Skikkelig gammelt maleri - hvilken kunstner? Verdi?


Har forsøkt å forsterke det jeg tror er en signatur nede til venstre.

Arvet maleriet av mine besteforeldre som skal ha hatt det fra sine besteforeldre, så dette er gammelt. Skal også være av en “kjent”(?) kunstner, men jeg husker ikke hvem. Måler kun 22x18cm. !

15395199259191912291237|375x500

Sikker på at ikke signaturen har havnet bak rammen på høre side?

Ja dessverre, baksiden er slitt helt bort. Finner ikke noe der. Kan det være Astrup eller Gude? Stilen er ikke helt ulik og det er nok fra samme periode… Andre kjente/halvkjent kunstnere med den stilen fra slutten av 1800-tall?

Kombinasjonen av friske grønne trær og brune “syke” trær minner jo litt om Lars Hertevig etter 1860. Himmelen taler kanskje imot. Pleier å være mer dramatiske skyer.

Jeg har lest litt etter ar du nevnte Hertervig. Hva med Kitty Kielland? Min tippoldefar som nok eide dette maleriet var en velstående seilmaker i Stavanger siste del av 1800-tallet. Jeg er også i slekt med Kielland-familien langt tilbake. Både Kielland og Hertervig hadde tilknytning til Stavanger og rederfamiliene. Holder en knapp på en kunstner i den gjengen. Kan selvsagt også være en mindre kjent lærling eller lignende, for alt hva jeg vet. Kan det ha verdi dersom det knytter seg til en av disse? Det er jo veldig slitt og har en stygg flekk øverst. Burde jeg få vurdert det hos et auksjonshus? Er ikke så bevandret i kunstverden dessverre…

Denne tråden ble automatisk lukket etter 14 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.