Sandra Chevrier - release

Bra! Hva jeg har og hva jeg mener er egentlig helt uvesentlig. Merker allerede at det sklir ut og folk skyr unna. Har ingenting imot hverken SC eller MW. Er arbeidene dems jeg stiller spørsmål rundt. De er kanskje en av de 2 med enklest teknikk og et tema som bare toger og toger på, og folk slenger seg på vogna. Rart at ikke det er noen nødbrems på denne!

Ja, der er du inne på noe. Og fler og fler selger seg for/som merkevarer. Det er den reklamen jeg sikter mest til.
Og det dessverre sånn at det er det kunsten/kunstnerne blir idag. Merkevarer. Er kunstnerns renomé som taler og ikke arbeidet, noe som er (i denne sammenhengen) bare sludder og vås.

Virker som om du @ePhemere tenker noe langsiktig og har en viss forståelse for hva jeg mener ang kritikk rundt enkelt kunstneres arbeider. Tror begge de som er nevnt ville hatt store problemer med å svare på hva de prøver å formidle, noe som jeg mener er noe essensielt og viktig som kunstner. Eller hva?

Vet ikke helt om dette er en tråd det er vits og holde gående da egentlig “debatten” burde gå under en egen fane.

Det er ikke det å ha et utrykk som man blir kjent igjen for, men male teknikken uavhengig av motivet som gjør deg til en ekte kunstner…

(Var det en som sa til meg en gang) :slight_smile:

Velkommen til forumet @cathelisto Frisk og fin start. Lover godt :slight_smile:

1 Like

Hvorfor sier du at hva du mener er helt uvesentlig? Vi andre skal da bare lukke øynene for alle innlegg du kommer med…skjønner jeg det rett?

Det er alltid kjekt å høre hva andre har og hva andre mener er god kunst…jeg setter alltid pris på det, da det åpner øynene for noe mer…så vennligst spy ut er du snill :smile:

Apropos design og reklame - Push…

Oj ja, der i gården er det full fest. De feirer som om det var det siste. Bakrusen kommer for Push-gjengen også :slight_smile:

Det cathelisto sier om allemannseie er kloke ord, mener nå jeg.

1 Like

Allemannseie er aldri gøy det kan vi være enig i. Men jeg skulle gjerne fått andre innspill på kunstnere man kan se på…det hadde vært kjekt :slight_smile:

Ja, la oss se flere kunstnere!!

Hei,
Artig med litt liv her.

Et par ting jeg lurer på; Har du spurt noen her inne, eventuelt googlet hva Sandra Chevrier selv sier hun driver med? Jeg skal ikke påstå at det nødvendigvis er en fantastisk kunsterisk tanke bak, men hvis du gidder å sjekke, så vil hun noe med kunsten sin. En ting er selvfølgelig hva hun sier til de som intervjuer henne, en annen ting er om folk kjøper tanken bak.

Hvor lenge synes du en kunstner kan kjøre “samme” konsept og likevel slippe unna med det? Er veldig mange som kjører samme stil et helt kunstnerliv, og har blitt anerkjente likevel. Kanskje de aldri ble utsatt for kunstkritikk.

Velkommen til et “fjasete” forum!

Tror jeg har nevnt dette før, men ikke i denne konteksten.

For noen å siden (3 tror jeg?), ville jeg kjøpe et Sandra Chevrier lerret direkte fra Canada. Fikk som svar at de ikke solgte til Norge. Hvorfor? - jo fordi Reed hadde fått enerett på salg i landet med dertil egnede priser. Droppet derfor kjøp, det ble en prinsippsak for meg. Er veldig glad for at jeg tok den avgjørelsen.
SC bevegelsen og markedet er, etter min mening, nøye iscenesatt. Det at mange i “høye posisjoner” eier verk av henne betyr ikke nødvendigvis så mye. De er ofte like lett påvirkelige som alle oss andre.

Dette er selvfølgelig intet nytt i kunstverdenen, men blir veldig overrasket om hun tåler tidens tann og fortsetter å stige i verdi.

