Skrukk i poster/print - hvem kan fikse?

Au.

Jeg kjøpte nettopp en signert Shepard Fairey Obama Hope plakat.

Fikk den i posten. Relativt stor skrukk/bretteskade på tvers av trykket - horisontalt selvfølgelig, for max effekt. UPS hadde kastet tuben i øst og vest, slik at skaden oppstod.

Jeg skal klage til UPS også, men i tilfelle det ikke fører frem, har noen tips til hvordan man kan få vekk skrukker/brettekanter på en poster/print?

Er det noen rammemakere eller andre spesialister som gjør dette profesjonelt i Norge?

Papirkonservator, ta kontakt med museum der du bor, evt. rammemaker og hør om de har en å anbefale.

1 Like

Oslo Konserveringsatelier, v Daniel Gillberg.

http://oslokons.no/om-oss.html

Daniel har fikset en hel del trykk inkl. gatekunst (f.eks Banksy og Dolk). Pris: spørs på omfanget av jobben, men bør være innenfor siden du har en signert utgave…

2 Likes

Når du sier plakat,mener du da som i plakat? 80 grams glanset papir? Du sier det kom i en tube, men regner med prisen var «høy»siden du er villig til å bruke konservator for å få det fikset. Noe sier meg st denne tuben var rimelig simpel for et trykk jeg anntar er dyrt.
Skulle jo også tro det var flere bretter hvis det kom rullet sammen i en tube.
Kan bretten ha vært der fra før?

2 Likes

Det er teknisk sett en plakat ja, men på litt spesielt papir. En slags pergament, kanskje 100g eller noe. Matt papir. Kom i dobbel tube, men ups hadde most gjennom begge. Ganske imponerende egentlig, man må ha sparket hardt til tuben for å oppnå det.

Betalte 3200 usd for den, så bruker gjerne litt penger på å fikse. Kan evt kreve tilbake fra selger, så lenge skaden kan rettes opp.

Uff,ja det så ikke pent ut. Men helt klart en skrukk,ser jo ikke ut som skrukkene er veldig «skarpe»,så det bør jo la seg gjøre. Men såvidt jeg vet,enklere med tykkere papir,eller kartong.
Diskusjonen er jo om du nå vil ha erstatning av UPS? Merket du fraktbrevet med forbehold om skade,og sjåføren skrev under?? Hvis nei,kan det bli ord mot ord. Levert på dør uten signatur,du har 100% større sjangs for å nå igjennom.
Så spørs det hva sendingen var forsikret for.

1 Like

Her er det ikke noe tvil - du må få selger til å fikse dette. Ta kontakt med selger og fortell hva som har skjedd. Send trykket tilbake og krev pengene igjen (i omvendt rekkefølge…).

3 Likes

Forsøk å få igjen pengene fra selger eller shipping courier.

Anbefaler også Daniel Gillberg.

Lykke til, papirkonservatorer kan utrette mirakler :slight_smile:

1 Like

Takk!

Har mailet selger nå og bedt om en minnelig løsning, enten ved at jeg returnerer trykket eller hun dekker reparasjon.

Jeg har mailet Daniel Gillberg for å innhente pris…

Hvorfor skal selger dekke dette? I følge din forklaring er dette ett resultat av elendig posthåndtering. Da er spørsmålet om det var forsikring på pakken. Har du bedt selger om å skrive ned prisen på forsendelsen må du skrive hele erfaringen ned som dyrekjøpt lærdom.

2 Likes

Hvorfor skal selger ta det i retur? Er forsendelsen forsikret så er det vell OK? Hvis ikke så var det en rissiko du tok da du ville spare penger. Trykket var godt og sikkert pakket, kan ikke se hvordan selger skal ta noen skyld her :frowning:

Vanlig kotyme at selger tar risk for sendingen. Med mindre det var avtalt det motsatte selvsagt.

Lovverket skiller mellom bedrift og privatperson som selger:

2 Likes

Vanlig kotyme at selger tar ansvar ved for transport?

Hvis kjøper vil spare penger på å sende uten forsikring eller med nedsatt verdi (fra utlandet vell og merke) så skal dette etter min mening på ingen måte gå ut over selger. Selger har ingenting å tjene på dette, det er kun kjøper som får noe igjen her. Dermed er det også kjøper som tar rissikoen.

Hvis selger derimot pakker trykker for dårlig og blir skadet av den grunn så er det en annen ting.

Personlig så dokumenterer jeg tilstand på de tingene jeg selger med bilder rett før avsendelse (tar også bilder under pakking og av ferdig innpakket rull) for å unngå eventuell diskusjon angående tilstand på trykk ved avsendelse ved eventuell skade under transport.

1 Like

Jeg anfører at selger har fullt ansvar, fordi trykket var ikke pakket forsvarlig.

  1. Det var ikke påført “Fragile” eller lignende klistremerker på tuben, som kunne ha medført at UPS behandlet tuben mer forsiktig enn de gjorde (som var brutalt).
  2. Trykket var puttet inne i en tube som var for stor for trykket (cirka 20 cm for lang), uten noen form for demping i endene. Dette medførte at når tuben ble snudd opp ned under frakt, så falt trykket hardt ned og slo seg mot enden - hver gang. Endene på trykket har derfor fått rifter og bretter. Dette kunne ikke vært unngått uansett hva jeg gjorde.

Jeg har mailet selger nå og bedt om erstatning eller heving. Jeg informerte deretter at jeg hadde bedt om pristilbud fra Oslo Kons for restaurering. Selger foreslo at vi avventet pris fra disse på eventuell restaurasjon, slik at hun kunne ta et “informert valg” om hva hun ønsket å gjøre.

3 Likes

Vanlig kotyme at selger tar risk for sending? Selger er ansvarlig for å pakke og merke det skikkelig da den er den eneste som kan gjøre dette. Utover det, om tuben blir most eller forsvinner underveis er det en risiko kjøper må være med på å ta og det er derfor man har forsikring. Velger kjøper da å justere ned prisen for å unngå mva-kostnader påvirker dette også forsikringsverdien og står for kjøpers regning.

1 Like

Som jeg har nevnt 1000 ganger før, les leveringsbetingelsene de er lov og rettgivende her. Sjekk de @Stormen ,så vet du hvor ansvaret skal plasseres.
Men som jeg også har nevnt i denne tråden til de som har lest hele, har du signert,uten et «med forbehold om skade»? Hvis ja, sitter nok du igjen med kostnaden selv.

1 Like