PUSHWAGNER - Jubileumsutstilling 75 år – Fineart Oslo 3.-20 sep

Enig at Jazz er helt rå.

1 Like

Jazz 12000, runaway 10000 og yellow teddy 8000 + 5%… Gikk opp 4000 etter 20 første… Factory har også gått opp tilsvarende…

Hvordan er kvaliteten på innrammingen på Pushwagner.no?

Fineart selger jo mange av de samme bildene litt dyrere UTEN ramme?

Fineart matcher prisen om du kjøper via de, samt du får 1 år gratis medlemskap som fordelskunde. De nyere motivene har “pushwagner” ramme, så antar at det er samme rammemakere de bruker (sort ramme, sort pasp).

1 Like

Om jeg ikke tar helt feil, så er det Mesterrammer som rammer inn for Push. Har i hvertfall gjort det tidligere

1 Like

Da er nok kvaliteten på rammen topp.

Av de nye trykkene liker jeg godt Telly :smiley:

Artikkelen i Dagsavisen har helt klart et poeng at det er viktig å være ‘kjendis’ for å selge, viktigere en kvaliteten på kunsten. Se på Sand og Aulie f.eks.

Men samtidig liker jeg Push godt og føler ofte at han får en del urettferdig kritikk av de mer ‘snobbete’ anmelderene…

Har kjøpt Babytrip Monokrom fra Pushwagner.no. Rammet inn bra hos Mester rammer på Sinsen, ser veldig bra ut. Oppdaget at det var vanlig glass når jeg hentet det. Vurderte å bytte til “museumsglass” men orket ikke vente, ville ha med det hjem der og da. Kostet rundt 3500 for å bytte glass.
Bør jeg bytte glass?

1 Like

3500 for å bytte glass? Hvor stor er dimensjonen på trykket?

Ikke verdt det IMO, bare ikke heng bildet i solsteiken :slight_smile: Bruk heller pengene på neste kunstverk! :wink:

1 Like

Det er en ganske stort ramme: 133,4 x 93 cm

Hørtes mye ut. Betalte selv 2000kr på Finart for å bytte på min Cosmos. Omtrent samme størrelse. Definitivt verdt det. Har valgt det på samtlige innramminger siden.

1 Like

Valgte selv “museumsglass” på de to Push bildene jeg har. Her er den seneste som ble hengt opp i går :wink:

Glad jeg fikk kjøpt det før det ble utsolgt!

6 Likes

Hørte med Fineart om å bytte til musemsglass på denne, fikk svar om at det kommer til å ligge på rundt 6.000kr. #dyrt

Noen som har abonnement på DN som vil dele denne artikkelen?

Klassisk tegn på en boble
Galleriprisene til Norges heteste kunstner, Pushwagner, har økt med 80 prosent på ett år. Men auksjonshusene sliter med å selge Pushwagners kunst.

Espen Tjersland
Publisert: 25.09.2015 — 21:48
Les hele avisen
Mens prisene for Push­wagner har gått i taket i førstehåndsmarkedet, sliter auksjons­husene med å få folk til å by på de samme verkene.

Pushwagner
Terje Brofoss, født i Oslo 1940.
Tok kunstnernavnet Hariton Pushwagner under hippietiden, og er i dag en av Norges mest profilerte samtidskunstnere.
Pushwagner fikk sitt internasjonale gjennombrudd først i 2008 da han stilte ut på samtidskunstbiennalene i Berlin og i Sydney.
Kunstnerens mest sentrale verk er tegneserien «Soft City», «En dag i Familien Manns liv» og frisen «Apokalypse», som består av syv store malerier.
Hadde sin første store separatutstilling utenfor Norge i London i 2012.
Vis mer
Senest i juni var oljemaleriet «They are asleep» til salgs hos Blomqvist. Maleriet som måler 144 x 179 centimeter var forhåndspriset til 500.000-600.000 kroner, men forble usolgt. Da det samme oljemaleriet ble lagt ut for salg hos Fineart under Pushwagner-utstillingen i september, ble det solgt for 700.000 kroner.
Auksjonsrekorden for Pushwagner er maleriet «On the road» som ble solgt for 250.000 kroner hos Blomqvist i 2011. Maleriet «Grisenes middagsselskap» ble solgt på samme auksjon for 210.000 kroner. Gjennom sommeren har gallerier solgt unna malerier av Pushwagner for over 700.000 kroner – altså tre ganger auksjonsrekordene.

