opplevelser og minner. Takk for at du setter ord på galskapen.

1 Like

Avgangsutstillinger for kunstner-spirer (vet ikke helt hvordan det blir i år pga korona-krisen) foregår hver vår på https://granum-kunstfagskole.no/ og http://www.strykejernet.no/ og ved https://khio.no/ i Oslo. Kunstutdanningene rundt om i landet har sikkert liknende arrangementer.

4 Likes

Ser fra en anne tråd at du har kjøpt deg noe @anon57870405. Hva landet du på? Fortell oss gjerne litt mer om hva du har sett på :slight_smile:

Jeg har fått en ting for Bergens kunstneren Bliss, og vet at Bergensgalleriet har flere originaler fra henne som ikke er så høyt priset. Er jo også fulgt mulig å bestille et verk igjennom et galleri eller direkte fra en kunstner du liker. Bare en tanke, men dette kan nok folk som @azidops mye mer om en meg. Da vil du jo også få noe unikt.

2 Likes

@Gard Jeg har foreløpig ikke landet på noe helt konkret men har vært i kontakt med både gallerier og artister direkte enten via mail eller Instagram. Føler meg litt frem her. Samboer må også være enig i valget.

Jeg har sendt en høflig melding/mail til noen kunstnere/gallerier og lurt på om de har noen verk tilgjengelig. Noen av svarene jeg har fått er:

  • De har ingen verk tilgjengelig per i dag men de setter meg på interesselisten.
    -Noen har svart med at de ikke har noen verk tilgjengelig men gitt et pekepinn hva verk på forskjellige størrelser ligger på i pris.
  • Noen har til og med svart at de ikke har noe tilgjengelig men hvis jeg kom med et budsjett så kunne de sikkert se om de klarer å finne noe til meg. Det er her jeg sliter litt med å stole på enkelte. De har egentlig ikke noe tilgjengelig men hvis jeg åpner lommeboken så får jeg kjøpt noe. Da må jeg si pass.
    Foretrekker åpenhet og ærlighet.
  • Noen gallerier/artister har ikke svart på henvendelsen.

Av det jeg har sett på foreløpig som jeg har fått godkjent hos samboer:
Flere verk som kan være aktuelle men her er noen eksempler som har falt i smak.
Alt er ikke originaler.

Mehdi Ghadyanloo:


Charlie Roberts:

Grear Patterson:

Svein Bolling:
image

Taub Auerbach:
image

Alrich Vogl:

Josh Smith:

Håkon Gullvåg:


image

Kenneth Blom:

Per Kleiva:
image

Linn Pedersen:
image
image

Harland Miller:
image

David Shrigley:



image

Pez:


Dran:


image

Dolk:

Jonas Wood:
image

Stik:
image

Brusk:
image

Pøbel:

Dave Brenton:
image

Jean Jullien:


image

Josh Sperling:
image
image

Friedrich Kunath:

Sam Friedman:
image

Paul kramer:

Nick Smith:

Ståle Gerhardsen;

Fintan Magee:

Fintan Switzer:
image
image

Euan Roberts:



image

JINGZHIYONG ART:



image

Sean Gannon:

Tomas Sanches:
image
image

David Stein:


Er flere som er interessante av andre også.

Noen som vet hvordan jeg kan finne hva forskjellige artister ligger på i pris?

37 Likes

Takk for tiden @anon57870405 :pray::blush:
Årets post sålangt?

4 Likes

Wow, så urolig mye stilig!
Gøy å følge denne tråden, takk for at du legger ut! :slight_smile:

2 Likes

Utrolig mye bra! Lykke til med jakten! Gleder meg til å se hva du ender opp med. :slight_smile:

1 Like

Veldig fin post og googlet flere av kunstnerne jeg ikke hadde hørt om etterpå. Likte godt bildene til Linn Pedersen og Friedrich Kunath du hadde postet.

En ting som er litt lurt å tenke på når du skal kjøpe inn er hvilken funksjon bildet skal ha der det skal henge. Skal det være et stort iøynefallende bilde som skal være hovedfokus på en vegg, eller skal det være en del av flere bilder, snakkis for de som kommer på besøk osv.

Er du på jakt etter et store bilder med fine farger kan jeg anbefale tyske Stefan Heyer og George Byrne.

