Sommerens priser (Martin Whatson / Dolk / annet)

Som sikkert mange andre har jeg sittet og fulgt fortløpende med på finn, kunstveggen og annet på hva de forskjellige verkene går for…

observasjoner gjort iløpet av sommeren er at

  • Martin Whatson sine verk har skyrocketed (får vel neppe et print av ham til under 20k… må vel gjerne ut med det doble
  • Dolk føler jeg “faller som en stein”? Eller føles det bare slik siden MW fyker til himmels
  • Making a Martyr nærmer seg sesong-salg? vipper litt over 10k nå… (11-13k)
  • Gud og en hvermann håper å bytte til seg en Banksy/MW/Dolk for hvilket som helst print kjøpt på internjet de siste årene (Finn-tips: Har du et søk på Finn, husk å kjør massivt med minus-filtre på!!)
  • Sommern er til for agurknytt! :expressionless:
4 Likes

Angående Finn med bytte forslag . Jeg setter også masse «bytte forslag». Vet at de ikke lander noen byttehandler , men det har fått verket solgt. Spesielt for de som nettop har fått øyne opp for print markedet . Men er ellers enig med deg .

2 Likes

100% Enig.
Godt skrevet. :ok_hand::ok_hand:

Jeg er ikke enig med deg angående Dolk. Tror det er tilfeldig at du ser priser gå nedover på hans verker. I hvert fall stusser jeg veldig på det.

At Dolk er en åpenbar kunstner som vil stige i verdi framover, mener jeg er hevet over tvil.
Årsakene til det er mange, og personlig legger jeg vekt på følgende:

  • Kunsten begynner å bli “gammel” og etablert (de gamle er fortsatt eldst…)
  • Han overproduserte ikke i tidlige år, og det er derfor begrenset tilgang
  • Anerkjent langt ut over Norge
  • Høy kvalitet og originalitet på motiver

Listen er lengre, men legg gjerne inn dine tanker om verdi på Dolk, kontra andre etablerte gatekunstnere. Oppriktig mener jeg Dolk er en svært trygg havn for kunstinvesteringer. Se bare på det som skjer nå med de etablerte kunsthusene, ref Blomqvist sin kommende auksjon med gatekunst. Det blir veldig spennende å se hva som dukker opp der og hva verkene vil selge for. Både trykk og originaler vil være gjenstand for gode priser, tror jeg. Tviler på at du vil finne klassiske trykk av Dolk til rundt 10K særlig mye lenger. Finnes de nå, egentlig?

3 Likes

Han nevner kun sine egne sommer observasjoner. Ikke hva kunsten blir verdt fremover. Men tar poenget ditt

hehe det var bare sommeren observasjoner :slight_smile: er sjøl en Dolk-fan og sitter og sikler på både Grenade lovers og Prisoner til 20k på finn.no as we speak (sliter dessverre med veggplass til disse klassikerne… samtidig ser jeg Dolk Angels ligger til 14k…

Madammen har gitt klarsignal for en MW men jeg er ikke villig til å betale det som forventes pr idag… sikter på en pricedrop når høsten/vintern slår til?..

Det var forøvrigt Dolk’s “Police line” som vekket min interesse til denne sjangeren… husker jeg fikk tilbud om å kjøpe det for 6500 inkludert ramme fra Rammeverkstedet(?) på Madlaveien (Stavanger), noe jeg dessverre takket nei til… angrer fremdeles :frowning:

2 Likes

Granade Lovers er skam fet

1 Like

Ok, det kan sikkert stemme at sommermarkedet er noe slakkere enn ellers i året. Det er vel naturlige svingninger, vil jeg mene. 10K er røverpris, nesten uansett hvilket motiv. Spesielt hvis det er et godt etablert et. 20K for Prisoner er litt høyt, spesielt nå i ferietiden, ellers ville det vært solgt allerede.
Sommer er ikke bare agurktid, det er tydeligvis også tiden for gode kjøp. Klin til!