Dette håndkolorerte trykket av «Selvportrett» steg med 80 prosent på ett år, og selges nå for 450.000 kroner.
Dette håndkolorerte trykket av «Selvportrett» steg med 80 prosent på ett år, og selges nå for 450.000 kroner.
Megainteresse

Pushwagner har i sommer åpnet tilsammen syv ulike jubileums­utstillinger i anledning 75-års dagen. DN skrev nylig at kunstneren har solgt kunst for 27,2 millioner kroner bare siden mai.

Hverken Bjarne Melgaard, Nico Widerberg, Magne Furuholmen, Vebjørn Sand eller andre norske samtidskunstnere er i nærheten av slike salgstall.

– Jeg er like overrasket hvert år. Det er ingen grunn til at kunsten til Pushwagner skal bli så dyr. Kunstmarkedet stiger omtrent som aksjemarkedet, altså en edruelig jevn stigning over tid. Det er ikke snakk om en dobling år for år, slik det er for Pushwagner. Dette er et klassisk tegn på en boble, sier Gunnar Krogh-Hansen, partner i nyetablerte Oslo Kunsthandel.

Han er tidligere leder av kunstavdelingen hos Blomqvist.

– Faren er hvis folk har lyst til å selge så får de ikke igjen pengene, sier Krogh-Hansen.

Pushwagner selv forsvarer prisnivået.

– Det er markedet som avgjør. Det er masse kjøpere der som presser prisene oppover. Jeg frykter jo at det skal komme en knekk her, men det virker ikke slik, sier Pushwagner til DN.

Millioninntekter

Den enorme interessen for Hariton Pushwagners kunst har gitt 75-åringen millioninntekter de siste årene. Han har ingen private selskaper, men kunstomsetningen gjenspeiles i ligningen. Tallene for 2014 viser at kunstneren hadde en omsetning på 13,5 millioner kroner, en økning på 53 prosent mot 2013, da Pushwagner omsatte for 8,8 millioner kroner.

Pushwagner betalte to millioner kroner i skatt ifjor, og hadde en skattbar inntekt på 4,4 millioner. 2015 blir et rekordår for kunstneren. Etter det DN erfarer sikter Pushwagner mot en omsetning på nærmere 40 millioner kroner.

Kraftig økning

De aller fleste av Pushwagners trykk er laget i opplag på 250 eksemplarer, ofte med ulike farge­sjatteringer slik at opplagene i realiteten blir enda større.

Ett av Pushwagners mest kjente trykk «Selvportrett» kostet 8000 kroner hos galleri Fineart i 2008. Nå koster det samme trykket 150.000 kroner, en økning på 1775 prosent.
Pushwagner har også laget en serie håndkolorerte trykk av «Selvportrett», som ble priset til 250.000 kroner hos Fineart ifjor. Da Pushwagner åpnet utstilling hos Fineart 3. september i år kostet det samme trykket 450.000 kroner. Det er en økning på 80 prosent på ett år. Andre motiver og bilder har steget med 40–50 prosent det siste året.
– Det er en heftig prisstigning, men eksempelet med «Selvportrett» er samtidig et av hans viktigste verk. Det er ikke slik at all kunsten til Pushwagner har gått 100-gangeren, sier daglig leder Rolf Stavnem hos Fineart.

Mange uerfarne kjøpere

Kunstekspert Gunnar Krogh-Hansen mener Pushwagner er litt på siden av det etablerte kunstmarkedet.

