Sjekke om det er ekte vare

Hei! Jeg og samboeren ønsker å kjøpe et Martin Whatson kunstverk fra en selger på finn.no.
Er det noe måte å vite eller få sjekket at dette kunstverket er en ekte Martin Whatson?
Første gang at vi kjøper bilde/kunst så vi er nok litt amatører når det gjelder dette.

Setter pris på all info/tilbakemelding :slight_smile:

Om det medfølger COA så er det nok ekte.

Til info så er der lite falske trykk av Martin Whatson. Er liksom ikke så lønnsomt å lage en kopi når verdien er så lav som den er.

1 Like

Coa er lettere å forfalske enn trykket…

2 Likes

Det du kan gjøre er å spørre om de har kvittering fra kjøp. Hvis ikke kan du spørre hvem som har vært tidligere eier/hvem vedkommende har kjøpt det fra. Som Ola sier er det liten sjanse for (god) forfalskning, men man bør ikke være helt blåøyd. Er det kjøpt direkte fra galleri så er det mulig å sende dem en mail og høre om historien stemmer, men mange galleriet fører ikke oversikt så det kan være litt bingo.

Jeg ville heller vært mye mer redd for om bildet er i den tilstanden det sies så kan du besøke vedkommende før du kjøper er det å foretrekke.

3 Likes

De fleste trykkene til MW er vel preget også,i likhet med COA ihvertfall fra GP. COA fra GP er vel også trykket på tykkere kartong enn vanlig ark ( som feks Sandra C sine COA,som vil være forholdsvis enkle og kopiere ) Enig i at besiktigelse er beste garanti for trykk i en slik prisklasse.

2 Likes

Som flere her påpeker tror jeg at sannsynligheten for en falsk Martin Whatson er minimal, tallet før 0.
Har heller aldri sett åpenbare kopier av printene hans på ebay, slik det finnes av Banksy, Dolk osv.
CoA er kjekt å ha, men bør ikke være en deal-breaker ettersom den er lettere å kopiere enn selve printet.

Personlig liker jeg å prate med dem jeg skal kjøpe av, rett og slett fordi man samtidig som man kjøper kunsten også “kjøper selgeren”. Spesielt viktig dersom jeg bildet må sendes. Man får ofte en sence av hvordan selgeren er og om dealen stinker.
For min del har den største utfordringen ofte vært at tilstanden på kunstverket avviker fra det selger har sagt.
Det la seg være bretter og lignende.
Finn’s vurderingssystem kan også ta bort noe av usikkerheten din som kjøper.

Lykke til med handelen og håper dere blir fornøyde :slight_smile:

Til sist et spørsmål til hele kunstveggen: Har noen av dere noen gang kommet over en falsk Martin Whatson (svar kun om dere har opplevd det)?

3 Likes

Du kan gjerne linke til annonsen her så tror jeg flere her vil kunne bekrefte om dette er ekte eller ikke :slight_smile:

1 Like

Tusen takk for all info! Setter kjempe stor pris på det!

1 Like

Kvittering kan vel også strengt tatt forfalskes…?

1 Like

Som Guuz nevner kan det alltids være lurt å poste link her på kunstveggen så får du alltid mye hjelp. Selv om det til tider kan komme mye forskjellige meninger er det uansett eller som regel noe fornuft i dem :stuck_out_tongue: lykke til med kjøp :wink:

Tja - det er nok kanskje beste oppskriften på å bli forvirret og usikker.
Det er noen som har tatt patent på den gjeldene prislisten/verdivurderingen og som tilsynelatende vet av hvem og hvor man omtrent kan skaffe Banksy, Dolk og Whatson til rett over kostpris… :wink:
Det sagt, majoriteten av brukere opplever jeg ønsker ett hvert forummedlem det aller beste og gir gode råd og konstruktive tilbakemeldinger :slight_smile:

2 Likes