Skader tape et trykk?

Hei! Håper noen kan gi meg et svar i en litt vanskelig situasjon.

Har solgt et trykk som var innrammet og festet med tape til sort bakplate, uten passepatout. Innrammet hos rammemaker og tatt ut av samme rammemaker før salg.

Kjøper tar bildet til sin rammemaker som mener at trykket er ødelagt. Grunnen til dette er at bildet har vært tapet til bakplate på alle sidene. De mener dette over tid vil føre til at tapen tørker og ødelegger trykket.

Min rammemaker mener at trykket ikke vil ta skade av tapen. Noen innspill til dette, en av dem må vel ta feil?

På forhånd takk!

Har du solgt ett trykk i hundretusen kroners klassen? Hørtes nokså overdrevent ut, alle rammemakere i dag bruker vel syrefri tape. Eller finnes det duct tape rammemakere? :laughing:

Ikke et dyrt trykk nei, et par tusen kroner. Er brukt syrefri tape.

Helt enig med @Tommy_Jensen. Høres veldig overdrevent ut. Så lenge det er brukt syrefri teip burde ikke dette være et problem :slight_smile:

2 Likes

Er det ødelagt, eller mener de med sikkerhet at det kommer til å bli ødelagt med tid og stunder gitt at ikke restene fjernes?

Andre her inne kan mer om dette enn meg, men er vel uvanlig å ramme inn flytende med å feste med tape “på alle sider”. Er dette heller et spørsmål om masse tape rester man ikke har fjernet/er redd for å fjerne?

@andthenPush de mener at det kommer til å bli skadet. Taperester sitter fremdeles på som rammemaker ikke turte å fjerne i frykt for å skade trykket. Så ja, blir riktig som du presiserer.

Ring en papirkonservator og spør. De har alltid fasiten :slight_smile:

1 Like

Hvis jeg var kjøper av et trykk og det var tape igjen på baksiden hadde jeg fått det fjernet for å redusere risikoen for at det kan ta skade over tid. Da trengs det en konservator og det er ingen stor jobb.

En rammemaker vil vel gjerne ikke ta sjansen på å gjøre dette da han/hun ikke kan vite hvilken tape som er brukt. En rammemaker vil vel også gjøre kunden oppmerksom på at bildet kan ta skade over tid dersom tapen som er brukt ikke er av den gode sorten. Men det er vel slik at det kan ta skade og ikke automatisk at det vil gjøre det.

I ditt tilfelle er det vel slik at kjøperen får råd om at tapen bør fjernes?

Så jeg tenker at når man selger bør man opplyse om at det har vært rammet inn og at taperester er der. For å unngå diskusjon. Jeg har kjøpt flere trykk opp igjennom som har hatt dette og fikset det selv vha konservator.

Så mitt råd her er vel å tilby en liten rabatt så han/hun kan få fjernet tapen eller tilby å ta det tilbake.

1 Like

Hei, takk for veldig grundig svar @per!

Han har slik jeg forstår det fått beskjed om at bildet vil bli ødelagt med tapen på og da indirekte at han burde fjerne den.

Ja da vet jeg det til en annen gang. Får se hva vi blir enige om! :smiley:

1 Like