Kunstekspert Gunnar Krogh-Hansen advarer kjøpere av Pushwagner mot en boble i markedet.
Kunstekspert Gunnar Krogh-Hansen advarer kjøpere av Pushwagner mot en boble i markedet.
– Prisene for trykk av Edvard Munch doblet seg i perioden 2004-2008, så gikk det markedet på en kjempesmell. Det finnes veldig mange uerfarne kjøpere av Pushwagner som bidrar til å dra dette markedet oppover. Det føles ufarlig å kjøpe når alle andre gjør det, da blir det «trygt» å investere i Pushwagner, sier Krogh-Hansen.
Han mener realiteten er en annen.

– Markedsprisen er veldig annerledes enn den prisen du betaler i et galleri. Det betyr at kunden enten ikke bryr seg om markedsprisene, eller ikke er godt nok informert, sier Krogh-Hansen.

Sikter mot the Big Apple

Oslo 3. september: Kunstneren Hariton Pushwagner ankommer galleri Fineart på Tjuvholmen i en klassisk Riva-båt iført sort dress og solbriller. Han slår seg på brystet og deler ut slengkyss til de over 3000 fremmøtte. Slik har det blitt, Pushwagner er et fenomen, en karakter som trekker horder av folk til sine åpninger og selger kunst i bøtter og spann.

En ung kvinne presser seg frem i folkemengden, og Pushwagner svarer med å skrive navnet sitt over hele armen hennes.

– Han er et mysterium, kjempekar, men sånne mennesker trenger Norge, Han viser livet sitt gjennom kunsten, sier Sara Marie Ramsøe (25).

Noen dager senere sitter Pushwagner og tegner med en sort tusj på kontoret til sin advokat, Lars Berntsen. Han virker ydmyk over all viraken.

– Jeg trodde det var slutt, at jeg var ferdig som kunstner, men så opplever jeg slike ting som dette. Jeg er overrasket over at publikum aldri blir lei meg. Jeg forsøker å separere kunsten og meg selv som person i en slags vekselvirkning. Når det er åpning går jeg inn i en rolle, jeg blir en spirrevipp, en utagerende spradebass, men mottagelsen gjør at jeg får lyst til å yte mer, sier Pushwagner.

Han har de siste årene sett omsetningen stige kraftig, og ifjor dro Pushwagner inn 13,5 millioner kroner på salg av kunst.

– I år kommer det til å bli enda bedre, men Pushwagner har også et stort apparat som koster mye penger å holde i sving, sier Pushwagners agent og medhjelper, Stefan Stray, som anslår de løpende utgiftene til å ligge på én million kroner i måneden.

Pushwagner har eget rammeverksted i Riga, samt én ansatt der som jobber med å restaurere hans tidligere malerier. I tillegg har Pushwagner en rekke ansatte i Norge, som blant annet bistår med å skanne inn motiver og produsere nye digitale trykk.

– Vi har masse spennende prosjekter på gang med utstillinger i utlandet, blant annet i Berlin, Sveits og New York, sier Stray.

Ifølge Stray har to personer fra Push-sfæren vært i New York og funnet et galleri som skal holde en stor utstilling i løpet av høsten 2016.

– Litt av problemet er at Pushwagner ikke får laget nok kunst til å stille ut i utlandet, men dette jobber vi med nå, sier Stray.

Pushwagner sitter fortsatt og tegner ved enden av bordet.

– Hva tenker du om New York?

– That’s the Big Apple. If you can make it there, you can break it, sier Pushwagner.

Kritiserer Blomqvist

Oslo: Rolf Stavnem ved galleri Fineart mener det Blomqvist gjør med Pushwagner er ødeleggende for kunstneren og markedet.