The Stag HF og Panda HF på Finn nå til 60K.
Ikke sikkert at de blir solgt for disse prisene, men Whatson går bare en vei :rocket::rocket::rocket:

1 Like

Om du vil gi 13k for MAM så kan jeg hjelpe deg med «sommersalget»:joy:

Synes i grunnen ikke 10k for et trykk (MaM*) som ble sluppet i april er så aller verst. Det er en dobling av kjøpsprisen. Synes markedet på Finn.no generelt sett har vært overoptimistisk rett etter release i noen år nå.
(Jeg gjør oppmerksom på at Gategalleriet er forhandler for AFK)

Back then når Dolk hadde releaser så var det helt fantastisk om man kunne selge et trykk for 10k rett etter release. En dobling av normalt (6-7000 kr) og så tok det litt tid før det krøp opp over 10k. Det tok mange år før trykkene kostet 20k og da hadde prisene bevist seg selv over tid med mange salg notert. Nå så kan man selge en MW etter release for 20k og det ser ut som det øker for hvert release som kommer. Mange nye trykk koster mer eller like mye som de gamle favorittene som er vanskligere å få tak i. Det henger ikke helt på greip at siste MW-release som det ofte florerer av på Finn skal være like dyr som de eldre trykkene som har bedre salgshistorikk. Dette skaper forventninger for resten av markedet også som jeg i mange tilfeller mener er urealistiske.

Ang. Dolk så har nok MW i mange tilfeller passert i pris, men at det faller som en stein kan jeg ikke si at er i nærheten av å være korrekt. Sier meg heller enig i Ross om at Dolk-prisene stort sett er all-time high og holder seg godt i pris. Spesielt den siste tiden har det vært lettere å omsette Dolk. Det er dog mye av hans mindre populære trykk tilgjengelig og dem kan nok være vanskligere å få god pris for. Hovedkjernen av Dolk priser ligger rundt 12-25k og der har det lagt en god stund nå.

8 Likes

Ut av nysgjerrighet, er markedet for Dolk «stort» utenlands? Har litt inntrykk av at han selger godt i Norge, men ikke like bra andre steder? Referansen for min påstand er tatt ut fra hva jeg har hørt her inne det siste året. Har selv ingen Dolk trykk.

Pro tip: spol tilbake i “dårlig kjøp tråden” og se hva som ble karakterisert som dårlig kjøp i sin tid.

En del solide skivebom etter hva vi observerer i dag :wink:

3 Likes

Av interesse, er det noe spesifikt du sikter til så slipper vi å spole i blinde? :sweat_smile:

1 Like

Dolk er veldig, veldig populær i Japan. Utenom det er jeg usikker.

3 Likes

Muligens dumt spørsmål og kunne sikkert vært i en annen tråd, men opplever at Estratega til Whatson/Pichiavo ikke er et trykk som er så populært og ligger fortsatt ganske moderat priset ift mye annet av Whatson… Noen som har en formening om hvorfor?

1 Like

Det kan vel ha noe med at det i utgangspunktet er Pichiavos bilde og MW delen er ikke spesielt framtredende

1 Like

Riktig.
Samtidig var det en bestemmelse på 75 print. Men Pichiavo lagde 100 stykker. (Rykter)
Få Whatson fans som kjøper bildet pga det ryktet

2 Likes

Vi må ikke glemme at Finn.no kun er et sted nordmenn handler. På generelt basis synes jeg «gatekunsten» har blitt hyper ekstremt mye de siste årene. Tror nok om 2-4 år så ser man en kraftig korrigering. Mye enkle arbeider som selges til en vanvittig pris. Et godt tegn på om det er god kvalitet - hvilke gallerier tar inn kunsten (snakker da om de store i kunstnerenes kategori, ikke norske vanlige gallerier)

Ikke sikkert at verkene som sleger til Prisen som er oppgitt heller…

2 Likes

Opplaget var 100 pluss 20 HF.

Opplaget ble delt 50-50 mellom NextStreetGallery (PichiAvo) og Graffitiprint (MW)

Ingen mystikk utover det.

8 Likes