Prissjekk Dolk

Noen som har en formening om pris på en Dolk Punk? Main edt a 300 uten ramme.

Realistisk pris, ikke hva noen som eier en selv mener. Den på Finn blir jo ikke solgt til 15.000,-.

Eier dette selv,men våger meg frempå med en synsing her.

15000,- med ramme er helt innafor. Rammen koster lett 3000,-, så som svar på ditt spørsmål er vel 12000,- en ok pris uten ramme.

Den på Finn burde gjerne vært solgt uten ramme til lavere pris, da jeg tror enkelte potensielle kjøpere ikke tenker at man bare kan bytte listen,så er den klar for vegg.

1 Like

Jeg ville nok tenkt rundt 10’ for trykket. Ramme er vanskelig å si med. I disse tider spørs det hvor mange som bruker 10 lapper på dolk, så muligens endel lavere nå.

2 Likes

Jeg har nylig kjøpt Che for 4600 og Sleepwalker for 4800, fra to forskjellige selgere. Om en standard Punk er verdt så fryktelig mye mer i disse dager er jeg usikker på. Personlig ville jeg sagt maks 7-8000 kroner for dette trykket, hvis det var flatt og fint vel og merke.

2 Likes

Takk så langt folkens.

Ang CHE og sleepwalker så mener jeg at de er mye mindre verdt en Punk. Etter hva jeg har fulgt av priser på Dolk de siste årene har CHE, sleepwalker og balaclava aldri blitt solgt for noen gode summer. De to siste har vel ligget til rundt 5.000 i mange år.

De har stort sett ligget mellom 5-7 på privatmarkedet, ut fra hva jeg kan se. Punk er verdt mer, men jeg tror du skal være heldig om du får over 10K for dette trykket, spesielt i disse dager. HF versjon av Punk ble vel solgt for 13-14 ferdig innrammet for en tid tilbake.

2 Likes

Gikk en innrammet main for 14K iflg selger ( KV-medlem) i desember.
Hvis noen selger dette trykket for 7-8K så kjøper jeg gjerne et til.
Men situasjonen nå er jo svært spesiel, og sikkert muligheter for gode kjøpt hvis man treffer en selger som sliter økonomisk i disse tider.

1 Like

Det var en tid det var flere trykk av Punk til 15.000 inkludert ramme tilgjengelig . De lå der lenge og usikker om de nå har blitt trukket fra markedet eller blitt solgt. Men den ene som fremdeles ligger på Finn.no har mange synlige skader grunnet feil lagring før innramming. Mulig dette er årsaken til at ingen er villig til å kjøpe dette trykket. Jeg selv kjøpte mitt som er i perfekt stand til 12.000 med profesjonell innramming med AR/UV70 og mener selv den er absolutt verdt prisen.

3 Likes

Som en liten guide så vet jeg om 2 som gikk i Januar til 14K

Uinrammet

2 Likes

€1050 + diverse

1 Like

1050 euro er vel helt på linje med estimatene tidligere i tråden. Ca 12300,- etter dagens kurs. Så stabil pris på tvers av Europa er jo bra. :+1:

1 Like

8k for punk er realistisk i Norge nå mener jeg. Kun i Norge prisene på dolk (på Finn iallefall) har steget de siste årene. Etter min mening ganske uforståelig da dolk ikke har gjort noe som tilsier økt popularitet. Det norske markedet har ikke justert seg mot utlandet pga svak krone enda så at 1000 euro i galleri i Europa tilsvarer 12000 på privatmarkedet i Norge er jeg ikke helt med på.

1 Like

Munch har heller ikke gjort noe på lang tid. Hvorfor stiger da prisen på en kunstner som ikke er aktiv?

Dolk er forøvrig veldig aktiv, bare ikke i samme segment som tidligere. La ut min Teddy Riot for litt siden og selv med skade ble det full aktivitet i innboksen.

8000 for Punk er råbillig. Hvorfor man kan regne inn coronaeffekten nå er meg uforstående. Det er 3 uker siden Europa ble påvirket og man har ikke noe sikre tall å gå etter, bare spekulasjoner.

Dette er som med bolig og aksjer. Har du råd til å sitte igjennom en storm har en midlertidig kjøpsvegring lite å si

11 Likes

Kunsten min elsker corona! :slight_smile: En Shrigley jeg tilbød et KV medlem 1/2 år siden for 10k, ble nylig solgt for 2500GBP. Fraktselskapene er oppe og går, folk sitter hjemme og ser på og kjøper kunst :slight_smile: Ikke bare den siste Banksy auksjonen som gjorde det bra, Sothebys hadde like før en annen auksjon med sterke resultater med haugevis av diverse kunstnere. En Miller - TIWIFA HF gikk nylig på uaa for høy sum. Er det en viss sannsynlighet for at noe vil falle i verdi; joda, tegn på det hittil; nei.

