Prissjekk: Hvordan verdsette dette bildet? **kun 10 prints

Hei. Jeg har kjøpt noe kunst fra kunstnere jeg liker, men har ikke sondert markedet for ulike priser, så jeg trenger litt hjelp fra alle dere som kjøper og selger kunst langt oftere enn meg selv. Hvordan prissetter jeg dette bildet?

Det er jeg som har tegnet bildet.
Det er mitt første kunstverk som jeg er komfortabel med å selge. Så jeg er da altså en totalt ukjent kunstner. Har lyst til å treffe sånn noenlunde riktig på pris. Hvor mener dere at jeg bør legge lista?

Det har vært på trykk som dobbeltside i et magasin som selges over hele landet.

Jeg har kun trykket opp 10 stk hos BitMap på papir HahneMule som gir fin dybde og tekstur.
Trykket koster 500 kr per stk å produsere.

Hva tror dere?
Alle tips mottas med stor takk :slight_smile:

Mvh
Tom

6 Likes

Stilig bilde. Hva er størrelsen på trykkene?

Tusen takk for det!
Størrelsen er 500x293 mm

Jeg kan først si at det var noe høy pris pr bilde i produksjonskost, men regner med at dette er pga. oppstartkostnad. Hadde du produsert flere burde du fått ned kost pr bilde. Er det digitaltrykk?

Når det gjelder pris er det ingenting som heter riktig pris. Prissetting ut fra kunstner er mer en strategisk avgjørelse om hva du ønsker å oppnå. Hvis du vil satse på dette er det viktigste å få solgt bildene dine i begynnelse, ikke tjene så mye på det. Hvis noen liker det du lager er det helt innenfor å sette prisen til et sted rundt 1500 kr.

Takk for svar Azidops! Ja, du har et godt poeng med tanke på at det er viktig å få det ut på så mange vegger som mulig. Kanskje jeg får høre med trykkeriet neste gang om pris også.

Rimelig sikker på at det er digitaltrykk ja. Har det noe å si på prisen? Burde det vært billigere da?

Mvh
Tom

Nei, men framstillingsmåten har noe å si på hvor stort opplag man kan lage for å fortsatt kunne kalle det kunst etter skattelovens definisjoner og dermed unngå å måtte legge på mva.

1 Like

Nyttig info! Hvor stort opplag da? Inntreffer skatteregelen etter x antall kroner solgt eller antall trykk?

Gjelder dette primært for digitaltrykk eller også annet?

Jeg er nybegynner på dette, så tusen takk for info som dette!

Dette emnet ble automatisk lukket etter 14 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.