Er det bare meg, eller er det litt tregt marked om dagen?
Det virker som trykk som ville blitt revet bort for bare noen måneder siden, nå gjerne blir liggende i månedsvis.
Snakkes mest om egenerfaring, da jeg har trykk liggende for salg som jeg selv måtte i budkrig for å få fatt i.
Det kommer helt an på hvilke trykk man snakker om. Nye releaser vil etter den første panikkjøpingen som regel oppleve at markedet er mettet. Det gjelder spesielt der det er mange tilgjengelig på markedet. Samtidig har det også etablert en urealistisk forventning om hvor mye markedet er i villig til å betale for trykk. Det er f.eks helt uvanlig at et trykk skal 4-5 doble seg rett etter release slik forventningen er med Dancer.
Et økende antall flippere har også gjort at tilliten til prisen for enkelte trykk har helt falt igjennom. Sleepwalker og Chief er gode eksempler på dette. Når 15-20 personer tror de kan selge disse trykkene til 10+ rett etter release så er det helt urealistisk, for markedet er ikke der. Når høyt antall selgere vedvarer over tid opplever mange av dem at de ikke får solgt og etter hvert presser prisen for å komme seg ut. Akkurat nå er laveste pris for Sleepwalker 4800 og det er kost. Det er helt meningsløst fordi SW og Chief er populære print, men markedet har lært at de har lav verdi og det finnes 5-10 selger av disse trykkene til en hver tid, noe som metter markedet.
Selger må også huske på at betalingsviljen for trykk over 10.000 ikke er så stor som mange tror og det har det heller aldri vært, men mange er urealistiske i sine forventninger. De sjeldne og gode printene kan man selge for over 10, men de fleste print holder seg under 10.000. Det er fortsatt stor interesse for street art, men folk må putte fingen i jorden og ikke forvente at de skal tjene på alt når et print har skiftet eier 3-4 ganger.
Jeg er redd du har rett.
Håper folk kommer seg i arbeid igjen. En ting er kunstmarkedet, men det kommer selvsagt i andre rekke.
I mellomtiden får vi fylle bodene våre med bilder som må ned fra veggen for å gi plass til nye innkjøp.
For meg har i alle fall flere Jeremy Geddes, Mehdi og Snik sørget for at Dolker må bort.
Kanskje er det ikke bare meg som nedprioriterer Bergens store streetart-sønn, for å gi plass til mer avansert teknikk.
Sikkert derfor blant annet Teddy Riot er tungsolgt om dagen.
Har ikke fulgt med jeg, men er det ikke vanlig at ting er litt tregt i januar da, med mastercard-hangover fra jul? Personlig tviler på at arbeidsmarkedet spiller noe særlig inn ennå, utenom lokalt i Rogalandsområdet.
Det er jo spådd en stor og snarlig korreksjon i kunstmarkedet, et marked som har eksplodert siden 2008. Der den siste verdiøkningen og hypen nådde, vil man også se de første tegnene på en nedgang…
Så lenge man ikke forventer å selge til trippel pris, så er det ikke noe å klage over. Jeg har nettopp solgt 2 print på et par dager(som jeg ser det har lagt noen av på Finn.no til høy pris i lang lang tid) til en fornuftig pris uten å forvente å sikre pensjonen min. Fikk en økning på ca 1500,- totalt i forhold til kost og er fornøyd med det. (Dette var bilder som jeg i utgangspunktet skulle ha selv, men siden vi er flere i husholdningen ble det nedstemt )
Veldig enig med det du skriver @azidops. Tror 10k grensen er heavy for folk flest. Samt at oljekrise og diverse andre dommedagsprofetier, gjør nok at folk er forsiktig. Solgte og kjøpte selv en del før jul. Så går vel litt i bølgedaler. Men tror ikke det er noe å stresse med.
Som kjøper av kunst for å pynte en del vegger føler jeg selv at en del trykk er kommet innenfor min “komfortsone”.
Nettopp kjøpt Vandal og Idea painter til 10k stk. Når selgere hardnakket skulle ha 15k for de følte jeg at det kostet mer enn det smakte. Så kommer jo innramming på det igjen.
Jeg tror det at arbeidsledigheten i Norge har økt med et prosentpoeng eller to har fint lite med dette å gjøre. Og for øvrig ; ved resesjon brukes det dessuten ofte mer på overkommelig luksus, kunst, kultur osv. Verre med dyre hytter og biler.
Når rentenivået er som det er i Europa, der man enkelte steder BETALER negativ rente på sparepengene sine, kan prisnivået på den dyreste kunsten nå nye høyder, fordi det er tryggere og gir bedre avkastning enn å ha pengene i banken.
Skal sies at dette kanskje er i mer generelle termer enn denne tråden var myntet på…
Jeg mener at verk blir solgt på dagen så lenge de er “riktig” priset.
Det er alt for mange på Finn.no som setter helt urealistiske priser på verkene de selger, en kan ikke forvente at alle slipp skal doble seg i verdi over natten…
Har solgt 13 bilder med priser fra 2700-17000 fra 13 desember til 13 januar. Så jeg opplever ikke noe treghet på markedet. Men helt klart prisen som styrer. Men jeg har ikke nå mål om og tjene penger på hobbyen men heller mer gå i null ser jo når jeg skal kjøpe bilder at mange svarer at de ikke går ned på prisen for de " må" ha den og den prisen for og kunne tjene nok på bildet. Hva er nok? Man må bare akseptere og ikke kunne tjene på alt og også selge noe med tap. Har fått flere henvendelser i januar av folk som vil selge print og har havna i økonomiske vansker Pga manglende salg. At enkelte også har handlet hardt med kredit kort gjør jo noe med “må” ha prisen deres. Bare noen meninger fra meg her oppe i nord
Jeg har også gjort et par-tre salg den siste måneden og antar det er fordi prisene mine ikke har vært avskrekkende. Det ene bildet var kost 2500, mens jeg solgte for 3000. Samtidig lå det en lik på finn til rundt 5000 kroner. Når det er sagt er vel januar er ganske kjip måned for de aller fleste, og jeg antar ting tar seg litt opp når juleregningene er betalt og februarlønningene begynner å rulle inn på bankkontoene. Men når folk legger ut Pushwagner-bilder til 22.500 kroner (i dag) som ikke er utsolgt og som koster 14.000 ny fra galleriet, da blir det litt latterlig.
Har også hørt det argumentet at selger ikke kan gå ned i pris for da tjener de ikke nok, akkurat som om deres fortjeneste er av min interesse. Spesielt selgeren(e?) Streetart4sale på Finn.no argumenterer med det håpløse argumentet. Jeg byr det jeg mener det er verdt eller kan få tak i andre steder.
Det var da en litt arrogant holdning. Gjelder det samme om en kunde kommer inn på ditt (tidligere) galleri og sier at om du taper penger interesserer det meg ikke… Er det at du tjener penger i dine kunders interesse?
Ingenting arrogant i det. Det du sier der er det ikke samme som å si at man ikke er villig til å selge for da tjener man ikke NOK. Om noen sier at de ikke er interessert i å selge til en pris for da taper de penger er helt greit. Dessuten så betaler ikke streetart4sale kunstavgift, skatt eller moms for sine salg så å sammenligne næringsdrivende med private som utgjør seg for å være profesjonelle uten å følge spillereglene blir feil. Det er argumentet jeg kritiserer.
Jeg ser ikke den store forskjellen. Uansett, den eneste nytten jeg ser av et galleri er at det bruker pengene sine til å investere i kunstnerene sine og dermed sikrer sine kunders investeringer. Så der er vi sikker enige.