4 Likes

I et marked hvor alle er likvide er dette selvsagt ikke noe problem, men dagen kommer (mest sannsynlig) der noen MÅ selge i overmorgen for å ha råd til å betale huslånet som forfaller på torsdag. Da raser markedet i enkelte segmenter. Ikke nødvendigvis for lett omsettelig Blue Chips Art men for de mindre omsettelige objektene. Dessverre (for selger) og heldigvis (for likvide kjøpere) viser historien at dette skjer i tider hvor markedet blir vanskelig og likviditeten synker. All historikk viser at markedet blir mer selektivt og kjøpere blir mer fokusert på lett omsettelige objekter som igjen skaper negativt prispress på de mindre omsettelige objektene.

Et samfunn i økonomisk krise er depressivt for de fleste men åpner muligheter for andre. Vi er pt i en tidlig fase i en vanskelig tid som mest sannsynlig vil vare i over et år før tingenes tilstand begynner å normalisere seg.

4 Likes

Det er jeg enig i, men å bastant si at i dagens marked, bare et par uker inn i krisen før noen virkelig har merket det, så har prisen falt så og så mye. Jeg ser flere si at prisene har falt 30-50% prosent, men det er bare tull. Kan det falle så mye, ja selvfølgelig, men vi snakker om prisen i dag, ikke potensielt i morgen.

Det kan også være slik at rimeligere kunst får en oppsving fordi folk vegrer seg for å kjøpe dyrt. Poenget er at vi vet ikke enda.

2 Likes

Det vi vet er at Cash Is King :crown: - Alltid :+1:t3:

2 Likes

Haha. Kan jo bli lettere schizofren av å lese innleggene på veggen fortiden. Noen snakker prisene på Dolk opp og noen har ett mer nøkternt syn.

Jeg har samlet opp noen lapper og er på jakt etter Dolk. Er rellativ ny kunstsamler (3 år på samvittigheten) og helt fersk når det kommer til Dolk (men har en mild form for OCD, så leser fortiden det som er å lese om Dolk). Kan noen bryte gjennom og sette en standard? Jeg har noen eksempeler: ett eksemplar av “Pig” gikk på finn.no ved årssikfte for NOK 6.000,- ( https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=162069647 ). Samme verk ligger nå ute for NOK 9.000,-. Jeg har tidliger skrevet på veggen at det for noen måneder siden gikk ett “Prisoner” for NOK 14.200,-. Nå ligger den ute for NOK 18.000,- på finn.no. Dere har snakket om at “Punk” burde ligge på mellom NOK 7.000,- til NOK 8.000,-. Den ligger nå på finn.no for NOK 15.000,-. Det lå en “Punk - Grønn HF” ute til NOK 13.000,- for litt siden.

Noe sier meg at gapet mellom kjøper og selger er litt for stort i dagens marked. Jeg for min del velger å sitte på sidelinjen en stund og oppfordrer flere å gjøre det samme frem til prisene stabiliserer seg litt. Eventuelt må jeg leie inn @Gateprofeten til å gjøre noen gode handler for meg😊

Min erfaring er at man kan gjøre svært gode kjøp hvis man har pengene klare, og er fleksibel nok til å tilby en svært enkel handel. De fleste går ned endel tusen, hvis handelen er uten tusen spørsmål, oppkravsbeløp og de slipper frakt fra Mo i Rana til Trøgstad via Haugesund. De som legger ut trykk på finn.no og ikke tåler å få bud under prisantydning, er heller ikke interessert i å selge - det er min erfaring. Vær ærlig på hva du kan by, legg igjen fult navn og et søkbart mobilnummer.

Ellers så ville jeg normalt sett anbefalt e-bay for Dolk trykk, men akkurat nå er valutaen bånn i bøtta. Dolk er fremdeles mest populær her hjemme, i motsetning til Whatson, så det hender titt og ofte at det dukker opp gode kjøp utenlands.

Men akkurat nå? Sitt stille i båten og vent på at folk trenger penger.

PS: Det beste Dolk-kjøpet mitt gjorde jeg i 2007 og kostet 50USD. Tidene forandrer seg :mask:

9 Likes

De fleste øker vel prisen litt når de legger ut noe på Finn. Det blir prutet på uansett. Kjøper blir fornøyd med rabatt og selger blir fornøyd med forventet pris. Husk også at alle annonser kan settes som solgt, selv om de virkelig ikke er solgt. Kanskje den beste pekepinn for å finne pris, er å spørre her på KV og finne medianen. Så la oss si 10k for Punk😁

1 Like