SNIK - FIX THE SKY Print Release

Hva er riktig pris for denne da? Slik som jeg vet er det ikke noen referanser på hva dette er solgt for tidligere. En “Mixed leaf” 1/1 variant på papir solgte for 14k på auksjon for litt siden, vil tro brass er verdt mer enn den.

Hvorfor skulle den ikke være ekte?

Thx Ross!

Shagga, dette er jeg selvfølgelig enig i. Men føler enkelte taler med to tunger her.

Hvor mange Fix the sky karret du til deg ved release, og fikk du deg ikke enda en nå? Og hvor mange ganger prisen på 150£ var det du la den første til salgs på Finn for? Var det ikke 5-6 gangen du brukte?

2 Likes

@Shagga_Son_of_Dolf, priser på finn er vanskelige å forholde seg til, da man aldri vet hva selger har solgt for med mindre dette på et vis blir publisert. Jeg kan fint legge ut noe til 10.000kr men godta et bud på 5.000kr. Når annonsen da blir fjernet kan det se ut som at dette ble solgt for 10.000kr.

Nå har ikke jeg fulgt med på salg av disse på ebay, men det har vært en auksjon her på forumet som resulterte i nesten 5k. Den auksjonen er forsåvidt en pekepinne, men det blir ikke helt riktig heller siden de fleste her inne er mer prisbevisste enn noen som kanskje bare vil ha verket på veggen å er villig til å betale det som må til.

Nå vet ikke jeg hvor mange “Mixed Leaf” det ble laget, da mitt eksemplar også er merket 1/1 og er noe annerledes enn den som ble solgt på auksjon. Jeg vil uansett verdsette brass varianten høyere enn alle papir varianter uten om sammarbeidene Whatson. Men det er jo bare min personlige mening å har ingenting å referere til :slight_smile:

Flipping kan både være byggende og ødeleggende for annenhåndsmarkedet og for kunstnerens marked generelt. Til en viss grad kan det være byggende fordi det vil vise hva kunstkjøpere er villige til å gi, og det vil over tid kunne gi kunstner rom for å justere utsalgspris opp. Men det er ikke før en god stund etter, når markedet stabiliserer seg at man vil se den reelle verdien.

Så snart markedet florerer starter priskrigen mellom de forskjellige selgerene, den som priser seg lavest vil naturligvis selge først. Dette er veldig synd for kunstner, derfor tror jeg gallerier og kunstnere i stor grad prøver å være selektiv ved forhåndssalg til kjøpere som ikke kjøper for å selge videre med en gang for en rask penge. Det er ganske viktig for en kunstner at etterspørselen er der.

Det er en hel studie dette med å samle, kjøpe og selge kunst, og vi her inne er nok bare miniputter i forhold til de store aktører ute i verden. Men jeg kan være ærlig å si at jeg hadde aldri brukt så mye penger på kunst om ikke verdien hadde vært der.

@Gabba, nå vet ikke jeg om du refererer til meg? Men ja det stemmer at jeg sitter på noen eksemplarer, men disse ble ikke kjøpt på release. De var i skuffen min lenge før andre fikk trykket “Add to cart”.
Ellers kan jeg ikke kjenne meg igjen i spørsmålene dine, jeg har verken kjøpt flere eksemplarer eller solgt noen enda…

1 Like

Jeg refererte til Shagga som var kritisk til flipping med 3-4 gangen på brass-versjonen, men mener å huske at han selv prøvde seg på 5-6 gangen på egne salg…

Hei @Gabba,

Kan betrygge deg at eg iallefall kun taler med en tunge, min egen :slight_smile:

Du sier derimot at eg har annonsert min “Fix The Sky” på Finn? Dette kan eg fortelle deg at eg aldri har gjort :wink: Den henger fint innrammet på veggen i stuen min nå. Kan sende deg bilde om du ønsker? :slight_smile: Det stemmer at eg fikk tak i to verk på relseasen i august, eg fikk også tak i en rosa DILK collab som et spontankjøp. Collaben ble solgt videre til et medlem her på kunstveggen. Det ble solgt direkte via privat melding og har aldri blitt annonsert :wink: Prisen skal ikkje eg gå ut med, det kan evnt kjøper få lov til, men eg kan fortelle at eg solgte den for en fin pris langt under 2-ganger kostverdien for verket…

Enda en nå? Om du snakker om hvelv-salget til GP på torsdag, så fekk eg kjøpt meg noen SNIK prints ja. Fekk tak i “Souls Apart GOLD” til meg selv, og “We Are Falling” til en venn av meg. Så ingen Fix The Sky ble kjøpt nå…

Så må ærlig innrømme at alt du skrive her @Gabba er tull, noe eg syntes er litt synd :expressionless:

1 Like

Mye bra skriving med gode poeng her @Calizto.

