Prisanalyse: Banksy - Napalm (unsigned)

Tenkte jeg skulle starte denne kategorien med en første post, oppfordrer alle medlemmer til å fortsette trenden :slight_smile:

Alle vet at Banksy’s signerte trykk har hatt en voldsom prisvekst, men hva med de usignerte trykkene? Jeg har valgt ut et trykk jeg selv har på veggen som et eksempel for analysen.

Om motivet

Banksy’s “Napalm”, også kjent som “Can’t Beat That Feeling” er basert på det ikoniske og grusomme motivet av 9 år gamle Kim Phuc som løper ned Rute 1 i nærheten av Trang Bang i Vietnam etter et napalmangrep mot Vietcong som angivelig gjemte seg i en landsby fra USA’s 25th Division (som kan sees gående bak på bildet).

Bildet som ble tatt av Associated Press-fotografen Huynh Cong Ut (han vant Pulitzer Prizen for bildet), ble et symbol på den feilslåtte krigen, og bidro i stor grad til å øke motstanden mot krigføringen internt i USA. Dere kan lese mer om hvordan bildet både ble en forbannelse og en redning for Kim Phuc her.

Om trykket

Napalm ble opprinnelig solgt gjennom P.O,W. i 2004, totalt 650 prints, 150 signerte og de resterende 500 usignerte. Usignert for den nette sum av 75£ og signert for 150£. Bildet under er fra 2005, hvor de usignerte trykkene fortsatt var til salgs, slik at årstallet på trykkene varierer mellom 04 og 05 :wink:

Det finnes også et artist proof-opplag på 27 i ulike fargekombinasjoner, hvor de første 7 ble signert og de siste 20 forble usignerte. Noen eksempler:

Prisutvikling

Salgsprisene har jeg funnet på nettet, merk at auksjonspriser oftest er noe høyere enn annenhåndsmarkedet.

For de som ikke kjenner begrepet CAGR, så er det en sammensatt årlig vekstrate som måler den gjennomsnittlige avkastningen for en investering over en periode. Merk at S&P 500 (aksjeindeks med 500 store amerikanske virksomheter) har hatt en CAGR på 5,4% i samme periode. MAO en heftig prisvekst relativt sett.

Hvem tror veksten fortsetter? Hvis en skal kjøpe Banksy som en investering, signert eller usignert? For min del blir trykket uansett værende i samlingen :slight_smile:

Funfact: Originalen befinner seg i Samlingen til Damien Hirst.

På bildet: Hirst med 'Stripped (Instinctual) av Michael Joo og ‘Can’t beat the Feeling’ av Banksy fra hans “murderme-samling”. Originalen ble vist frem i 2006 under et show hos Serpentine Gallery i London.

13 Likes

Flott skrevet :+1:t3:
Når det gjelder Banksy så tror jeg veksten vil fortsette.

En A/P signert edition 27 koster nå NOK 340k så en usignert i veldig god stand vil koste rundt 100-110k vil jeg tro.

Ikke på langt nær så mye, vil jeg tro. Du får deg nok en fin en usignert for rundt 80.

Hvilken salgsarena ville dere valgt om dere skulle kjøpt en? Usignert og signert

Banksyforum (fra et medlem med godt rykte og referanser) eller et utenlandsk galleri med godt rykte.

Les også denne for noen tips: Kjøpe Banksy

Det er også medlemmer på dette forumet som antakelig kan bistå deg :slight_smile:

2 Likes

Interessant! Bra skrevet. Takk!

har fått tilbud om en ikke mint Napalm for 47000,-

Hvor ille er tilstanden på denne?

Har den COA fra Pest Control?

ikke veldig galen stand, men på ingen måte mint, med COA ja.

Personlig synes jeg ikke det gjør noe om et trykk har noen skavanker - det gir litt karakter, men dersom du kjøper dette med det i tankene at du kanskje må selge det videre en dag ville jeg, uten å nøle, gått for et eksemplar med god tilstand. Ellers vil du plages!

4 Likes