Maleriet «They are asleep» ble i juni forsøkt solgt hos Blomqvist, men ble kort tid senere solgt hos Fineart for 700.000 kroner.
Maleriet «They are asleep» ble i juni forsøkt solgt hos Blomqvist, men ble kort tid senere solgt hos Fineart for 700.000 kroner.
– Alle som har kjøpt et bilde av Pushwagner de siste ti årene, har tjent penger på kunsten. Den stiger og stiger i verdi. Som et eksempel solgte vi i 2011 trykket «Catch a ride» for 11.000 kroner. Nå går det samme trykket for 75.000 kroner. Det eksisterer et annenhåndsmarket for Pushwagner, blant annet på Finn.no. Det fungerer bare ikke hos Blomqvist. Noe av problemet er at auksjonshuset vurderer kunsten til Pushwagner altfor lavt, og at de har et for snevert kundegrunnlag, sier Stavnem.
Knut Forsberg hos Blomqvist reagerer sterkt på kritikken til Stavnem.

– Dette er helt urimelig. Vi priser ut fra hva vi har oppnådd før, men vi kan være enig i at markedet er todelt. Det er imponerende hva Pushwagner har fått til. Aktiviteten i førstehåndsmarkedet har kanskje tatt oppmerksomheten litt bort fra de viktige bildene i auksjonsmarkedet. Vi synes publikum byr for dårlig i forhold til prisene som oppnås i førstehåndsmarkedet, sier Forsberg.

Hmm. Er det bare jeg som synes at et par av disse som uttaler seg virker litt bitre? Bitre på både markedet, kjøperne og Pushwagner selv?

1 Like

Det skinner i allefall tydelig igjennom at journalisten har lite greier på tingene han skriver om, og tar innspillene til intervjuobjektene for god fisk.

  1. At auksjonshusene i Norge sliter med å selge Push er jo ikke rart, da de sliter med å selge all slags kunst. De siste auksjonene til eks. Blomqvist har jo nesten ingenting blitt solgt, uansett navn og prising…

  2. Prisstigningen journalisten omtaler er jo kun tall oppgitt av Rolf Stavnem som selvfølgelig ønsker å hype kunsten han selger mest mulig, han har også kun valgt ut noen få verk som har steget ekstra mye. Hvis en eks. ser på serien “En dag i familien manns liv”, vil en kunne se at disse trykkene har steget jevt og trutt i verdi siden 1980 (de kostet opprinnelig ca. 500 NOK), dog mest fra 2005-2015. De siste årene har heller ikke prisene her gått veldig opp. At Rolf sier at de selger et verk for 450 000 NOK betyr ikke at markedsprisen er tilsvarende. Gallerier priser nesten alltid verk dyrere enn “markedet”.

  3. “Faren er hvis folk har lyst til å selge så får de ikke igjen pengene, sier Krogh-Hansen”. Dette stusser jeg over at han sier, da Push i tillegg til eks. Dolk er en av de kunstnerene med et mest aktivt 2. håndsmarked i Norge per d.d. Problemet til Gunnar Krogh-Hansen er vel at folk heller velger å bruke Finn.no enn Blomqvist eller Oslo Kunsthandel.

  4. Det nevnes flere dyre malerier, jeg tror personelig at størsteparten av inntektene til Push de seneste årene er gjennom trykk. De fleste trykkene til Push koster mellom 8-14 000 NOK, det er priser som er akseptable for de fleste med en fast jobb. Jeg tror også at 99% av kjøpene er folk som henger verkene i stuen, ikke flippere slik en ser hos flere andre kunstnere, noe som reduserer sannsynligheten for større tilbud enn etterspørsel.

Jeg liker Push selv, kunne dog ønske at Stray og co stilte ut mer av originalene hans på museer/institusjoner, og ikke hadde så mye folkus på trykk. Push er en stor kunstner som fortjener å vises frem, fokuset burde ikke alltid være på raske penger. Med de siste årene burde de også ha nok kapital til å satse litt i utlandet :smile:

10 Likes

Takk @Virus!

1 Like

Radiodokumentar om Pushwagner. Artig!

1 Like