Ellers er nok noe av det du postet kanskje vanskelig å få tak i. Ser for meg at du skal være heldig for å få en amrikanske sommerfugler av Per Kleiva. Men er litt av moroa å jakte. Så lykke til videre i jakten :slight_smile:

3 Likes

Gå for Josh Smith. Solid blue-chip kunstner. 44år. Stor prisforskjell på hva originalene selges for og monoprints, men kostbare de også. Bruk tid, å se om du kommer over et monoprint dere liker. Omtaler de selv som originaler, og du får noe unikt. Representert av store gallerier verden over. Trykkene i “Palme” serien kan være vanskelig å få nå. Det er vel “den største” av kunstnere du har vist til.

2 Likes

Ser ut som du har hatt det gøy!

Gallerier har vel aldri vært kjent for åpenheten sin, men ser faktisk at den situasjonen vi er i nå er med å gjøre ting mer transparent. Et godt eksempel er å ta en titt på David Zwirner. Jeg har alltid sett på de som et tett hvelv, der informasjonen bare nådde noen få. Men de har virkelgi åpnet opp og det ligger mye priser på nett som er med å i hvertfall gi et inntrykk av hvor prisene ligger. De er også flinke på å lage historier rundt kunstnerne sine som de formidler videre på nett. Veldig gøy å følge med på!

Kan kjapt si noe genrelt om priser på andre kunstnere. Det er et godt tips å sjekke CVene deres og se hva slags gallerier de viser med og hvor lenge de har vist med dem. Sånn som Josh Smith, Friedrich Kunath og Jonas Wood har alle ganske kraftige CVer, så de er nok dyre (jeg vet at Smith er dyr og at Wood er ekstra kjempe dyr). Det lille Tauba Auerbach maleriet der koster 78.000 USD eller noe rundt der (Standard har et “viewing room” ute nå med et verk fra samme serien).

Veldig fin den første Shrigleyen du postet (stor sjanse for at den henger i stuen min). Orignaler av David Shrigley ligger på ca 60 000 (litt avhengig av str etc.). Har tilgang på noen verker i den prisklassen om noen er interessert (send meg en melding).

En annen kunstner jeg tror du kan sette stor pris på er Jessie Homer French (ganske kraftige priser).

Jeg ser det er flere kunstnere her fra Golsa, så legger ved en lenke med litt priser på forskjellige arbeider. Skriver også litt om alle kunstnerne som jeg jobber med under her.

Charlie Roberts er utrolig god på å ta pulsen på samtiden. Da vi sist viste han ble det sagt at Charlie har en unik evne til å peke på hva som skjer akkurat nå. Han har et verdensblikk der han kommenterer på mye av det som skjer innen musikk og mote, men også politikk på en humoristiks måte. Charlie skulle ha to utstillinger i år før sommeren. En i HK og en i Italia, begge ble desverre avlyst. Charlie jobber for tiden med noen større malerier til oss.

Grear Patterson skulle egentlig åpnet ny utstilling hos oss 1. april. Så der kommer det flere malerier nå fremover. Han jobber med en serie vi kaller “Hawaii Paintings”. Der han maler mønstre fra Hawai skjorter han og faren gikk med da han var liten. Jeg har sett mye bilder og gleder meg veldig til å vise dere det. Verket over er fra Swing Paintings serien, der han prøver å fange momentet i en huske i bevegelse (jeg har en stor hengende hjemme).

Linn Pedersen er for tiden aktuell på Henie Onstad Kunstsenter i deres utstilling om samtidsfotografiet. Der viser hun noen helt fantastiske nye foto, som danner grunlaget for det vi egentlig skulle vist i Stockholm forrige helg. Så vi kommer til å ha noen helt nye fotografier tilgjengelig i gallerit veldig snart (er faktisk på vei for å hente det første som er ferdig nå).

Mehdi Ghadyanloo trenger vel ikke så mye introduksjon her. Men han var på vei inn i sitt mest spennende år, men som med mye annet er det satt på vent. På et mer personlig plan har Ghadyanloo blitt tvunget ut av sitt eget land på grunn av situasjonen vi er i. For øyeblikket befinner han og familien seg i Tyskland, og der blir de på ubestemt tid. Jeg mener at Mehdi er ganske rimelig nå, så om man har mulighet til å kjøpe en original ville jeg slått til.

Det var min lille reklamepost, men om noen vil komme seg ut av karentenen og se litt kunst er dere hjertelig velkommen til galleriet.

8 Likes

David shrigley orginaler:

https://nicolaiwallner.com/exhibition/david-shrigley-works-on-paper/

2 Likes