Pøbel original, hva tror dere verdien ligger på?

Hei,
Vurderer å selge orginal street art. Hva tror dere verdien på denne ligger på?

fra Pøbel og Dolk, Ghetto Spedalsk i Lofoten

Stilig, står den sånn som det der der nå inni rorbua di?

Har tatt den ned for å beskytte mot vær og vind. Den er mer slitt enn på bildet.

Får vi se orginalen da før vi legger inn bud? :wink:

Dette er bare trist…!

15 Likes

1 Like

At jeg vil selge det tenker du?

Hvordan fikk du tak i dette? Har Dolk / Pøbel gitt deg dette? Evt eieren av veggen hvor dette var malt?

4 Likes

Dette ser ut som tyvegods for meg… For enhver med integriteten i behold er verdien 0,00

1 Like

Er det ditt naust, eller har du stjålet verket?

Har du spurt Pøbel om tillatelse til å selge verket, eller tar du det “fra almenheten” for å tjene penger selv?

Det er en uskreven regel om at gateverk ikke skal selges, da de nettopp er laget for gaten slik at alle kan se og nyte verket… I min verden har dette derfor en verdi på 0 kr…

Tror det ble malt av Pøbel under “Ghetto Spedalsk” i 2008: Together we fall apart | Up North

1 Like

Jeg eier huset det ble malt inni. Må restaureres…

2 Likes

Ikke tyvegods.

1 Like

Huff, her var det mye trist fra medlemmer av KV. Og da snakker jeg ikke om innlegget fra trådstarter…

8 Likes

Jeg er litt delt når det gjelder salg av slike objekter. På den ene siden ønsker jeg ikke at folk henter gatekunst fra gaten til videresalg. På den andre siden så er det helt naturlig at bygg restaureres og vegger, garasjedører etc skiftes ut, selv om det er gatekunst på objektene. Byggeier kan ikke la vær å vedlikeholde fordi en gatekunstner har slått seg løs.

Mtp. eierskap så er det ganske åpenbart at det er byggeier som eier kunstnen. Gatekunstneren har hensatt kunsten på annen manns eiendom, ref politiets uttalelse vedrørende “Making a Martyr” AFK lagde i fjor.

Mye av Ghetto Spedalsk prosjektet har forvitrett. Så lenge Naomi eier veggen som verket er laget på ser jeg ingen betenkligheter med å ta det ned for salg eller bevaring. Så lenge Pøbel og byggeier ikke har gjort annen avtale så kan vel Naomi gjøre som h*n vil. Det kunne sikkert vært ok å hørt med Pøbel om hans mening, men jeg ser likhetstrekk i denne saken med de som drev Good Vibes i Club Agora i Bergen som solgte sine Banksy-verk.

Hva verdien kan være er vanskelig å si.Mitt tips er at den ikke er så veldig høy. Verket er laget på ubehandlet materiale og man kan risikere at verket forvitrer ytterligere, selv om det blir tatt inn.

9 Likes

Enig i at flere av disse kommentarene var unødvendige!

I mine øyne er det trist fordi dette verket hører hjemme der det ble laget og burde forfalt med bygget eller blitt en del av oppussingen. Bildet var aldri ment for salg selv om eier av bygget selvfølgelig har full anledning til å gjøre dette.

2 Likes

KV forumet er hyggelig sted å være, og det skal være lov å spørre om ting uten å bli høvlet ned, spesielt av seniorene her.
Ville heller hatt sånn tone og fokus mot “flippere”

3 Likes

Helt OK å vurdere denne – mellom 60-120k avhengig av kjøper. Lykke til med salget og Pøbel setter nok pris på at du donorer noe til en veldedig sak. :dove:

1 Like

Ghetto Spedalsk er en del av norsk kunsthistorie. Derfor mener jeg det eneste riktige er å gi verket veggplass i det offentlige rom. Behold verket i ditt eie, men henvend deg til en cafe eller resturant i Lofoten som kan være villig til å ta kostnaden for innramming mot at de får ha verket hengende i en periode med info om Ghetto Spedalsk og historien til verket.

Det er ikke mange muligheter da de fleste andre verk som ble laget er av mye større størrelse. Det er trist om dette ender opp i en samling på en vegg hvor ingen får se det.

4 Likes

Først og fremst skal det vel spørres om Pøbel fikk tillatelse til å lage dette i samråd med eier. Jeg mener det er forskjell på om gatekunst lages på privat eller offentlig eiendom. Sikkert mange som hadde reagert her inne om feks Tabby hadde laget et kunstverk på ens eiendom, eller andre kunstnere/kunstverk man ikke likte, for så at den generelle oppfatningen skal være “det må bli der, offentligeheten må få se det”.

Vil tro Pøbel har gitt fra seg all eierett til dette til selger, og uinteressant hva kunstner mener eller tenker. Helt greit å selge dette, så får heller kjøper ta ansvaret for å evt vise dette frem i offentlig rom.

Når det gjelder verdi, er det veldig vanskelig. Ikke alle kan ha dette i sitt hus, så markedet begrenser seg veldig, samt Azidops har gode poenger, dette gjør det mindre verdifult. Er dette virkelig kunsthistorie, har dette betydning for verdi. Kanskje selger kan kontakte nasjonalgalleriet og høre om de vil gi en sum for det?

4 Likes

Er det bare meg,eller ser flere for seg midd,hussopp,muggsopp,skjeggkre osv ved å dra dette inn i hjemmet??

1 Like