Spessielt enig med deg i at det å bruke finn/ebay salg (ikkje auksjoner) som prisantydninger ikkje trenger å gi korrekt inntrykk.

Du har eit mykje bredere fundament å kommentere verdi/priser enn meg, og derfor eg syntes at det er veldig interresant å høre din mening om f.eks dette brass eksemplaret mot andre versjoner. Du sier det hele er et studie, og dette er et studie eg veldig gjerne ønsker å lære mye mye mer om!
Som nevnt er eg helt fersk i både kjøp/salg/samling - men er blitt bitt av basillen og prøver å suge til meg så mye kunnskap og erfaringer som mulig :slight_smile:

@Gabba Eg har tidligere nevnt her på forumet at det å “bytte seg oppover” hadde vert et stilig prosjekt å foretatt seg. Men her har eg langt ifra nok kunnskap om kunst, verdier, gallerier m.m. til å få dette til. Men en plass må man begynne, og det er vell det eg prøver på her. Lære mer altså, ikkje “flippe meg rik” på flaks :wink: Av denne grunn kjøper eg p.d.d. kun kunstverk som eg ønsker å ha på veggen, ikkje ren spekkulajson, sjøl om det ser ut til å finne stort marked for ren spekulasjon også :wink:

Jeg tror jeg må sette meg selv i samme possisjon som Shagga. Jeg har aldri solgt et kunstverk og har heller aldri kjøpt noe jeg ikke har på veggen ( i midt hus og etterhvert venners hus).

Problemet er bare at man nesten aldri treffer på slipp. Ikke har jeg spesielt god tid, ikke har jeg noe ekstra kunnskap om hva man bør gjøre for å sikre seg bilder ved slipp og ikke har jeg spesielt mye flaks. Så dermed må man gjerne betale myye mer for hvert bilde man skal ha på veggen fordi de som ønsker å selge ( av forskjellige grunner!) selvfølgelig ønsker en best mulig pris for bildet sitt. Og det har seg gjerne sånn at de du selv liker er det mange andre som liker også😀

Så nå har jeg bestemt meg for å kjøpe noen flere trykk enn tidligere. Da garderer jeg meg selv slik at jeg har flere valg for veggen hjemme om man ønsker å endre litt på ting, og hvis smaken endrer seg…igjen! Og så har jeg for første gang noe å bytte med noe jeg tror mange her inne benytter seg av.

Men fremdeles er det bare norsk her hjemme på veggene. Og så må vi prøve å støtte opp om de som satser litt på dette her som gir oss alle så mye glede. Så nå håper jeg på min første Joy og en Skurk eller to😄

Jeg har absolutt ikke noe fasit, men synes 20k for Brass er en meget sterk stigning sett opp mot at det ikke er lenge siden den ble solgt fra GP for ca 5k. Men som en annen sa her. Det er jo etterspørsel som styrer dette med hva ting er verdt. Er folk villig til å betale 20 k så er de jo det.

Jeg sier ikke at 20k er riktig pris, men jeg tror det må noen mirakler til for at du skal få tak i en til 10-12…
Om noe blir solgt for 20k vil ikke dermed si at det er verdt det heller, men som jeg skrev så kan folk være villig til å strekke seg litt lengre om det er noe dem virkelig vil ha…

1 Like

Enig I det. Den “fellen” er det sikkert flere av oss som har gjort på ett eller annet tidspunkt. Jeg hadde nok strukket meg litt ekstra for Brass mtp den opprinnelige summen jeg snakket om, men ikke strukket meg 20k langt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Da kan vi vell bekrefte at 16 000kr var korrekt pris på denne, 24.3.2019 :slight_smile: