Rammeverksted pakket print i liten tube

Har en case med et lokalt rammeverksted. Leverte inn et print til innramming, jeg levnet også tube. Innramming ble ikke satt i gang før jeg plutselig hadde en mulig kjøper på printet. Tok da kontakt med verkstedet om at jeg måtte sette innramming på vent, og hente bilde og tube for et evt salg. Når jeg kommer har hun pakket bildet klart, men i en annen type tube som er en del mindre enn GP sin tube som jeg hadde levert det i. Reagerer med å si at jeg tror jeg har fått feil bilde, men hun sier at hun ikke hadde tatt vare på tuben jeg levert i og måtte derfor bruke denne. Kommer hjem og pakker ut printet, det første jeg ser er en tydelig skade på baksiden, når jeg ruller ut ser jeg masse skader på hele trykket. Slags striper som går på langs. Tar kontakt, og hun mener at hun ikke har gjort noe galt som skulle kunne skade print og bør evt klage til GP for skadene(?). Jeg mistenker at det er dimensjon på tuben som har forårsakt skadene. Noen som har opplevd lignende? Usikker på hvordan jeg skal gå frem…![

Hvor lenge har du oppbevart trykket i tube før du tok det med til rammemaker og brettet det ut?
Er du sikker på det var uten skade når du forlot rammeverkstedet?

Litt avsporing, men syntes det er interessant at Sandra har likt problem på andre motiv.
Det en kjent sak at flere av trykkene til Sandra har «problemer»… Svært mange av «Two souls og «Marilyn» motivene har issue med sprekker.
JP sier det er pga tykkelsen på malingen som er brukt. Jeg tror det kan være en kombinasjon av kvalitet på malingen(?), type papir, tidspunkt for rulling, mm. Syntes det er betenkelig at problemet er så stort på akkurat Sandra sine motiver. Vet flere mottok two souls og Marilyn ved release med sprekker, så det utelukker langvarig lagring i rull.

Eller er det andre som kjenner igjen disse fra andre trykk? Ut over årevis med tubelagring. Da fremkommer også disse sprekkene da papiret ønsker å rulle seg.

Sett nøyaktig samme problem på trykk av snik. Jeg mistenker malingen, kanskje tykkelse men i alle fall egenskapene til malingen tilsier at den ikke er elastisk nok til å rulle trygt

Hmmm. Hva tenker vi om at noen av trykkene fra samme batch tåler rulling gang på gang, mens andre får disse sprekkene. Ikke bare en, men svært mange.

Det er sært, men kanskje det er variasjon i tykkelsen på maling mellom trykkene. Hvis det er ørsmå marginer på om det går bra eller dårlig ved rulling, vil dette ha utslagsgivende effekt. Trykk som med det blotte øyet ser identiske ut kan i realiteten ha små forskjeller. Dette vil nok kun være mulig å måle med vekt… Hadde vært interessant å teste.

Ellers kan trykkene ha vært laget med forskjellige batcher med maling…

Vi hadde det rullet ut på bordet der da jeg leverte det. Reagerte ikke på noen skader da vi så over det

Hvor mye er printet rullet ut og inn igjen? Kan det ha noe å si? Kan et print med mange lag ta skade av å ta det ut og inn av rull en god del ganger?

Var andre gangen jeg tok det opp av tuben da jeg var der. Spørsmålet er hvor elastisk trykket er. Er det den lille tuben som har gjort skaden eller ikke?

Meget sannsynlig tuben eller “amatørmessig” feilbehandling av noen når trukket er rullet sammen for å legges inn i tuben.
Dette er jo trist…

2 Likes

Har et inntrykk av de 20x screenprint på 350 gsm fra graffitiprint er ganske rykende fersk før de stappes i rull. Har vært flere Sandra les deux som har dukket opp på finn med tilsvarende skader hvor trykkene ligger lengre enn 4-6mndr. :frowning:

1 Like

Om du ruller sammen et 88 x 68 cm heavy screenprint og stapper det i en tube som er 9,5cm (?!), så er det ganske groteskt egentlig. Blir trykket rullet stramt flere ganger og om skadene er mest på nederste delen, så er det nok rammemakeren som er ansvarlig for de skadene der. Om dere i tillegg rullet det på bordet, så er det nok ganske vanskelig å overse det hærverket der… Her burde rammemaker sendt det videre til en papirkonservatorer, som hadde fått tilbakemelding at her er det ingenting å gjøre og rammemaker må bruke forsikringen sin med å dekke et nytt trykk eller få utbetalt markedspris for trykket…

Har vært igjennom noe tilsvarende og fikk utbetalt markedspris på et trykk, samt beholde skadet trykk med innramming.

3 Likes

Kjipt å se at trykket er ødelagt…

Har rammemakeren kanskje en forsikring?

Er i dialog med de… frem og tilbake!! Giancarlo på GP mener at de har rullet det i motsatt retning for at det skal flate seg ut. Som jeg også tok opp med de på epost, der de kommer tilbake nå og sier at de har snakket med et annet lokalt rammeverksted her, og de har uttalt at et slikt print skulle ha vært rullet motsatt. Altså med printet utover, og at jeg bør kontakte GP heller…

Hvis trykket ble levert feilfritt til rammemaker og kommer tilbake slik som dette så er det vel ingen tvil om hvem som har skylden.

GP bruker tykt papir 300-350 gsm, når du da legger 23 lag med farge oppå der så tåler ikke dette å bli rullet stramt sammen. Det vil skape krakkeleringer som dette trykket har fått.

Dette er en gjenganger på trykk som har så stor trykkflate som de trykkene nevnt over, men om det behandles korrekt unngår man dette.

GP ruller alltid trykkene med trykket inn, dette er ikke noe problem om trykket blir pakket i en stor tube samt ikke lagret i tube over tid.

Ut fra din beskrivelse så mener jeg rammemaker bør erstatte dette trykket, det er ødelagt.

8 Likes

Tok kontakt med malerikonservator, Viktor Goman hos Galleri Hestman. Fikk rask tilbakemelding på min henvendelse. Shout out til han. Han kunne fortelle følgende:
“Papir har en fiber struktur, og skal rulles med hensyn til dette. Alltid. At det er rullet inn over eller utover, veldig lite å si”

“Skaden oppstått i forbindelse med rulling i motsatt retning mot struktur i fiber av papiret.”

Håper at de ordner opp i dette snarest!

3 Likes

Hvordan avgjør man enklest retningen på papiret?

1 Like

Finnes jo utrolig mye greier på nettet om fiberretning ser jeg, men mange av testene er på rent papir, altså uten trykk.
Rive-testen er nok den enkleste, men garantert ikke aktuell for oss her på KV.
Legger ved en link , den har nå litt annen info også.

2 Likes

Har også problemer med krakelering på et trykk (serigrafi) jeg nylig kjøpte. Et Gunnar S Gundersen. Det er kun rødtonene som har krakelering. De andre fargene er har ikke krakelering.

Kan slikt utbedres?

EDIT: Ikke meningen å kapre tråden. Tenkte bare sånn apropos krakelering på trykk.

1 Like

Jeg vet ikke svaret, men den fargen så nå mer ut som hvit enn rød :sweat_smile:

Ser den. Var vanskelig å få et bilde som illustrerte tydelig nok. Det var i overgangen fra rød til hvit at det var mest synlig på kameraet. :sweat_smile: