Sertifikat

Hei. Er det vanlig å lime sertifikatet fast bak på en innramming?

Hadde avtalt med rammemaker at de skulle legge sertifikatet i en plastmappe som skulle limes fast bak på innrammingen , men når jeg pakket opp bilde hjemme såg jeg at sertifikatet var limt direkte fast på bakplaten. Er dette vanlig ? Virker for meg bare tullete . Får jo aldri dette løst igjen om jeg ønsker.

Det var vanlig før - er rammemakeren din av den eldre garde? Nå kommer det litt an på hvem kunstneren er ift. viktigheten av COA’en din. Du har vel sikkert også kvitteringer og den slags? Det er neppe noen krise.

Var på Rammeservice i Bergen. Gjelder bare “climber” av whatson, ikke det dyreste verket. Syns likevell det var triste greier

Høres oldskool ut ja… Ta et bilde og print det ut om du vil ha det i mappe… Ikke tenk så mye på det :wink:

1 Like

Det jeg mener er at det ikke tar bort noe verdi fra bildet ditt uansett, så det er ikke noe stort problem.

Jeg kan jo anbefale at man tar kopi av alle COA’ene og lagrer dem i en skuff sammen med bilder av verkene. Original-COA kan du lagre et annet sted. På jobben, hos slektninger osv.

1 Like

Smart, er greit å ha all dokumentasjon og COA på alle verk før man plutselig står ovenfor en evt. forsikringssak (vannskade, tyveri, brann, ulykke, osv).

  • Liste med kunstner, tittel, serienummer, ca prisantydning og vedlegg; COA & bilde.
  • Sjekke opp innboforsikring vs. samlingens verdi.

Hvor stor betydning har COA vs mail korrespondanse og kvittering? Hvor ofte bør man ta en verdivurdering av de dyreste verkene? Ellers noe jeg har glemt @Gammel_Erik eller annet man bør gjøre?

Fint om bildet ikke mister noe verdi vertfall. Får i femtiden passe bedre på , evt som nevnt ta kopi av COA og få kopien limt fast . Takk for svar dere :slight_smile:

For noen kunstnere har COA alt å si, med Banksy som det mest ekstreme eksempelet. Vanligvis holder det med en veldokumentert provenance.

Når det gjelder verdivurdering har jeg forstått det slik at veriden av bildene dine må være innenfor rammen av den totale innboforsikringen. Du kan likeså godt gjøre den vurderingen selv, det er først ved skade at selskapet tar stilling til kostandene rundt det å erstatte bildet ditt. Det jeg har fått anbefalt er å ta godt i på selve beløpet i innboforsikringen fordi man har mer ting enn man tror.

Har man unger eller andre krek som herjer i huset kan jeg anbefale superforsikring. Den dekker alt. Om så poden smir sin egen ninjasterne i garagen og planter den i Dolk lerretet med fullt overlegg er det bare å ringe selskapet.

10 Likes