Merkevaren, i form av estetisk pene, “kjærestevennlige” verk, samt gjenkjennelsesfaktor med kjente tegneserier og kvinneskikkelser, tror jeg vil sørge for lang tids popularitet.
At profilerte mennesker også har valgt å henge opp sine sponsede verk, hjelper også en stund.
T-skjortesalg og fremtidige effekter, kombinert med god markedsføring, vil antageligvis booste salget enda et hakk.
Om mine barn og fremtidige barnebarn vil ønske å stikke av med noen av bildene mine, når de flytter ut, er jeg imidlertid skeptisk til. Heldigvis kjøper jeg ikke disse bildene til dem.
Det finnes mye rart på veggene til foreldrene mine, som sikkert var knallpoppis på 70-80 tallet.
Jeg ville ikke eid noe av det.
Samme gjelder et familiemedlems verdifulle myntsamling. Husafyll, kaller jeg det.
Verdiløst innen 15 år, er min spådom. Da er det ingen som vil kjøpe myntene lenger.

2 Likes

Siden prisene er gått så mye ned?

Det var som sagt en prinsippsak, for meg er det viktig, jeg skiter i prisene.

1 Like

Har en kompis som som mente internet var et blaff.
Like lite hold i det som dine spådommer om husafyll, tror nå jeg.

SC har truffet med ei greie som treffer mange, ære være henne for det. Om hun er pop om 10-15 år er en annen sak.
Jeg har et par av hennes trykk. 2 er på veggen. Et skal byttes ut med MW colaben. De blir nok hengende så langt jeg kan se i kula fremover i hvert fall.

Håper du har rett om de myntene. Og frimerker, for den saks skyld.
Men hvem skal ønske å kjøpe dem?
Tar gjerne en diskusjon på det emnet - i en annen tråd.
“Hva skjer med samlingene”

Folk kjøper halve pakker med Omo på kjøp og salg-grupper på Facebook. Folk kjøper alt! :joy:

Vet ikke om dette svarer på alt, men her er info fra Reed Projects i forkant av SC`s første utstilling i Europa.

Reed Projects Gallery is proud to announce Les Cages; Collections of the Broken, a series of mixed media works on canvas by Montreal based artist Sandra Chevrier in what will be her debut European solo show.

Sandra Chevrier has recently emerged as a pivotal figure in the development of Urban Contemporary garnering fans across the globe from street art and low-brow aficionados to urban and contemporary collectors. Her signature figurative aesthetic combining pencil, watercolour and acrylic with overlapping collaged groups of classic superhero characters cleverly woven into the features, have recently swept the scene by storm.

Chevrier’s contemporary pop appropriation of Superhero imagery, the runs and uncensored splats of expressionism combined with more controlled traditional fine art portraiture unites various seemingly disparate genres under one roof. Seemingly surface based pop cultural references morph into serious post feminist tracts on beauty and womanhood which again shapeshift into manifestos on power whilst questioning our obsessions with objects of desire, in art as much as advertising. Mythological comic based stories combine with advertising models, not to create a pretty picture (though they achieve that too, in spades), but to highlight and then unshackle us from the escapist dream that more often than not, serves no one but corporate stakeholders.

Looked at in the right way, the gaze of a Chevrier painting, has the power to undo decades of psychological warfare waged daily against the average consumer, both male and female. At the very least, it offers us the opportunity to think about these issues of dominance and power whilst arming us with the tools required to take more enlightened choices.

Chevrier’s paintings offer a powerful call to arms in an age where image is everything and everything is image.

1 Like

Takk Bergen, for et sammensurium av intetsigende svada.

Liker aller best det fra slutten av tredje avsnitt der han vil fris fra kommersielle lenker - akkurat som han gjør selv. For en herlig dobbelmoral.

Superhelter og fine damer, blir nok ikke upopulært med det første.

1 Like

Snart kommer Marianne Aulie med en serie flotte damer med abstrakte Pokemons på, og så er Supermann glemt.
Damene, derimot, de forblir

3 Likes