Sikkerhet ved innlevering til rammemaker?

Har tenkt litt på dette i det siste. Hva skjer med kunsten vår om rammemaker går konkurs? Vil den kunne gå inn i konkursboet eller henter vi den fritt ut igjen?
Hva skjer om bildet blir ødelagt, får seg en brett e.l under arbeid med innramming? Er rammemakere forsikret mot slikt?

Jeg har vært borti saker der rammemaker har fått en skade på verket og de har alltid ryddet opp etter seg.

1 Like

Svar på første spm, kan du sammenligne med at du leverer bilen på et verksted som går konkurs.
Konklusjon: Kunsten er ditt og kan ikke berøres av en konkurs.

Skade på kunst, mener jeg at ‘rammemaker’ har et ansvar om han er forsikret eller ikke.
Men det vil jo da kunne bli en tvist, om skaden er påført av rammemaker, eller før den ble levert inn.

Om du skal sikre deg, må du enten ta bildet av kunsten når den leveres inn, eller få det skriftlig fra rammemaker at kunstens tilstand er ‘mint’. (dette er da ‘myntet’ på ekstreme tilfeller) Better safe than sorry…

2 Likes

Har også tenkt på dette, men ved innbrudd/tyveri evt brann. Går ut ifra de har en høy forsikring og kan dekke alt de har inne?

Jeg tror ikke forsikring til rammemaker dekker skader ved tyveri eller brann. Da tror jeg faktisk det er din egen som må dekke det.

Hvordan avgjøres verdien på det som eventuelt blir skadet/ødelagt.
Noen skader kan jo ordnes, men om trykket blir helt ødelagt får man nytt trykk eller cash for det?

Jeg har kun innbo forsikring til å dekke kunsten min, tviler på den vil dekke noe noe om mitt brenner opp eller forsvinner ved et innbrudd hos rammemaker. Jeg antar bare at dette må rammemakers forsikring dekke?

Var dette jeg også tenkte på. De må jo ha en forsikring for slikt hos rammemakere? Tviler på min innbo dekker tyveri derfra.

Ville ikke vært altfor sikker på dette.

Begge deler. Kundens innboforsikring gjelder hos rammemaker. Her går mye på sunn fornuft. Hos meg er uansett all kunst, både kunders og galleriets egen forsikret uansett. Også ved ansvar ved skade osv. :slight_smile: